سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۲
کد خبر: 23548
سلامت نیوز : مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران گفت: 80درصد آلودگی هوای تهران ناشی از خودروهای سواری و موتورسیكلت‌هاست.

به گزارش  فارس، یوسف رشیدی در سیصدو چهل و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینكه میزان بنزن موجود در بنزین قبل از راه اندازی واحدهای پتروشیمی تولید بنزین اندازه‌گیری شده است، اظهار داشت: غلظت برخی از آلاینده‌ها در تهران بسیار زیاد است در حالی كه سال گذشته استانداردهای جدیدی برای آلودگی هوا به تصویب رسید باز هم در حال حاضر این استانداردها میزان آلودگی را نمی‌سنجیم.

وی ادامه داد: امسال 78 روز هوای آلوده بالاتر از حد استاندارد در تهران داشتیم كه برای پاك شدن هوای تهران باید حداقل یك چهارم از میزان تولید آلودگی هوا كاسته شود.

رشیدی درباره آلاینده گوگردی گفت: این آلاینده در سطح جهانی استاندارد ندارد و سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام كرده كه میزان این آلاینده باید در حد صفر باشد.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران تصویب كرد: 80 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از خودروهاست كه از این میزان 60 درصد سهم خودروهای سواری و 25 درصد سهم موتورسیكلت‌هاست.

وی افزود: قرار بود از امسال استاندارد یورو3 برای خودروها اعمال شود ولی به دلیل برخی مشكلات از وزارت نفت و صنایع قرار است با كمی تأخیر استاندارد یورو4 برای خودروها اعمال شود.

رشیدی به وضعیت كنونی سوخت اشاره كرد و گفت: وزارت نفت قول داده است كه در نیمه دوم سال آینده درصد گوگرد را در گازوئیل كاهش دهد.

وی با بیان اینكه در حوزه آلودگی هوا انبوهی از قوانین اجرا نشده در كشور وجود دارد، خاطرنشان كرد: میزان آلودگی هوا را باید 25درصد كاهش دهیم كه این امر با انجام محدودیت‌های ویژه در تردد خودروها و توسعه حمل و نقل عمومی امكانپذیر است. البته استانداردها همواره جلوتر از ما حركت كرده و هرساله استانداردهای مربوط به آلودگی هوا سخت‌گیرانه‌تر می‌شود.

وی تصریح كرد: اصلی ترین بحث درباره كاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی است كه شهرداری این موضوع را در بحث طرح جامع حمل و نقل دنبال می‌كند.

رشیدی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: پیشنهاد می‌دهم از نماینده شركت پخش و پالایش برای حضور در شورای شهر دعوت به عمل آید تا این شركت میزان آلاینده‌ها در سوخت تولیدی كشور به ویژه در واحدهای پتروشیمی را توضیح دهد.

وی تأكید كرد: فعالیت اصلی واحدهای پتروشیمی تولید حلال‌های صنعتی است؛ میزان اكتان این حلال‌ها پایین است ولی امكان دارد كه مواد خطرناك داخل آن باشد.

حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران كه در غیاب مهدی چمران ریاست شورای شهر را به عهده داشت در ادامه اظهارات رشیدی گفت: قطعا گفته بودم مردم اكسیژن می‌خواهند ولی ما آلودگی هوا را برای آنها تعریف می‌كنیم. در حالی كه این تعریف‌ها دردی را دوا نمی‌كند.

وی تصریح كرد: باید از مسئولان وزارت نفت، بهداشت، صنایع و محیط زیست استان تهران و دادستان برای توضیح درباره آلودگی هوا دعوت به عمل آوریم.

بیادی در ادامه اظهارات خود به موضوع نامزدی شهرداری تهران در بحث بهترین شهر دنیا در زمینه حمل و نقل عمومی، گفت: در این زمینه پرو، تهران، مكزیك و گوانگجو نامزد دریافت جایزه شده‌اند كه نتیجه آن در 24 ژانویه مشخص خواهد شد.

بر اساس این گزارش علیرضا دبیر عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: امیدوارم كه موضوع الودگی هوای تهران سیاسی نشود تا همه بتوانند در این زمینه صحبت كنند چرا كه این موضوع بحثی فراجناحی است؛ به عقیده بنده برای كاهش آلودگی هوا بر گسترش حمل و نقل عمومی تأكید داشته باشیم.

معصومه ابتكار رئیس كمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مصوبه شورای شهر در خصوص آلاینده‌های تهران گفت: در این مصوبه از دولت خواسته‌ایم تا تكالیف خود را در مورد كاهش الودگی هوا انجام دهد؛ كیفیت بنزین بحث تازه اهمیتی است كه برای كاهش آلودگی هوا انتظار داریم اقدامات لازم صورت گیرد.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه اظهارات اعضای شورا تصریح كرد: گزارشی كه ارائه شد، علمی، خوب و مفید است ولی متولیان این موضوع باید در جلسات شورا حضور داشته باشند چرا كه چند روز پیش با دبیر كمیته اضطرار آلودگی هوا صحبت می‌كردم كه وی بیش از یك ساعت به صورت تلفنی درباره برنامه‌های مدون خود توضیحاتی را ارائه داد.

وی افزود: وی از من درخواست كرد برای توضیح حضوری وقتی برایشان در اختیار گیرد بنابراین بی انصافی است كه اگر اقداماتی توسط كمیته مذكور در حال انجام است توضیحی درباره آنها شنیده نشود.

دانشجو تصریح كرد: وقتی در ارتباط با آلودگی هوا حرف می زنیم نسخه‌هایی پیشنهاد می‌شود در حالی كه مسئولان مربوط به آن در جلسه حضور ندارند.درباره این موضوع و هم درباره موضوعات دیگر بهتر است مسئولان مربوطه حضور داشته باشند تا حقی ضایع نشود.

وی گفت: پیشنهاد می‌دهم از اشرفی‌پور رئیس سازمان محیط زیست استان تهران برای ارائه گزارشی در این خصوص به شورا دعوت به عمل آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha