سلامت نیوز : در ظاهر همه چیز خوب است. تعداد گشت‌های جمع‌آوری و ساماندهی بی‌خانمان افزایش یافته، مراكز نگهداری و گرمخانه‌ها ظرفیت مورد نیاز شهر را دارا هستند، خدمات مطلوبی به بی‌خانمانان ارائه می‌شود، با خطاكاران برخورد قاطع صورت می‌گیرد و .... اما اصل قضیه را كه می‌بینیم یك جای كار می‌لنگد!

به گزارش  فارس، زیر سقف پر ستاره این شهر، درست در جایی كه عده‌ای ذوق می‌كنند از آمدن دانه‌های برف و لحظه‌شماری می‌كنند برای پوشیدن پالتویی و چكمه‌های آنچنانی و رفتن به پیست اسكی و درست در جایی كه عده‌ای دیگر قهوه به دست از پشت شیشه‌های بخار گرفته اتاقشان سپیدی شهری را به نظاره نشسته‌اند و همنوا با موسیقی ملایم خانه‌هایشان طعم آرامش و راحتی را مزمزه می‌كنند، كسانی هستند كه خواسته یا ناخواسته سهمشان از فصل سپیدی، سیاهی و دل نگرانی است. دل نگرانی بابت نداشتن جایی برای زنده ماندن....

پرده اول
-----------

هوا سرد شده، سوزی كه می‌آید سوز برف است. وقتی خانواده‌ای را در یكی از مناطق جنوبی شهر در زیر یك پل وسط یك زمین زراعی می‌بینی بدون معطلی مراتب را به سامانه 137 اطلاع می‌دهی. مطمئنی كه امشب این خانواده مأمن گرمی پیدا می‌كند برای صبح كردن شب سردش، دلت به حال آن دو كودك خردسال می‌سوزد، دو كودكی كه سهمشان از زندگی تنها داشتن غصه‌های بزرگ شده است.

روز بعد در كمال ناباوری دوباره خانواده را در زیر پل می‌بینی، كارگران زمین زراعی می‌گوید: دیشب هم اینجا بودند.

دوباره با 137 تماس می‌گیرد و پس از دادن كد پیگیری مطلع می‌شوی كه این خانواده را پیدا نكرده‌اند تعجب می‌كنی چون اگر گشت با آدرس دقیقی كه تو دادی تنها یك دور در این حوالی می‌زد حتما این خانواده را پیدا می‌كرد.

برای پی‌گیری بیشتر با شماره‌هایی كه مسئول 137 به تو داده است تماس می‌گیری اینجا مركز مدیریت آسیب‌های اجتماعی است. فردی كه با شما صحبت می‌كند، می‌گوید: افرادی كه شما معرفی كردید خانواده هستند و شهرداری جایی برای نگهداری خانواده ندارد بنابراین این موضوع به كمیته امداد مربوط می‌شود.

می‌پرسی یعنی این خانواده باید زیر پل بمانند تا كمیته امداد مطلع شود؟ خودت را معرفی می‌كنی و می‌گویی كه می‌خواهی این موضوع را دنبال كنی . شب هنگام با تلفن همراهت تماس می‌گیرند تا محل دقیق را خودت به خودروی جمع‌آوری بی‌خانمانان نشان دهی، قبول می‌كنی و همراه گروه به محل می‌ری.

وقتی به محل می‌رسی مردی آنجا حضور دارد كه می‌گوید: زن به همراه 2 كودكش به خانه یكی از همسایه‌ها برای استحمام رفته است.

مأموری كه همراه شماست مرد را به مركز ساماندهی كارتن‌خواب‌ها می‌برد. اما روز بعد دوباره این خانواده در زیر پل خوابیده‌اند و روز از نو و روزی از نو.

پرده دوم
---------

در حاشیه خیابان انقلاب اسلامی در محدوده چهارراه كالج كنار محل ساختمان مركزی متروی تهران فردی كنار خیابان زیر برف خوابیده است.
هوا سرد و برفی است به دلیل نگرانی از در خطر بودن جان فرد مراتب به 137 گزارش می‌شود.

اینبار هم متاسفانه اقدامی سریع از سوی شهرداری انجام نمی‌گیرد و این فرد تا نزدیكی‌های صبح در این مكان مانده و بعد وی را به مركز شفق به گفته مسئولان منتقل می‌كنند.

مسئولان چه توضیحی می‌دهند؟
--------------------------------------

عنایتی، رئیس سامانه مدیریت شهری شهرداری تهران (137) در این‌باره می‌گوید: سامانه 137 مسائل مطرح شده از سوی شهروندان را تا رسیدن به نتیجه پیگیری می‌كند.

وی با بیان اینكه سامانه 137 رابط بین شهرداری‌ با مردم است و كار هماهنگی را انجام می‌دهد می‌افزاید: وقتی شهروندی با ما تماس می‌گیرد تا نسبت به جمع‌آوری كارتن خوابی اقدام كنیم سامانه 137 با سازمان‌های مربوطه و وابسته به معاونت فرهنگی و اجتماعی تماس حاصل كرده و موضوع را گزارش می‌دهد سپس این سازمان خودروهای گشت خود را به محل فرستاده و مساله را پیگیری و نتیجه را جهت اطلاع به شهروندان به 137 اعلام می‌كنند.


* شهرداری وظیفه قانونی در جمع‌آوری متكدیان ندارد
----------------------------------------------------------

همچنین رضا جاگیری، معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشاركت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش كه اگر كارتن خواب از رفتن به گرمخانه امتناع كرد چه برخوردی با وی می‌شود، می‌گوید: ما آوردن وی را به گرمخانه اجباری نكردیم، اما به طور حتم مددكار پس از آنكه با وی ارتباط برقرار كرد او را راضی به آمدن می‌كند.

به گفته جاگیری تلاش مددكاران ایجاد ارتباط با فرد بی خانمان و كارتن خواب است كه پس از این اقدام وی راضی به آمدن به گرمخانه می‌شود.

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشاركت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص اینكه آیا جمع‌آوری خانواده‌های بی سر پناه جزو وظایف شهرداری هست یا نه می‌گوید: جزء وظایف شهرداری نیست اما شهرداری كمك می كند تا این افراد جمع‌آوری و تحویل نهادهای امدادی مربوط از جمله كمیته امداد شوند.

وی ادامه می دهد: قانون وظیفه‌ای را برای شهرداری در این خصوص معین نكرده است و ما وظیفه‌ای از نظر قانونی نداریم.

جاگیری اضافه كرد: در روزهای برفی تعداد مراجعات به مراكز نگهداری بی خانمان‌ها 2 برابر شده و همچنین تعداد گشت‌های جمع‌آوری افزایش یافته است.

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشاركت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص نحوه ارائه خدمات گرمخانه نیز می‌گوید: افراد بی‌سرپناه پس از مراجعه به مركز شام دریافت كرده، استحمام می‌شوند و محل خوابی نیز به آنها داده می‌شود.

جاگیری می‌افزاید: همچنین خدمات درمانی توسط پزشك به آنها ارائه می‌شود.

به گفته جاگیری این افراد هنگام صبح پس از صرف صبحانه مركز را ترك می‌كنند.

در ظاهر همه چیز خوب است... تعداد گشت‌های جمع‌آوری و ساماندهی بی‌خانمان افزایش یافته، مراكز نگهداری و گرمخانه‌ها ظرفیت مورد نیاز شهر را دارا هستند، خدمات مطلوبی به بی‌خانمانان ارائه می‌شود، با خطاكاران برخورد قاطع صورت می‌گیرد و .... اما اصل قضیه را كه می‌بینیم یك جای كار می‌لنگد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha