سلامت نیوز : سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی هشدار داد بروز عفونت‌های ناشی از ارائه خدمات درمانی غیربهداشتی در كشورهای در حال توسعه به مراتب شایع‌تر است.

این سازمان با بازبینی اطلاعات پزشكی موجود در زمینه بروز انواع عفونت‌های مربوط به خدمات مراقبت‌های بهداشتی در كشورهایی كه دسترسی محدود به منابع درمانی دارند، اعلام كرد: این یك مشكل مهم برای بیماران در كشورهای در حال توسعه است و نشان می‌دهد كه این كشورها به شرایط مناسبتری برای كنترل و نظارت بهتر و مقابله با این مشكل نیازمند هستند.

در سایت سازمان جهانی بهداشت در این باره آمده است: این عفونت‌ها می‌توانند باعث شوند كه بیماران مدت بیشتری در بیمارستانها بستری بمانند،‌ به ناتوانی‌هایی طولانی مدت مبتلا شوند، مقاومت دارویی در آنها افزایش یابد، هزینه بیشتری بر دوش بیماران و خانواده‌های آنها تحمیل شود و حتی خطر مرگ در بیماران افزایش پیدا كند.


بنا براین گزارش، هرچند تعداد مبتلایان به عفونت‌های ناشی از خدمات درمانی غیر بهداشتی در سراسر جهان به صدها میلیون نفر می‌رسد اما آمار دقیق آن نامشخص باقی مانده است چون جمع آوری اطلاعات كاملا صحیح و قابل اطمینان در این رابطه از سراسر جهان كار دشواری است. در حالی كه سیستم‌های ملی نظارت بر كیفیت در بسیاری از كشورهای ثروتمند وجود دارند اما اكثریت كشورهای كم درآمد یا با درآمد متوسط از این سیستم‌های نظارتی محروم هستند.

كارشناسان می‌گویند: از مدتها پیش معلوم شده بود كه عفونت‌های ناشی از خدمات درمانی غیر بهداشتی بزرگترین عامل آسیب‌ها و مرگ و میرهای غیر ضروری و قابل پیشگیری در نظام‌های بهداشتی كشورهای ثروتمند هستند اما اكنون می‌دانیم كه این وضعیت در كشورهای در حال توسعه وخیم‌تر است.

به گزارش ایسنا، دكتر بندیت الگرانزی مدیر فنی برنامه مراقبت‌های ایمن‌تر در سازمان جهانی بهداشت اظهار می‌دارد كه نرخ بروز این قبیل عفونت‌ها در كشورهای در حال توسعه دو برابر بیشتر است.

وی افزود: از هر سه بیماری كه در چنین شرایط نامطلوبی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند یك نفر جان خود را از دست می‌دهد. اگر همین الان راه حلی برای این مشكل پیدا نشود، قربانیان آن افزایش خواهد یافت.


در این گزارش آمده است: چندین فاكتوری كه خطر بروز عفونت‌های ناشی از خدمات درمانی غیر بهداشتی را افزایش می‌دهند شامل بهداشت و سیستم زباله زدایی نامطلوب و ناكارآمد، زیر ساخت‌ها و تجهیزات نامناسب، كمبود پرسنل، افزایش جمعیت بیماران، فقدان دانش اولیه كنترل عفونت و اجرای آن، روشهای غیرایمن و فقدان دستورالعمل و خط مشی‌های مناسب در این عرصه هستند.

این گزارش در مجله پزشكی لاسنت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha