محققان دانشگاه شفیلد انگلیس و بیمارستان کودکان بوستون ایمپلنت رباتیکی ساختند که قادر است یک نقص نادر موسوم به آترزی مری را که مانع رسیدن غذا به معده نوزاد می‌شود، درمان کند.

درمان یک نقص مادرزادی نوزادان با ایمپلنت رباتیک

سلامت نیوز: محققان دانشگاه شفیلد انگلیس و بیمارستان کودکان بوستون ایمپلنت رباتیکی ساختند که قادر است یک نقص نادر موسوم به آترزی مری را که مانع رسیدن غذا به معده نوزاد می‌شود، درمان کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،‌تنها در انگلیس سالانه 200 نوزاد مبتلا به آترزی مری متولد می‌شوند.
بن‌بست مری یا آترزی مری ( Esophageal atresia) گونه‌ای ناهنجاری مادرزادی در دستگاه گوارش است که در آن مری در دورهٔ جنینی رشد و نمو نیافته و پیوستگی مسیر مری تا معده در میانهٔ راه، کور و بن بسته شده و همچون بادکنکی آویزان در پشت نای قرار می‌گیرد.


در حال حاضر این وضعیت از طریق پیوند بخش‌های مجزای مری درمان می‌شود؛ اما اکنون محققان یک ایمپلنت رباتیک ساخته‌اند که رشد بافت را در بدن کودکان تحریک می‌کند و هیچ‌گونه خطری برای سلامت آن‌ها ندارد.


این ایمپلنت، یک ربات کوچک است که توسط دو حلقه به مری متصل می‌شود. این ربات دارای یک موتور است که با کشیدن بافت موجب تحریک سلول‌های آن می‌شود.


این ربات با استفاده از دو نوع حسگر که یکی میزان کشش و دیگری جابه‌جایی پوست را اندازه‌گیری می‌کند، بر وضعیت رشد بافت نظارت کرده و بر اساس ویژگی‌های آن میزان کشش را تنظیم می‌کند.


این ایمپلنت توسط یک واحد کنترل که خارج از بدن بیمار بوده و به یک جلیقه متصل است، کنترل می شود. ساخت این ایمپلنت رباتیک یک گام عملی موثر در بهره‌برداری از دانش و اطلاعات پزشکی به ویژه نحوه واکنش بافت‌ها به فشار در راستای استفاده کاربردی و بالینی از فناوری‌های روز است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha