مصرف فست فودها و غذاهای ناسالم به اندازه بیماری های خطرناک، تهدید کننده زندگی افراد است. دانشمندان کشف کرده‌اند که این گونه غذاها همانند زمانی که بدن دچار بیماری سختی می‌شود، در سیستم ایمنی بدن اختلال و آشفتگی ایجاد می‌کنند.

بلایی که فست فودها، بر سر سیستم ایمنی بدن می‌آورند

سلامت نیوز: مصرف فست فودها و غذاهای ناسالم به اندازه بیماری های خطرناک، تهدید کننده زندگی افراد است. دانشمندان کشف کرده‌اند که این گونه غذاها همانند زمانی که بدن دچار بیماری سختی می‌شود، در سیستم ایمنی بدن اختلال و آشفتگی ایجاد می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، طبق مطالعات جدید، خوردن فست فودها، انواع برگر و غذاهای سرخ شده می تواند به اندازه ابتلا به یک بیماری خطرناک، تهدید کننده زندگی افراد باشد. دانشمندان دانشگاه بن کشف کرده اند که این غذاهای ناسالم درست به اندازه وقتی که بدن دچار یک بیماری سخت می شود، باعث ایجاد اختلال و آشفتگی در سیستم ایمنی بدن می شوند.


مصرف فست فودها در طول زمان سیستم ایمنی بدن را بیشتر مورد حمله قرار داده و خطر ابتلا و پیشرفت بیماری های حاد را افزایش می دهد. این اثرات تا زمان تغییر رژیم غذایی و جایگزین کردن غذاهای سالم در برنامه غذایی روزانه و مصرف میوه و سبزیجات به جای مواد غذایی غیر مغذی و مضر برای سلامت عمومی بدن، ادامه خواهد یافت.


این تحقیقات می توانند بخوبی ارتباط بین فست فودها و سخت شدن جریان خون در شریانها، از بین رفتن سلولهای سیستم ایمنی بدن و ادامه این روند تا زمان بازسازی و تولید دوباره لیپیدها (ترکیبات آلی چربی دار که بخش مهمی از سلولها را تشکیل می دهند) و سلولهای سیستم ایمنی بدن را توضیح دهند.


مطالعات اخیر حاکی از آن است که سیستم ایمنی بدن مانند نوعی حافظه عمل می کند، بدین صورت که پس از یک بیماری عفونی، سیستم دفاعی بدن در حالتی مانند ساعت هشدار باقی می ماند بنابراین می تواند به حملات ویروسی و بیماری های جدید سریعتر پاسخ دهد.


فست فودها معمولا دارای میزان زیادی چربی، قند و نمک هستند که تزاید این عناصر برای سلامت بدن مضر است و ریسک ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی-عروقی و سرطان روده را افزایش می دهند.


رژیم غذایی غیر مغذی و عاری از املاح معدنی مفید مانند فست فودها، سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و آن را مستعد ابتلا به بیماری های مختلف می کند. به طور مثال مصرف صد گرم شکر می تواند توانایی گلبولهای سفید را برای از بین بردن میکرواورگانیسم های مضر بسیار محدود کند.


محققان همچنین به شواهدی علمی از نقش ژن در ایجاد برخی التهابات درونی در بدن برخی افراد دست یافته اند. ژن‌هایی از این دست، نوعی ماده شیمیایی در بدن این افراد تولید می کند که عوامل و مواد مضر را شناسایی کرده و پیام رسانهای التهابی را فعال می کند.


براساس این یافته ها، محققین نتیجه گیری کرده اند که غذاهای ناسالم و هله هوله ها باعث تغییرات دی.ان.ای و ایجاد التهاب در بدن می شود. التهاب سبب برخی تغییرات اپی ژنتیکی می شود. در نتیجه سیستم ایمنی بدن وارد عمل می شود تا وقتی که محرکهای کوچکتر با التهابات بیشتر واکنش نشان دهند.
این پاسخ التهابی سبب می شود که سلولهای ایمنی تازه فعال شده به دیواره رگهای خونی نقل مکان کنند و هنگامی که به نهایت رشد خود رسیده  و بزرگ می شوند، پاره شده، باعث لخته شدن خون در رگها و افزایش ریسک حمله قلبی و سکته شوند.


می توان با ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود و پیروی از رژیم سالم و عاری از غذاهای ناسالم، از ابتلا به بیماری های حاد امروزی به میزان بسیاری کاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha