معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مضرات مصرف سیگار بر سلامت مردم گفت:نمایندگان مجلس که باافزایش عوارض سیگار مخالف هستند در رسانه ملی دلایل خود را با مردم مطرح کنند.

مخالفان افزایش عوارض سیگار پاسخگوی مردم باشند

سلامت نیوز:معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مضرات مصرف سیگار بر سلامت مردم گفت:نمایندگان مجلس که باافزایش عوارض سیگار مخالف هستند در رسانه ملی دلایل خود را با مردم مطرح کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر عبدالرحمان رستمیان صبح شنبه در نشست خبری به تشریح ابعاد مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس برای تعیین نرخ عوارض مصرف سیگار اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان داده به ازای هر یک درصد ایجاد عوارض برای مصرف سیگار در خانواده های کم درآمد شاهد کاهش یک درصدی مصرف سیگار هستیم.

رستمیان یادآور شد: این مسئله علاوه بر اینکه از هزینه های درمان بیماری های ناشی از مصرف سیگار کم می کند باعث می شود منبع درآمدی برای دولت ایجاد شود.

وی با اعلام این مطلب که هزینه های درمان بیماری های ناشی از مصرف سیگار سه برابر هزینه مصرف سیگار است، اظهار داشت: ۷۰ درصد بیماری هایی که معلولیت ایجاد می کنند قابل پیشگیری هستند و باید بودجه را به گونه ای تخصیص داد که موضوع پیشگیری مقدم بر درمان باشد.

معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان افراد تأثیرگذار جامعه نام برد و تصریح کرد: درسال ۹۴ که بنده نماینده مجلس و عضو کمیسیون تلفیق بودم برای بودجه سال ۹۵ رقم ۲۵۰۰ میلیارد تومان عوارض مصرف سیگار تعیین شد که متأسفانه این رقم در بودجه سال ۹۶ با ۵۰ درصد کاهش به هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید.

رستمیان با بیان این مطلب که در سال ۲۰۱۵ از ۲۰ کشور منطقه فقط افغانستان از ما مالیات کمتری بابت سیگار دریافت می کرد، خاطرنشان کرد: مصرف سیگار نه تنها روی شخص بلکه روی ژنتیک افراد نیز تأثیر دارد.

وی افزود: خوشبختانه امسال کمیسیون تلفیق همانند بودجه سال ۹۵ را برای دریافت عوارض از سیگار در سال ۹۷ پیش بینی کرده است و انتظار می رود با طرح این موضوع در صحن مجلس شاهد افزایش این میزان اعتبار باشیم.

معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: نمایندگانی که با افزایش مالیات بر سیگار مخالفت می کنند می بایستی در رسانه ملی دلایل خود را با مردم بازگو کنند.

رستمیان با اشاره به این مطلب که در سال۹۴ ما ۹ کارخانه تولید سیگار در کشور داشتیم افزود: در پایان سال ۹۶ این تعداد به ۱۷ کارخانه رسیده است که باید از مسئولان امر بپرسیم چه اتفاقی افتاده که سایر کارخانجات کشور به حالت نیمه تعطیل درآمده اما تعداد کارخانه های سیگار دو برابر شده است.

وی تأکید کرد: سیاست سازمان جهانی بهداشت این است که کارخانه هایی که آسیب زا هستند نباید سودکلان داشته باشند که رشد کنند اما متأسفانه در کشور ما سود کارخانجات سیگار به گونه ای است که شاهد افزایش تعداد این کارخانجات هستیم.

معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام این مطلب که ۵۰ درصد پول ناشی از مصرف سیگار به وزارت بهداشت می رسد گفت: ۵۰ درصد مابقی نیز به وزارتخانه های آموزش و پرورش و ورزش و جوانان اختصاص می یابد که باید بر نحوه هزینه کرد این بودجه نظارت شود.

رستمیان یادآور شد: ۹۹ درصد افراد سیگاری، مصرف سیگار را در سنین پائین شروع می کنند از همین رو لازم است که در موضوع فرهنگ سازی در مدارس بیشتر فعالیت کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha