متخصص تغذیه گفت: اگر برای کاهش وزن از یک رژیم غذایی کم کالری پیروی کنید که ویتامین‌های گروه B را به اندازه کافی برای بدن تأمین نکند ممکن است روی سوخت و ساز چربی‌ها اثر بگذارد و باعث شود که شما در طول روز احساس خستگی، ضعف بدن و خواب آلودگی داشته باشید.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از ضعف بدنی در زمان ورزش کردن

سلامت نیوز:متخصص تغذیه گفت: اگر برای کاهش وزن از یک رژیم غذایی کم کالری پیروی کنید که ویتامین‌های گروه B را به اندازه کافی برای بدن تأمین نکند ممکن است روی سوخت و ساز چربی‌ها اثر بگذارد و باعث شود که شما در طول روز احساس خستگی، ضعف بدن و خواب آلودگی داشته باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمد آذرفر متخصص تغذیه  اظهار داشت: بدن انسان در حین ورزش کردن چربی یا کربوهیدرات می‌سوزاند، سلول‌ها برای اینکه فرآیند شیمیایی خود را کامل کنند نیاز دارند تغذیه مناسب به آن‌ها برسد. وقتی فردی از لحاظ وضعیت تغذیه‌ای تعادل نداشته باشد باعث می‌شود سطوح انرژی بدنش تحت تأثیر قرار گرفته و برای فرد خستگی، ضعف بدن و فقدان انرژی را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: درست است که اگر به عضلات بدن انسان ویتامین و مواد معدنی خاص نرسد از کار نمی‌افتند اما اگر بین این مواد مغذی تعادل وجود نداشته باشد می‌تواند بر روی بدن به روش‌های مختلف تأثیرگذار باشد. به طور مثال شاید برای شما هم پیش آمده باشد هنگامی که برای کاهش وزن می‌خواهید ورزش کنید حس می‌کنید بدن شما تمایلی به ورزش ندارد و 5 دقیقه بعد از شروع تمرین احساس خستگی می‌کنید.

آذرفر گفت: بدن برای انجام سوخت و ساز به بسیاری از ویتامین‌های گروه B احتیاج دارد. اگر برای کاهش وزن از یک رژیم غذایی کم کالری پیروی کنید که ویتامین‌های گروه B را به اندازه کافی برای بدنتان تأمین نکند ممکن است روی سوخت و ساز چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها اثر بگذارد و باعث شود که شما در طول روز احساس خستگی، ضعف بدن و خواب آلودگی داشته باشید. ویتامین C هم برای بدن ضروری است و علاوه بر اینکه باعث می‌شود بدن در برابر عفونت‌ها از خود مقاومت بیشتری نشان دهد، منجر به بازسازی و حفظ بهتر بافت‌های عضلانی و رگ‌های خونی نیز می‌شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه برای اینکه بتوانید تمرین‌های ورزشی طولانی انجام دهید نیاز به بافت‌های قوی‌تر عضلانی دارید گفت: برای اینکه مطمئن شوید که مواد مغذی سالم را به بدنتان می‌رسانید لازم نیست به مقدار زیاد ویتامین و قرص‌های مواد معدنی مصرف کنید بلکه اگر روزانه یک قرص مولتی ویتامین هم مصرف کنید سطوح انرژی بدنتان را تأمین خواهد کرد و بهتر خواهید توانست ورزش کنید.وی تصریح کرد:

آذرفر ادامه داد: برای اینکه در هنگام کم کردن وزن از کاهش بافت‌های عضلانی جلوگیری کنید باید در برنامه غذایی روزانه خود حتما از پروتئین با کیفیت بالا استفاده کنید. تخم مرغ، لبنیات، انواع گوشت و حبوبات بهترین گزینه‌ها هستند. اگر بافت‌های عضلانی بدنتان کمتر کاهش پیدا کند سوخت و ساز بدنتان نیز بهتر خواهد بود و کمتر کاهش پیدا خواهد کرد. همانطور که می‌دانید اگر سوخت و ساز بدنتان بالا باشد راحت‌تر و سریع‌تر وزن کم می‌کنید اما اگر سوخت و ساز بدنتان کاهش پیدا کند کاهش وزن سخت‌تر و کندتر خواهد بود.

وی در پایان گفت: تغذیه مناسب به این معنی است که از همه مواد مغذی مورد نیاز بدن به اندازه کافی و البته متعادل مصرف کنید. موادی مانند پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها، مواد معدنی و الکترولیت‌ها..
شاید بدن بتواند به مدت طولانی با یک رژیم غذایی کم کالری دوام بیاورد، اما برای مصرف انرژی ذخیره‌اش باید مواد مغذی ضروری دریافت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha