یک روانپزشک با بیان این که چاقی علاوه بر مشکلات جسمی مانند دیابت و فشار خون، معضلات روانی- اجتماعی مانند افسردگی و گوشه‌گیری را در پی دارد، گفت: تجویز داروهای ضد افسردگی علاوه بر حل مشکلات روانی افراد تا 70 درصد نیز موجب کاهش وزن این افراد می‌شود.

سلامت نیوز : یک روانپزشک با بیان این که چاقی علاوه بر مشکلات جسمی مانند دیابت و فشار خون، معضلات روانی- اجتماعی مانند افسردگی و گوشه‌گیری را در پی دارد، گفت: تجویز داروهای ضد افسردگی علاوه بر حل مشکلات روانی افراد تا 70 درصد نیز موجب کاهش وزن این افراد می‌شود.

دکتر عاطفه قنبری جلفایی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران با بیان این که افراد چاق به دلیل عکس‌العمل و پیش داوری مردم و تصوری که از جسم خود دارند معمولاً ناراضی هستند، گفت: عدم رضایت از خود موجب محدود شدن فعالیت‌های اجتماعی مانند کنار گذاشتن شغل در این افراد می‌شود.


این متخصص روان پزشکی افزود: کنترل وزن و رسیدن به یک وزن ایده‌آل کمک بسیار بزرگی برای رفع مشکل در این افراد است که با رعایت یک رژیم غذایی فردی منطبق بر عادات فردی، علایق، ذائقه، وضعیت مالی و زندگی خصوصی آن‌ها است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: افراد چاق که برنامه‌های کاهش وزن دارند باید انتظار واقع گرایانه از این روند داشته باشند و اگر کاهش وزن با رژیم‌های غیراصولی و غیرعلمی اجرا شود باعث بازگشت پرخاشگری خواهد شد.


دکتر قنبری با رد این مطلب که داروهای ضد افسردگی موجب چاقی می‌شود، گفت: افراد چاقی که از استرس پاتولوژیک (بیمار گونه) رنج می‌برد به دارو نیاز دارد و برخلاف افرادی که تصور می‌کنند مصرف داروی روانپزشکی باعث چاقی می‌شود، بسیاری از این داروها روی وزن اثری ندارند و حتی ممکن است باعث کاهش وزن نیز شود.

وی همچنین افزود: روان درمانی با آموزش راهکارهای مقابله‌ای برای افرادی که زیاد می‌خورند و از غذا به عنوان راهکار مقابله با استرس استفاده می‌کنند بسیار موثر است چرا که روانپزشکان برای درمان از روش‌های دارویی و غیر دارویی استفاده می‌کنند.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برخلاف بیمارانی که معتقدند همیشه علت بروز افسردگی اضافه وزن است، گاهی عکس آن نیز وجود دارد و افسردگی مسبب اضافه وزن می‌شود. اگر پرخوری به دنبال احساساتی شدن باشد، رجوع به روانپزشک موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha