نتیجه یک مطالعه مشترک نشان می‌دهد انسان و نوعی مارماهی حاوی یک ژن مشترک هستند که این ژن در گونه آبزی قادر به ترمیم نخاع است. در صورت فعال شدن این ژن در انسان، امکان ترمیم نخاع وجود دارد.

درمان آسیب نخاعی با ژن مشترک انسان و یک گونه آبزی

سلامت نیوز: تیجه یک مطالعه مشترک نشان می‌دهد انسان و نوعی مارماهی حاوی یک ژن مشترک هستند که این ژن در گونه آبزی قادر به ترمیم نخاع است. در صورت فعال شدن این ژن در انسان، امکان ترمیم نخاع وجود دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، مطالعات محققان آزمایشگاه زیست‌شناسی MBL، موسسه تحقیقات پزشکی Feinstein، دانشگاه Kentucky و مدرسه پزشکی Icahn در آمریکا نشان می‌دهد نوعی مارماهی به نام lamprey حاوی یک ژن مشترک با انسان است که این ژن در مارماهی منجر به ترمیم نخاع آسیب‌دیده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد در صورت امکان فعال‌کردن این ژن در انسان می‌توان آسیب‌های جدی نخاعی از جمله معلولیت کامل را درمان کرد. با استفاده از این خاصیت‌ مارماهی که به طور کامل معلول شده بود و توان حرکت نداشت، در عرض 10 تا 12 هفته کاملا بهبود یافت و قادر به شناکردن شد.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،محققان سال‌ها شاهد بهبودی خود به خودی نخاع این گونه آبزی بودند و هرگز نمی‌دانستند کدام فرآیند مولکولی منجر به بهبود مارماهی می‌شود. در این مطالعه در ابتدا مارماهی را به طور کامل فلج کردند؛ سپس نمونه هایی از مغز و نخاع را گرفتند و این فرآیند را تا سه ماه ادامه دادند. محققان با استفاده از نمونه ها، تمام ژن ها و مسیرهای سیگنالینگ، تغییرات ژنتیکی، پروتئین‌ها و سایر مواد شیمیایی تولید‌شده توسط سلول ها را بررسی کردند و دریافتند این تغییرات نه تنها در نخاع، بلکه در مغز هم رخ می‌دهد و مغز نیز در اثر آسیب نخاعی، تغییرات زیادی را متحمل می‌شود.


نتایج نشان داد فعالیت یک ژن عامل بهبود نخاع است.این مطالعه امید تازه‌ای در درمان آسیب‌های نخاعی پیش روی محققان قرار داده است؛ هرچند راه درازی تا عملیاتی شدن دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha