در حال حاضر مصرف مواد قندی و چربی بیش از مقدار توصیه شده است ودر مقابل مصرف شیر و لبنیات، میوه، سبزی و حبوبات كمتر از مقادیر توصیه شده است.

سلامت نیوز : در حال حاضر مصرف مواد قندی و چربی بیش از مقدار توصیه شده است ودر مقابل مصرف شیر و لبنیات، میوه، سبزی و حبوبات كمتر از مقادیر توصیه شده است.
دكتر زهرا عبداللهی معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت و گو با وب دا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: روند بیماری های متابولیك نظیر چاقی، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و انواع سرطان ها در كشور هشداردهنده و رو به گسترش است كه یكی از عوامل مؤثر در بروز آن، تغییر الگوی مصرف غذا است.
وی افزود: گرایش به سمت مصرف غذاهای آماده، سس های چرب، نوشابه های گازدار، پیتزاها با پنیرهای چرب به شدت روبه افزایش است و همراهی این الگوی تغذیه با زندگی كم تحرك، سن ابتلا به بیماری های غیرواگیر را نسبت به نسل های قبل كاهش داده است.
دكتر عبداللهی با اشاره به این كه نوشابه های گازدار یكی از عوامل مصرف زیاد مواد قندی است، گفت: هر بطری معمولی 300 میلی لیتری نوشابه حدود 28 گرم قند دارد و مصرف بی رویه آن یكی از عوامل عمده در بروز اضافه وزن و چاقی است كه می تواند زمینه ساز دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و افزایش چربی خون، افزایش فشار خون و انواع سرطان ها باشد.
معاون دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تصریح كرد: نوشابه های گازدار به دلیل دارا بودن املاح فسفات مانع از جذب كلسیم وعده غذایی می شوند و بنابر این با مصرف مرتب این نوشابه ها و اختلال در جذب كلسیم رژیم غذایی، كمبود كلسیم و نهایتا منجر به پوكی استخوان می شود.
وی خاطرنشان كرد: عادات ورفتارهای غذایی نامناسب مانند سرخ كردن غذاها، مصرف چربی اضافی همراه با غذا، افراط در مصرف سس های چرب وشیرینی خامه ای مواردی همچون چاقی ، افزایش چربی خون و فشار خون را به دنبال دارد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha