چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 235478

بسیاری از پدر و مادرها از اینکه با نوزاد خردسالشان به سفر بروند وحشت دارند! آن‌ها یا تصمیم می‌گیرند که تا هنگام بزرگ‌شدن فرزندشان سفر نروند، یا با مشقت به سفر می‌روند و یا اینکه دست به دامان کمکِ دیگران می‌شوند. هرچند رفتن به سفر جاده‌ای با یک نوزاد یا کودک زیر دو سال نیاز به برنامه‌ریزی مفصل دارد.

سلامت نیوز: بسیاری از پدر و مادرها از اینکه با نوزاد خردسالشان به سفر بروند وحشت دارند! آن‌ها یا تصمیم می‌گیرند که تا هنگام بزرگ‌شدن فرزندشان سفر نروند، یا با مشقت به سفر می‌روند و یا اینکه دست به دامان کمکِ دیگران می‌شوند. هرچند رفتن به سفر جاده‌ای با یک نوزاد یا کودک زیر دو سال نیاز به برنامه‌ریزی مفصل دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران پلنر، اما نگران نباشید، انجام برخی از کارها در این زمینه حتی می‌تواند برای شما سرگرم‌کننده باشد. چطور باید سفری جاده‌ای را با یک نوزاد یا خردسال ترتیب داد و از آن لذت برد؟ بدر ادامه راه‌هایی را برای آنکه سفری دوست‌داشتنی با نوزادتان تجربه کنید را به شما معرفی می‌کنیم.

1. قبل از شروع یک سفر زمینی چه باید بکنید؟

پیش از سفر، به جای این‌که با اتفاق‌ها رو در رو شوید، می‌توانید برنامه‌ریزی کنید. برای سفر با کودکتان تصمیم بگیرید، به سئوالاتی که در ادامه می‌آید فکر کنید و پس از دادن پاسخ درست به آن‌ها، عمل کنید. این کار در موفقیت شما در سفرتان اثر می‌گذارد. سئوالاتی که از خودتان می‌پرسید می‌توانید شامل این موارد باشد:

آیا کودک شما در ماشین راحت می‌خوابد؟ اگر بله، برنامه سفر را جوری بچینید که هم‌زمان با چرت یا خواب کودکتان باشد، بخش زیادی از سفر طی شده باشد. اگر نه، برنامه را جوری تنظیم کنید که بلافصله بعد از اینکه او از خواب بیدار شد و یا اول صبح راه بیافتید. این فکر احمقانه است که کودکتان همانطوری رفتار خواهد کرد که همیشه رفتار کرده، چون او در موقعیت متفاوتی قرار دارد.

شاید بپرسید آیا لازم است که تمام سفر را به یکباره بروید یا اینکه باید در میان راه توقف کنید؟ هرچقدر کودک شما بیش‌تر در عقب ماشین بماند، بهانه‌گیری‌هایش بیشتر می‌شود. برنامه‌ریزی برای توقف‌های کوتاه همه‌کس را در ذهنیتی بهتر قرار می‌دهد.

وقتی که برای سفر برنامه‌ریزی می‌کنید، انتظار این را داشته باشید که ممکن است زمان رسیدنتان به مقصد آن زمانی نباشد که برایش برنامه ریخته بودید. توقف‌هایی برای تعویض پوشک بچه و یا گریه‌های خشمگینانه او تنها دو اتفاق ساده‌ای است که می‌تواند شما را وادار به توقفی 20 دقیقه‌ای کند.

آیا شما همه‌چیزهایی را که لازم بوده برداشته‌اید؟ مواردی مانندِ:

سایه‌بان پنجره؛ هم برای محافظت از نوزاد در برابر نور خورشید و هم برای به‌وجود آوردی فضایی تاریک برای خواب.
کولر برای خنک کردن نوشیدنی‌های گرم در صورت نیاز.
اسباب‌بازی‌های مورد علاقه جدید یا فراموش‌شده‌ کودکتان که آن‌ها را برای مسافرت کنار گذاشته‌اید.
موسیقی‌های دوست‌داشتنی ضبط شده روی نوار کاست یا سی‌دی.
یک آینه رو به عقب برای آنکه چشمتان به کودکتان باشد.
کتاب‌هایی برای آنکه برای فرزندتان بخوانید.

2. ماشینتان را آماده کنید

زمان زیادی را صرف آماده سفر کردن ماشینتان اختصاص دهید. اگر دو نفر باشید که با کودکتان به سفر می‌روید خوش شانسید و یکی از شما می‌تواند در اتاق کودک بنشیند. اما اگر که به تنهایی به کودکتان سفر می‌کنید لازم است تا در آماده کردن خودرو خلاقانه‌تر عمل کنید و نیاز دارید تا برای طول مسیر هم برنامه بریزید. در اینجا چند نکته می‌آید تا یک مرکز سرگرمی برای مسافرت فرزندتان آماده کنید.

از روبان یا نخ و میخ‌های ایمن یا نوار چسب استفاده کنید تا یک اسباب‌بازی سبک را از سقف ماشین به روی کودکانتان آویزان کنید.

به عنوان جایگزین می‌توانید یک نوار با روبان درست کنید و در حالی که چندی اسباب بازی به آن آویزان کرده‌اید، آن را از این سو تا آن سوی خودرو بچسبانید.

وقتی توقف می‌کنید، یک مجموعه جدید از اسباب‌بازی را جایگزین اسباب‌بازی‌های قدیمی کنید. فقط توجه داشته باشید که اسباب‌بازی‌های منتخب نباید ابعادشان بزرگ باشد و دید راننده را بگیرند.

نواری از تصاویر رنگی را آماده کنید و پشت صندلی‌ای که کودک روبروی آن نشسته بچسبانید.

اگر هیچ‌کس کنار کودک شما ننشسته است و کودکتان به اندازه‌ای بزرگ است که بتواند اسباب‌بازی‌ها را بردارد، یک جعبه واژگون و یک جعبه کم عمق لبه‌دار در کنار او قرار دهید و اسباب‌بازی‌هایی را که کودک خودش می‌تواند به آن‌ها دست پیدا کند روی آن‌ها بگذارید.

اگر قصد دارید که کسی کنار فرزندتان بنشیند یک جعبه غول پیکر اسباب‌بازی نیز به آن فرد بدهید تا کودک را با آن‌ها سرگرم کند و با کارهای عجیب و غریب حواس کودک را پرت کند.

یکی از بهترین کارها در یک مسیر طولانی خواندن کتاب برای کودک است. کتابخانه اتان را بررسی کنید. باید مجموعه‌ای لذت‌بخش از عناوین کتاب کودک داشته باشید که بتوانید لابلای کتاب‌های دیگر با خودتان حمل کنید.

تنقلات و نوشیدنی را فراموش نکنید. با خودتان مقدار کافی از آن‌ها را حمل کنید.

کتاب‌ها و موسیقی بدون کلام را نیز، هنگامی که کودکتان خواب است برای خودتان در نظر بگیرید. صدای موسیقی ممکن است کودک را اذیت کند، پس از همین دو لذت ببرید.

اگر در شب حرکت می‌کنید، یک وسیله روشنایی یا چراغ قوه با خود بیاورید.

3. علاوه بر این‌ها همراه‌کردن این وسایل را با خودتان فراموش نکنید:

پوشکِ با کیفیت
پتوی کودک
بالشت
سایه‌بان پنجره
لباس‌هایی برای تعویض پوشش کودک
جعبه اسباب‌بازی
سی‌دی یا نوار موسیقی کودکانه
غذا، تنقلات و نوشیدنی‌ برای کودک
خنک‌کننده
دستمال مرطوب
کیسه‌های پلاستیکی به عنوان جای زباله
بطری گرم نگه دار
موسیقی خواب کودک
داروهای تجوزی کودک و بیمه پزشکی
کرییر بچه و کالسکه
دوربین عکاسی و فیلم‌برداری
چمدان کودک

4. در طول سفر چه کار باید بکنید؟

اگر شما سفرتان را به دقت برنامه‌ریزی کرده و وسیله نقلیه‌اتان را نیز آماده کرده باشید، وقت آن است تا این موارد را به ذهن بسپارید:

انعطاف‌پذیر باشید. هنگام سفر با یک کودک حتی بهترین طرح‌های برنامه‌ریزی شده نیز ممکن است مختل شود. سعی کنید آرام باشید، تغییرات را بپذیرید و با جریان آب حرکت کنید!
وقتی کودکتان گریه می‌کند، اگر اصرار دارید که کمی دیرتر توقف کنید کاری خطرناک است، ماند زمانی که خودتان هیجان‌زده و عصبی هستید. زمانی را برای آرام کردن کودک در نظر بگیرید.
پیش از هرچیز ایمنی را در نظر بگیرید. مطمئن شوید که جای کودکتان در صندلی کودک مناسب است. بسیاری از مادرها به فرزندانشان در حالی که ماشین در حرکت است شیر می‌دهند، حال آنکه این رفتاری بسیاری خطرناک است. شما نمی‌‌توانید تصادف را پیش‌بینی کنید و آسیبی که بدن شما در پی این تصادف به فرزندِ در حال شیر خوردن خواهد زد.
به یاد داشته باشید هیچگاه کودتان را در ماشین تنها نگذارید؛ حتی برای یک دقیقه!

5. وقتی با کودک به خانه برمی‌گردید

پیش از بازگشت به خانه، باید برای این کار نیز برنامه‌ریزی کنید. چندروز پیش از حرکت مطمئن باشید که همه تدارکات شما تامین شده و آماده رفتن هستید. درباره بهترین زمان برای ترک مقصد سفر فکر و برنامه‌ریزی کنید. علاوه بر این، به چیزهایی که در راه مقصد آموخته‌اید فکر کنید و آن‌ها را در راه برگشت به کار ببرید. آیا چیزی بوده که می‌خواستید انجام دهید و نتوانستید؟ آیا گفته‌اید "دلم می‌خواست که..." اکنون زمان آن فرا رسیده که تنظیماتی را که برای سفر اصلی داشتید در جهت سفری آرام به سمت خانه استفاده کنید.

سفر هوایی با کودک

ما از بسیاری مادرانی که نگران پرواز با کودک خردسالشان هستند می‌شنویم که می‌گویند سفر با کودک دو برابر استرس‌زاست.

6. برنامه سفرتان را بررسی کنید

پیش از بچه‌دار شدن ممکن است به دنبال ارزان‌ترین پروازها باشید اما پس از آن باید به پروازهایی که برای کودک شما مناسب است رجوع کنید. اکثر مادرها ترجیح می‌دهند تا زمانی در پرواز باشند که کودکشان خواب است، تا دیگران در آرامش باشند. اگر نمی‌توانید این موضوع را مهندسی کنید، پس بهتر است، دیروقت، هنگامی‌که کودکتان خسته و مستعد گریه است نیز پرواز نکنید.

7. برای سفرتان یک برنامه داشته باشید

هواپیمای امروز بزرگ هستند. بنابراین طرحی برای حمل کودکتان در آن داشته باشید. بار او را به یک حامل بدهید. بیش‌تر پروازها نیز به شما اجازه می‌دهند تا کالسکه کودکتان را تا هواپیما استفاده کنید، پس این کار را بکنید.

8. به اندازه کافی پیش از پرواز درفرودگاه باشید

ممکن است همین که به فرودگاه برسید کودکتان نیاز به تعویض پوشک داشته باشد؛ پس برای آرامش خاطر و رسیدگی به کودک یک‌ساعت پیش از پرواز در فرودگاه باشید. شاید فکر کنید پروازتان تاخیر داشته باشد، اما ممکن هم هست خوش‌شانس باشید و زود بپرید!

9. مایعات کودک را همراه داشته باشید

حمل شیر مادر برای زمان پرواز بسیار برای کودک خوب است. هرچند که امنیت پرواز آن شیر را آزمایش می‌کند اما آن آزمایش زمان کمی از شما خواهد گرفت.

10. به طور استراتژیک از کودکتان پرستاری کنید

در هنگام پریدن هواپیما و فرود، چیزی برای تغذیه کودک در نظر بگیرید، چراکه فشار هوا گوش کودک را تحت فشار قرار خواهد داد که تغذیه کردن او می‌تواند تا حد زیادی جلوی این مسئله را بگیرد.

11. تهیه یک بسته هوشمندانه

برای سفر با هواپیما وسایلی مانند پوشک، دستمال مرطوب، پد، پتوی سبک، بطری اضافه، یک یا دو اسباب‌بازی کوچک، پتوی سبک و آب بردارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha