سخنگوی سازمان غذا و دارو با رد شایعات مربوط به خارج شدن برخی داروهای بیماران صعب العلاج از فهرست بیمه، گفت: هیچ دارویی در حوزه سرطان و بیماری های خاص یا صعب العلاج و ام اس از فهرست شمول بیمه پایه خارج نشده و نخواهد شد و حمایت ها همچنان ادامه خواهد داشت.

هیچ دارویی در حوزه بیماری های خاص از فهرست بیمه خارج نشده است

سلامت نیوز: سخنگوی سازمان غذا و دارو با رد شایعات مربوط به خارج شدن برخی داروهای بیماران صعب العلاج از فهرست بیمه، گفت: هیچ دارویی در حوزه سرطان و بیماری های خاص یا صعب العلاج و ام اس از فهرست شمول بیمه پایه خارج نشده و نخواهد شد و حمایت ها همچنان ادامه خواهد داشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا  کیانوش جهانپور روز شنبه افزود: متاسفانه این شایعات با منشا نامشخص و یا ناشی از بدفهمی سیاست های اقتصاد دارو و سلامت بوده و واقعیت ندارد .


به گزارش سازمان غذا و دارو،وی تصریح کرد: در مورد پوکی استخوان هم فقط یک دارو به علت اینکه در گزارش هزینه اثربخش تشخیص داده نشده، شورای‌عالی بیمه سلامت آن را از فهرست شمول بیمه خارج کرده است که اقدامی منطقی، علمی و مبتنی بر تخصیص بهینه منابع و حفظ منافع عمومی است.
وی تاکید کرد: هیچ داروی با هزینه- اثربخشی مطلوب از فهرست حذف نشده و در آینده هم چنین نخواهد شد ، همچنانکه هر داروی با هزینه- اثربخشی مطلوبی که وارد بازار دارویی جهان شود و از شرایط علمی و فنی ایمنی و امنیت دارویی را احراز کند از طریق شورای بررسی و تدوین دارونامه رسمی کشور وارد فهرست دارویی شده و از سوی شورای عالی بیمه سلامت و سازمانهای بیمه گر نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.


سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: دارونامه رسمی ایران و پوشش بیمه ای داروها و سطح دسترسی افراد به دارو در کشور ما در مقایسه با اغلب کشورها حتی کشورهای ثروتمند و توسعه یافته کم نظیر هست و این افتخار نظام دارویی و نظام سلامت کشور در همه دوران هاست که البته بیش از همه وقت بعد از طرح تحول سلامت خودنمایی کرده و این دستاورد ملی و نظام ارزان به دست نیامده و به سادگی هم تغییر نخواهد کرد.


جهانپور با اشاره به شایعات غیرمنصفانه درباره حذف داروها از فهرست بیمه گفت: تنها حذف داروهای بدون نسخه(OTC) توسط شورای‌عالی بیمه خدمات سلامت قبل از انتقال این شورا به وزارت بهداشت، پیشنهاد شده که آنهم تاکنون از سوی دولت تصویب و ابلاغ نشده است.
وی اضافه کرد: این داروهای بدون نسخه، حداکثر 83 قلم،شکل داروهای متداول، پرمصرف و ارزان و کم عارضه ای هستند که اکنون نیز نیازی به تهیه با نسخه ندارند و البته در بسیاری از کشورهای دنیا مشمول بیمه نیستند اما در ایران همچنان بیمه هستند و هنوز مصوبه ای مبنی بر خروج آنها از فهرست بیمه ابلاغ نشده است.


وی یادآور شد: با وجود این حداقل دو دهه هست که بسیاری از کارشناسان دارو و اقتصاد دارو و درمان معتقدند پوشش بیمه ای داروهایی که نیاز به تجویز پزشک ندارند، نوعی نقض غرض هست اما تاکنون چنین مصوبه ای ابلاغ نشده که ماهیت اجرایی پیدا کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha