سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 235361

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: اگر در خانواده‌ای قد پدر و مادر متوسط یا کوتاه است با تغذیه و ورزش مناسب به‌خصوص قبل از بلوغ کودک می تواند قد بلند تری نسبت به پدر و مادر خود داشته باشد.

به رشد قد کودکتان توجه کنید

سلامت نیوز:یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: اگر در خانواده‌ای قد پدر و مادر متوسط یا کوتاه است با تغذیه و ورزش مناسب به‌خصوص قبل از بلوغ کودک می تواند قد بلند تری نسبت به پدر و مادر خود داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، کورش صمدپور، متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: منحنی رشد که در واقع شناسنامه سلامت کودک است به والدین کمک می کند تا بر اساس آن تغذیه و رشد کودک را کنترل نمایند، به صورت کلی اگر منحنی رشد کودک صعودی باشد، روند رشد او مطلوب است و در واقع نگرانی های والدین با بررسی این منحنی برطرف خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: ثابت ماندن وزن فرزند در یک خط از منحنی بیانگر این مساله است که کودک دچار مشکل شده است، اگر منحنی وزن کودک نزولی باشد، بیانگر مشکل جدی تر است. منحنی رشد قدی در صورتیکه افقی و نزولی باشد، نشان‌دهنده این است که سوءتغذیه طولانی مدت برای کودک ایجاد شده است و باید توسط یک متخصص تغذیه یا پزشک اطفال بررسی شود.

صمدپور ادامه داد: قد نهایی کودک وابسته به عوامل مختلفی مثل ارث ، میزان فعالیت بدنی، کیفیت برنامه غذایی و وضعیت سلامتی کودک است، که هیچکدام ازاین عوامل به تنهایی تعیین کننده قد نهایی فرزند شما نمی باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر در خانواده ای قد پدر و مادر متوسط یا کوتاه است با تغذیه و ورزش مناسب بخصوص قبل از بلوغ کودک می تواند قد بلند تری نسبت به پدر و مادر خود داشته باشد.

وی با بیان اینکه فرزند شما باید فعالیت بدنی منظم روزانه داشته باشد و این خیلی مهم است که امکان شرکت او را در فعالیت‌های بدنی خارج از خانه مثل پیاده روی ، دویدن ،دوچرخه سواری و غیره را فراهم کنید، اظهارداشت: از یک شیوه زندگی سالم در خانواده تبعیت کنید مثلا به جای خرید فست فود وغذاهای رستورانی از غذای خانگی استفاده شود و یا بجای زندگی نشسته از تفریح های خانوادگی که با فعالیت بدنی همراه است لذت ببرید. آخر هفته را خانوادگی کوه بروید یا ورزشهای دسته جمعی انجام دهید یا هر فعالیتی بدنی که فرزند نتان لذت می برد؛ ویزیت های منظم پزشکتان جهت ارزیابی کودکتان را فراموش نکنید.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ادامه تصریح کرد: برنامه خواب منظم داشته باشد حتی در تعطیلات و حداقل نیاز به ده تا دوازده ساعت خواب در بیست و چهار ساعت دارد؛ او را تشویق کنید غذاهای سرشار از پروتئین مثل گوشت لخم و ماهی استفاده کند و اگر از دسته بچه های بد غذا است از میان وعد ه های غنی ار پروتئین مثل آجیل ها و دانه های روغنی استفاده شود.

وی در برنامه رادیویی سلامت اظهار داشت: یک برنامه غذایی متعادل و متنوع داشته باشد و اطمینان حاصل کنید از همه گروههای غذایی به اندازه کافی مصرف شود و تشویق شوندروزانه از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده شود و حتی امکان استفاده از قند های ساده محدود شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha