موافقت شرعی "محمد سید طنطاوی" شیخ الازهر و "محمود حمدی زقزوق" وزیر اوقاف مصر با انتقال اعضای فرد فوت شده به بیماران به شیوه مسالمت آمیز و اهدایی موجب ایجاد بحث و جدل روحانیان مصر شده است.

روحانیان مصر با اهدای اعضای بدن افراد فوت شده به بیماران موافقت كردند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، این در حالی است كه دولت مصر هفته گذشته اعلام كرد قرار است پیش نویس قانون پیوند اعضای انسان فوت شده به افراد زنده بار دیگر به مجلس ارائه شود، در حالی كه بررسی این موضوع از شش سال پیش متوقف شده است.

روحانیان مصر با مجاز شمردن این اقدام بدون ذكر ضوابط روشن و معین برای آن، مخالفت كردند، در حالی كه برخی از آنان نیز با استناد به اینكه نجات یك انسان بیمار از نظر شرعی بر حرمت فرد فوت شده اولویت دارد، حمایت خود را از این اقدام اعلام داشتند.

شیخ الازهر و وزیر اوقاف مصر در اظهاراتی اعلام كردند اهدای اعضای فرد فوت شده، نوعی ایثار به شمار می‌آید.

در این میان، وزیر اوقاف مصر پزشكان این كشور را به دستیابی به تعریف دقیقی از مرگ فراخواند. زیرا در مورد سكته مغزی كه بر اثر آن فعالیت تمام اعضای زنده بدن به استثنای قلب مختل می‌شود و مرگ شرعی، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد.

وی همچنین تصویب قانون مربوط به ترتیب و تنظیم عملیات انتقال و پیوند اعضا را خواستار شد و گفت "من با این موضوع موافق هستم، زیرا در صورتی كه مصلحت ایجاب كند شرع نیز با آن موافق است و آن را مجاز می‌داند.

الشرق الاوسط افزود: "مركز تحقیقات اسلامی مصر"، ده سال پیش موافقت خود را با عملیات انتقال اعضای افراد فوت شده به بیماران اعلام كرده بود.

"حاتم الجبلی"، وزیر بهداشت مصر نیز هفته گذشته اعلام كرد كه دولت پیش نویس قانون پیوند اعضای بدن افراد فوت شده را باردیگر به مجلس عرضه می كند.

به گفته وی، پس از حل اختلافات اعضای مجلس، روحانیان و پزشكان در مورد چگونگی تعیین فوت و مشروع بودن حق تصرف صاحبان متوفی بر اهدای اعضای وی پیش نویس این قانون بار دیگر به مجلس ارائه خواهد شد.

این در حالی است كه كمیته بهداشت مجلس ملی مصر در سال ‪ ۲۰۰۱‬با پیشنهاد پیش نویس قانون پیوند اعضای بدن انسان موافقت كرد و آن را به مجلس شورای مصر ارائه داد، اما مجلس آن را تصویب نكرد و رسیدگی نهایی به آن نیز هنوز انجام نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha