شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 235633

وقتی پوست‌ دچار خشکی، خارش یا پوسته پوسته شدن می‌شود، باید سریعا آن را درمان کنید. اگر با خشک شدن هوا مراقبت‌های پوستی را بیشتر نکنید، روی پوست چین و چروک می‌افتد. نرم و مرطوب کردن پوست تنها به معنای استفاده از مرطوب‌کننده‌ها نیست بلکه به عوامل دیگری مانند نظافت پوست، هوای اطراف و حتی لباس‌ نیز بستگی دارد.

10 راه درمان خشکی پوست

سلامت نیوز: وقتی پوست‌ دچار خشکی، خارش یا پوسته پوسته شدن می‌شود، باید سریعا آن را درمان کنید. اگر با خشک شدن هوا مراقبت‌های پوستی را بیشتر نکنید، روی پوست چین و چروک می‌افتد. نرم و مرطوب کردن پوست تنها به معنای استفاده از مرطوب‌کننده‌ها نیست بلکه به عوامل دیگری مانند نظافت پوست، هوای اطراف و حتی لباس‌ نیز بستگی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبسایت چطور، توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند تا پوست بهتری داشته باشید و راهی برای درمان خشکی پوست تان بیابید.

١. از خشکی پوست در حمام جلوگیری کنید
برای درمان خشکی پوست خود موارد زیر را رعایت کنید:
درب حمام را ببندید.
زمان استحمام باید بین ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد.
از آب ولرم استفاده کنید.
از شوینده‌های ملایم و بدون بو استفاده کنید.
از شوینده‌ها به مقدار کافی استفاده کنید، سعی کنید از ایجاد کف زیاد خودداری کنید.
به آرامی پوست‌تان را با حوله خشک کنید.

٢. بلافاصله بعد از استحمام از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید
کرم‌های مرطوب‌کننده، رطوبت پوست را افزایش می‌دهند. برای درمان خشکی پوست و افزایش میزان رطوبت آن، باید بعد از حمام یا شستن دست و صورت،‌ از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید.

٣. به جای لوسیون از کِرم یا روغن استفاده کنید
روغن‌ها و کرم‌ها تاثیر بیشتری در مرطوب ساختن پوست دارند و حساسیت کمتری ایجاد می‌کنند. از روغن یا کرمی استفاده کنید که حاوی روغن زیتون یا جوجوبا باشد. از روغن‌‌های درخت‌های مناطق گرمسیری نیز می‌توانید استفاده کنید. سایر موادی که به نرم‌تر کردن پوست کمک می‌کنند اسید لاکتیک، اوره، اسید هیالورانیک، دایمتیکن، گلیسیرین، لانولین، روغن‌های معدنی و وازلین هستند.
یک توصیه: همیشه یک کرم غیرچرب مخصوص دستِ همراه داشته باشید و بعد از شستن دست‌ها از آن استفاده کنید. این کار به حفظ شادابی پوست‌تان کمک زیادی می‌کند.

۴. لب‌های خود را چرب کنید
یکی دیگر از راه‌های درمان خشکی پوست، استفاده از یک چرب‌کننده‌ی مناسب برای لب است، این کار حالت خوبی به لب‌ها می‌دهد. برخی از چرب‌کننده‌ها ممکن است خارش یا حساسیت ایجاد کنند، در صورت بروز چنین عوارضی، از انواع دیگر چرب‌کننده‌ی لب استفاده کنید.

۵. از محصولات ملایم و بدون بو برای پوست استفاده کنید
بعضی از مواد آرایشی و بهداشتی برای پوست‌های حساس و خشک، مناسب نیستند. اگر پوست خشکی دارید از مصرف مواد زیر خودداری کنید:
- صابون‌های بودار
- محصولات آرایشی و بهداشتی که دارای الکل، عطر یا اسید آلفا هیدروکسی (alpha-hydroxy acid-AHA) هستند.
اجتناب از مصرف این مواد باعث‌ می‌شود که پوست، چربیِ طبیعیِ خود را حفظ کند.

۶. دستکش بپوشید
برای درمان خشکی پوست خود دستکش بپوشید. پوستِ دست اولین جایی است که دچار خشکی می‌شود و می‌توان با پوشیدن دستکش از خشکی دست‌ها جلوگیری نمود. در مواقع زیر حتما دستکش به همراه داشته باشید:
پیش از بیرون رفتن در زمستان
پیش از انجام کارهایی که باعث خیس شدن دست‌ها می‌شود
پیش از استفاده از مواد شیمیایی و روغن‌های چرب

٧. لباس‌های راحت بپوشید و از شوینده‌های ضدحساسیت استفاده کنید
حتی لباس‌ها یا پودرهای لباس‌شویی ممکن است باعث ایجاد خارش و حساسیت در پوست‌های خشک شود برای جلوگیری از این موضوع موارد زیر را رعایت کنید:
زیر لباس‌‌های پشمی یا زِبر، لباس‌های نخی یا ابریشمی بپوشید.
از پودرهای لباس‌شویی ضد حساسیت استفاده کنید.

٨. در موقع مناسب پوست خود را اصلاح کنید
برای درمان خشکی پوست، تراشیدن و اصلاح موهای زائد را به بعد از حمام کردن موکول کنید.
اصلاح کردن و تراشیدن موهای زائد می‌تواند باعث خارش پوست شود، زمانی که موهای زائد را اصلاح می‌کنید، چربی طبیعی پوست نیز دفع می‌شود. طبق گفته‌ی یک مرکز مراقبت‌های پوستی در آمریکا، بهترین زمان برای اصلاح کردن، بعد از حمام کردن است زیرا در این حالت، موها نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شوند و تراشیدن آنها راحت‌تر می‌شود. همیشه از یک کرم یا ژل مخصوص اصلاح استفاده کنید و موها را در جهت رویش آنها بزنید تا از پوست خود محافظت کنید.
حتما از تیغ تیز استفاده کنید زیرا تیغ کند باعث اذیت شدن پوست می‌شود. همیشه تیغ خود را عوض کنید، اگر خواستید از تیغ قبلی خود استفاده کنید، آن را با الکل تمیز کنید.

٩. از پوست خود در برابر گرما و سرما محافظت کنید
یکی از مهم‌ترین دلایل خشکی، چین و چروک و زبری پوست، آسیب دیدن در اثر نور خورشید است. برای درمان خشکی پوست خود، شما می‌توانید با استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30 و پوشیدن لباس مناسب مانع از آسیب رسیدن به پوست خود شوید. به توصیه‌ی متخصصان پوست، در هوای سرد باید طوری لباس بپوشید که موجب گرم شدن بیش از حد و عرق کردن نشود، زیرا به پوست آسیب می‌رساند.
برای جلوگیری از خشکی و ترک خوردن لبها در زمستان از یک چرب‌کننده‌ی لب با ‌‌‌SPF 15 استفاده کنید و لب‌ها را با یک شال یا ماسک بپوشانید. در تابستان لباس‌های آستین بلند با رنگ روشن و گشاد بپوشید و از یک کلاه لبه دار ٣ سانتی استفاده کنید که گردن، گوش‌ها و چشم‌های‌تان را بپوشاند.

۱۰. در زمستان هوا را مرطوب کنید
هوای سرد و خشک، رایج‌ترین دلیل خشکی و حساسیت پوست است. گرم کردن فضای خانه در زمستان باعث جذب رطوبت هوا می‌شود که برای پوست‌های خشک مناسب نیست، برای جبران این رطوبت از دست رفته از یک دستگاه بخور در اتاق استفاده کنید. شما می‌توانید با قرار دادن یک رطوبت‌سنج (hygrometer) در خانه، میزان رطوبت هوا را اندازه بگیرید. میزان رطوبت مطلوب برای فضای خانه حدود ۵۰ درصد است.

چه زمانی باید به متخصص پوست مراجعه کنیم؟
اگر پس از رعایت موارد ذکر شده پوست‌تان بهبود نیابد، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. پوست‌های خیلی خشک ممکن است به کرم، روغن یا مراقبت‌های خاصی نیاز داشته باشند. متخصص پوست پس از معاینه‌ی پوست‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا فکری برای درمان خشکی پوست خود کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha