سلامت نیوز :اشكال كنترل حركت و تعادل در بیماران مبتلا به كمردرد مربوط به اشكال در پردازش اطلاعات مغز، موضوعی است كه برای اولین بار در دنیا توسط یكی از برگزیدگان شانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم رازی بررسی شده است.
مهیار صلواتی، دكترای تخصصی فیزیوتراپی درباره مقاله برگزیده خود در شانزدهمین جشنواره رازی گفت: با توجه به این كه میزان تداخل بین تكالیف كنترل تعادل و شناختی بستگی به عواملی نظیر سلامت حسی حركتی و شناختی دارد، در بیماران مبتلا به كمردرد تغییراتی در سامانه‌های محیطی، حسی عضلانی و همچنین پردازش شناختی مشاهده شده است.
وی ادامه داد: تاثیر تكلیف شناختی بر اجرای تكلیف تعادلی می‌تواند در افراد مبتلا به كمردرد در مقایسه با افراد سالم متفاوت باشد.
این متخصص فیزیوتراپی تصریح كرد: در جستجوی به عمل آمده توسط نویسندگان چنین موضوعی قبلاً مورد مطالعه قرار نگرفته و برای اولین بار در دنیا مورد بررسی قرار گرفت.
صلواتی هدف از این مطالعه را مقایسه آثار اصلی و متقابل دشواری تكالیف تعادلی و شناختی در وضعیت ایستاده ساكن بین افراد با و بدون كمردرد غیراختصاصی اعلام كرد و گفت: در این تحقیق 22 بیمار مبتلا به كمردرد غیر اختصاصی و 22 فرد سالم با ترتیب تصادفی توسعه در سه سطح دشواری تكلیف تعادلی در وضعیت ایستاده ساكن (سطح سفت با چشم باز، سطح سفت با چشم بسته و سطح اسفنجی با چشم بسته) همراه یا بدون تكلیف آسان یا دشوار شمارش معكوس اعداد قرار می‌گرفتند، ارزیابی شدند.
وی افزود: افراد مبتلا به كمردرد غیراختصاصی نوسان تعادلی كوچكتری نسبت به افراد سالم داشتند، در حالی كه با افزایش دشواری تكلیف شناختی این نوسان كاهش داشت و هم افراد سالم و هم بیماران مبتلا به كمردرد در وضعیت‌های دشوارتر حسی، نوسان تعادلی بزرگتری را نشان دادند.
وی در پایان درخصوص نتیجه تحقیق خود گفت: پاسخ به تكلیف دوگانه بین دو گروه اختلاف معنی‌داری نداشت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha