سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 23540
سلامت نیوز : تماس با نور مصنوعی از زمان غروب آفتاب تا هنگام رفتن به رختخواب می‌تواند كیفیت خواب را در انسان كاهش دهد و در نتیجه خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت افزایش پیدا كند.
یك بررسی جدید روی 116 شركت كننده سالم در گروه سنی 18 تا 30 سال، این تاثیر را نشان داده است.

این داوطلبان 8 ساعت قبل از خواب را در معرض نور روشن و مصنوعی اتاق و یا در معرض نور ضعیف غروب قرار گرفتند. سپس هر 30 تا 60 دقیقه نمونه‌هایی از پلاسمای خونی این افراد جمع آوری شد تا میزان ترشح ملاتونین در هر یك از آنها اندازه گیری و مشخص شود. ملاتونین هورمونی است كه توسط غده صنوبری در مغز به هنگام شب ترشح می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از هلت دیلی نیوز، ملاتونین چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌كند و همچنین در تنظیم فشار خون و دمای بدن نقش دارد.

این بررسی‌ها نشان داد تماس با نور روشن چراغ اتاق قبل از رفتن به رختخواب دوره تولید ملاتونین را تا 90 دقیقه كاهش می‌دهد. همچنین تماس با نور اتاق در ساعات معمول خواب تا 50 درصد عملكرد ملاتونین را سركوب می‌كند. این تاثیرات منجر به اختلالات جدی در خواب می‌شود كه حاصل آن بروز بیماریهای مهم و تهدید كننده مثل دیابت است.

این یافته حاصل تلاش متخصصان دانشكده پزشكی هاروارد و بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون است كه در مجله متابولیسم و غدد درون ریز شناسی بالینی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha