یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2356

همه ساله سازمان جهانی بهداشت با توجه به موضوعات مبتلابه جهانی و با عنایت به اولویتها، برنامه‌ها و نیازمندیهای بهداشتی، موضوعی خاص را در ارتباط با سلامت به عنوان شعار این سازمان مطرح و در چارچوب آن، برنامه درازمدت سالانه‌ای تدوین می‌كند.

"آینده مطمئن با سرمایه‌گذاری درسلامت"

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، شعار امسال سازمان جهانی بهداشت یعنی " آینده مطمئن با سرمایه‌گذاری در سلامت " با موضوعیت " امنیت سلامت بین‌المللی " در حالی مطرح می‌شود كه ‪ ۳۰‬بیماری جدید در ‪ ۳۰‬سال اخیر ظهور كرده است.

در سال ‪ ۲۰۰۶‬شمار مبتلایان به "ایدز" در جهان حدود ‪ ۴۰‬میلیون نفر بوده است و در همین سال حدود ‪ ۱۳۲‬میلیون نفر از بلایای طبیعی آسیب دیدند كه در این میان ‪ ۲۷‬هزار نفر جان خود را از دست دادند.

این در شرایطی است كه تغییرات آب و هوا و محیط زیست زندگی ‪ ۶۰‬میلیون انسان را به مخاطره افكنده است و سوء تغذیه هنوز یكی از چالشهای اساسی سلامتی در جهان محسوب می‌شود.

سوء تغذیه ناشی ازكمبود مواد غذایی یا مصرف بیش از حد آن موضوع دیگری است كه به عدم تعادل سهمیه‌های غذایی در جهان و متوازن نبودن شاخص‌های بهداشتی در سراسر كره خاك باز می‌گردد.

از سوی دیگر، از سال ‪ ۲۰۰۳‬تاكنون بیش از ‪ ۲۷۹‬مورد ابتلای انسانی به آنفلوآنزای مرغی گزارش شده است كه از این تعداد ‪ ۱۶۹‬نفر جان باختند كه این امر به اقتصاد كشورهای آسیایی لطمه وارد كرده است.

مرگ سالانه حدود دو میلیون نفر در جهان براثر بیماری سل ، موضوعی است كه شاید تعجب همگان را از بابت تصور ریشه كن شدن این بیماری برانگیزد.

بیماریهایی چون "سارس" و "مالاریا" را نیز باید به معضلات و چالشهای دنیای امروز افزود، دنیایی كه در آن تهدیدهای سلامتی فراتر از مرزها حركت می كنند.

بیماریهای جدید می‌توانند به دلایلی چون سفر و تجارت افراد در دنیای امروز از مرزهای ملی عبور كرده،به امنیت جوامع لطمه وارد كنند.

با افزایش چالشهای بهداشتی و امنیتی، علاوه بر دولتها و سازمانهای دولتی جوامع مدنی و صنفهای تجاری نیز به مخاطره می‌افتند.

به نظر می‌رسد، تنها از طریق همكاری‌های میان كشورهای در حال توسعه و توسعه یافته و تقویت سیستم‌های بهداشت عمومی و نظارت می‌توان خطر گسترش بیماریها را محدود كرد.

عناوین روزهای هفته سلامت امسال در جمهوری اسلامی ایران، "سلامت ، ایمنی غذا "، "سلامت مشاركتهای عمومی و همكاریهای بین بخشی " ،" سلامت و رسانه‌ها" " سلامت ، شهر و روستای سالم " ، " سلامت و جایگاه فناوری‌های نوین " ، " سلامت ، حمایتهای قانونی ، چالشها و فرصتها " و " سلامت و خانواده سالم " تعیین شده است.

نگاه سلامت محور به عنوان فرهنگ و اولویت برتر در جامعه نیازمند سرمایه‌گذاری ، تقویت همكاریهای بین بخشی در كشور و تبادل اطلاعات بهداشتی میان كشورها است.

روز جهانی بهداشت سال ‪ ۲۰۰۷‬مصادف با ‪ ۱۸‬فروردین سال ‪ ۸۶‬و آغاز هفته سلامت ( ‪ ۲۴ - ۱۸‬فروردین ) است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha