رییس دفتر سلامت اعتیاد، اجتماعی و روان وزارت بهداشت نسبت به تبلیغات فریبنده داروهای لاغری در افراد جامعه به ویژه زنان هشدار داد و گفت: به دلیل ظاهر فریبنده تبلیغات داروهای لاغری، سوء مصرف مواد محرك در زنان بیشتر از مردان است.

سلامت نیوز : رییس دفتر سلامت اعتیاد، اجتماعی و روان وزارت بهداشت نسبت به تبلیغات فریبنده داروهای لاغری در افراد جامعه به ویژه زنان هشدار داد و گفت: به دلیل ظاهر فریبنده تبلیغات داروهای لاغری، سوء مصرف مواد محرك در زنان بیشتر از مردان است.

دكتر عباسعلی ناصحی در كنفرانس جامعه ایمن و نقش آمادگی جسمانی و ایروبیك در پیشگیری از اعتیاد و ایدز با اشاره به نقش ورزش در پیشگیری و درمان اعتیاد گفت: ‌تاثیر ورزش بر جلوگیری از اعتیاد به الكل در جوامع غربی اثبات شده است. همچنین ورزش در پیشگیری از اعتیاد به نیكوتین بسیار موثر است. در درمان اعتیاد نیز ورزش می‌تواند به عنوان درمان كمكی و فردی استفاده شود.

وی در ادامه به تشریح مكانیسم اثر ورزش در پیشگیری از اعتیاد پرداخت و گفت: ورزش با افزایش روحیه شادابی و نشاط، كاهش افسردگی، كاهش سطح اضطراب و هیجان، افزایش آستانه تحمل در برابر مشكلات و همچنین افزایش روحیه خودباوری و اعتماد به نفس در پیشگیری از اعتیاد موثر است. بر این اساس یكی از درمان‌هایی كه برای مبتلایان به اضطراب و افسردگی در كنار دیگر اقدامات درمانی توصیه می‌شود، ورزش منظم و مرتب است.

وی ادامه داد: ثابت شده اعتیاد در افرادی كه از تعاملات اجتماعی پایین برخوردارند و منزوی هستند بیشتر است بنابراین ورزش می‌تواند با افزایش تعاملات میان افراد از ابتلا به اعتیاد جلوگیری كند.


ناصحی در ادامه با اشاره به علل اعتیاد در ورزشكاران گفت: یكی از علت‌های شایع اعتیاد در ورزشكارانی كه ورزش‌های قدرتی انجام می‌دهند، استفاده از استروئیدهای آنابولیك برای پرورش عضلات است. این مواد علاوه بر مشكلات جسمی متعدد می‌توانند اعتیادآور باشند. بر این اساس حداقل 30 درصد افرادی كه از این مواد استفاده می‌كنند به آن معتاد می‌شوند. از طرف دیگر این مواد استروئیدی مقدمه‌ای می‌شوند برای اعتیاد‌های سخت‌تر.


وی در باره اعتیاد به مصرف مواد محرك در ورزشكاران نیز گفت: به علل مختلف و برای اهدافی متفاوت موارد آمفتامین و شبه آمفتامین ممكن است موجب سوء مصرف در ورزشكاران شود. در این مورد می‌توان به استفاده این مواد در دونده‌های استقامت برای افزایش توان جسمی اشاره كرد. همچنین شیوع مصرف مواد محرك در غیر ورزشكاران به منظور كاهش وزن نیز مشاهده می‌شود. مصرف مواد محرك به بهانه كاهش وزن در زنان رواج یافته است. این در حالی است كه سوء مصرف مواد مخدر در زنان بسیار كمتر از مردان است. اما به دلیل ظاهر فریبنده این تبلیغات لاغری سوء مصرف مواد محرك در زنان بیشتر از مردان است.

وی سوء مصرف داروهای مسكن برای كاهش دردهای بدن و سوء مصرف داروهای آرام بخش و مخدر برای كاهش استرس را از دیگر علل اعتیاد در ورزشكاران عنوان كرد و ادامه داد: گاهی در برخی باشگاه‌های ورزشی مشاهده می‌شود كه مكمل‌هایی برای افراد انرژی پیشنهاد می‌شود و عنوان می‌كنند كه این مكمل‌ها مجاز است غافل از اینكه این مواد مخلوطی از مواد محرك و مخدر هستند. به این ترتیب بسیاری از ورزشكاران ممكن است به صورت ناخواسته آلوده به این مواد شوند.

رییس دفتر سلامت اجتماعی اعتیاد و روان وزارت بهداشت در پایان ابراز امیدواری كرد كه با اقدامات انجام شده و در دست انجام جامعه آماری از مصرف مواد و اعتیاد داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha