با امضای لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری توسط رئیس جمهوری و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی رئیس سازمان اداری و استخدامی با تشریح جزئیات لایحه دائمی شدن قانون خدمات کشوری گفت: امتیازات حقوق و مزایای کارمندان دولتی در این لایحه ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است که دولت متناسب با مشاغل و شرایط خود این افزایش‌ها را برای ایجاد عدالت میان کارکنان دولت اعمال می‌کند.

افزایش 20 تا 50 درصدی حقوق کارمندان در انتظار تصویب «بهارستان»

سلامت نیوز: با امضای لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری توسط رئیس جمهوری و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی رئیس سازمان اداری و استخدامی با تشریح جزئیات لایحه دائمی شدن قانون خدمات کشوری گفت: امتیازات حقوق و مزایای کارمندان دولتی در این لایحه ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است که دولت متناسب با مشاغل و شرایط خود این افزایش‌ها را برای ایجاد عدالت میان کارکنان دولت اعمال می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: قانون آزمایشی مدیریت خدمات کشوری سال ۸۶ به‌تصویب مجلس رسید و مقرر شد به مدت 5 سال یعنی تا سال ۹۱ این قانون ادامه یابد و پس از بررسی‌های کارشناسانه و رفع ایرادات این قانون دائمی شود اما با گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن، سرانجام پس از اصلاحاتی لایحه دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری توسط رئیس جمهوری امضا و طی تشریفاتی به مجلس تقدیم خواهد شد از مهم‌ترین تغییراتی که در این لایحه ایجاد شده می‌توان به شرایط جدید بازنشستگی و افزایش امتیاز مقامات و مسئولان و تسهیل استخدام و معافیت از امتحان عمومی برای نخبگان، استعداد‌های برتر و ورزشکاران مقام دار جهانی و المپیک اشاره کرد.


شکایت کارکنان دولت کمتر می‌شود
به گفته حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری، این لایحه دارای نوآوری‌های زیادی است و در قانون آزمایشی مدیریت خدمات کشوری، قوانین متعددی در حوزه مدیریت خدمات کشوری وجود داشت که موجب شده بود، برداشت‌های متعدد از قوانین انجام شود و در نتیجه حقوق و مزایای دستگاه‌های مختلف دولتی، متفاوت بود و همین موضوع موجب شکایات زیاد کارمندان در دیوان عدالت اداری شد، اما در دور جدید این لایحه با رویکرد کاهش شکایات کارمندان تنظیم شده است.
بنابراین گزارش در بخش افزایش حقوق بنابر گفته جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با تصویب این لایحه، از ابتدای سال آینده واحدهای عملیاتی دولت با مقررات مستقل اداره می‌شوند به طوری که کارکنان آنها در منافع آن واحدهای عملیاتی یا در کوتاهی‌هایی که انجام می‌دهند شریکند. همچنین اگر در گذشته دستگاه‌هایی از طریق مجلس شورای اسلامی برای کارکنان خود افزایش حقوق می‌گرفتند بر اساس لایحه دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری، از این پس فقط دستگاه‌هایی مشمول افزایش حقوق از این طریق می‌شوند که تاکنون از این راه استفاده نکرده و مشمول آن نبوده‌اند.


کاهش دریافتی بازنشستگان  با شاغلان در بازه زمانی 5 ساله 
در بخش بازنشستگی شرایط جدیدی در این لایحه ایجاد شده به طوری که پیش از این با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و برقراری فوق‌العاده‌های مختلف در اجرای این قانون برای کارمندان شاغل، فاصله دریافتی بازنشستگان با کارکنان شاغل و نیز دریافتی بازنشستگان سال‌های اخیر با بازنشستگان سنوات پیشین بتدریج افزایش چشم‌گیری یافته است، اما در این لایحه مقرر شد با پیش‌بینی منابع لازم در بودجه‌های سنواتی، بتدریج و در بازه زمانی 5 ساله این فاصله کاهش یابد. بر این اساس، دولت مکلف است ظرف بازه زمانی پنج ساله، نابرابری موجود بین حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری سنوات مختلف را تعدیل کند به نحوی که در سال اول اجرای قانون، حقوق بازنشستگی و وظیفه هیچ یک از بازنشستگان و وظیفه بگیران مشترک صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح که تا پایان سال قبل بازنشسته یا موظف، شده یا بشوند، پس از اعمال ضریب ریالی سالانه، از سال پنجم به بعد همواره از 85 درصد آخرین حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور بازنشستگی شاغلین مشابه در سال قبل در همان دستگاه کمتر نباشد.


جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در این باره می‌گوید: شرایط بازنشستگی و حقوق و مزایای بازنشستگان لشکری و کشوری بر اساس فصل 13 قانون مدیریت خدمات کشوری تغییرات اساسی کرده است. به طوری که در ماده 109 اصلاحی این قانون آمده است که در دوره زمانی با افزایش حقوق بازنشستگان، هیچ بازنشسته‌ای دریافتی کمتر از 85 درصد حقوق کارمند شاغل مشابه نداشته باشد. انصاری می‌افزاید: دولت ضریب ریالی برای سنوات را در این لایحه به طور میانگین برای سال آینده 10درصد پیش‌بینی کرده است. وی با بیان اینکه در گذشته پاداش پایان خدمت 30برابر کل حقوق بود اظهار می‌دارد: در این لایحه پاداش پایان خدمت کارکنان دولت نیز به 30 برابر حداکثر حقوق که 7برابر حداقل حقوق کارکنان است محدود شده است. رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامه می‌گوید: ممکن است افرادی باشند که حقوق آنها از حداقل بیشتر باشد و این افراد تابع نظامات نباشند اما پاداش آنها نیز در این لایحه محدود شده است.

تغییر شرایط بازنشستگی
در زمینه بازنشستگی کارکنان دولت نیز تغییراتی دراین لایحه انجام شده به طوری که دستگاه‌های اجرایی می‌توانند کارمندان خود را با داشتن یکی از شرایط زیر بازنشسته کنند:
الف- دارا بودن (30) سال سابقه خدمت و حداقل (50) سال سن. شاغلین مشاغل تخصصی با دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر می‌توانند با درخواست خود و موافقت دستگاه تا (35) سال خدمت کنند.
 ب- دارا بودن (60) سال سن و حداقل (25) سال سابقه خدمت با پرداخت حقوق متناسب با سنوات خدمت.البته سابقه مذکور در بند (الف) و همچنین شرط سنی در بند (ب) برای زنان تا پنج سال کمتر است.همچنین دستگاه‌های اجرایی مکلفند کارمندانی را که دارای (30) سال سابقه خدمت و حداقل (60) سال سن هستند و همچنین کارمندان شاغل در مشاغل تخصصی با دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر را که دارای (35) سال سابقه خدمت و حداقل (65) سال سن هستند، رأساً و بدون تقاضای آنان بازنشسته کنند ضمناً دستگاه‌های اجرایی موظفند کارمندان دارای (65) سال سن و کارمندان شاغل در مشاغل تخصصی با دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر را با دارا بودن (70) سال سن با هر قدر سابقه خدمت بازنشسته کنند.
گفتنی است درلایحه جدید کارمندانی که از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به استخدام پیمانی اعم از کوتاه مدت یا بلندمدت درخواهند آمد مشترک صندوق بازنشستگی کشوری خواهند بود. و کارمندانی که قبل از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به استخدام پیمانی درآمده‌اند یا پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند در خصوص برخورداری از مزایای تأمین اجتماعی از جمله شرایط بازنشستگی، از کار افتادگی، فوت، بیکاری و درمان تابع قانون تأمین اجتماعی و در سایر موارد تابع احکام این قانون هستند. از دیگر اصلاحات این لایحه می‌توان به این مسأله اشاره کرد که دریافت بیش از یک حقوق بازنشستگی یا وظیفه وراث توسط کارمندان یا وراث قانونی، مشروط به اینکه مجموع دریافتی هر یک از آنها بیش از دو برابر حداقل حقوق و فوق‌العاده‌های سالانه نباشد مجاز است. در صورتی که دریافتی فرد از یک صندوق بیشتر از این مبلغ باشد، بلامانع و در صورتی که از مبلغ یاد شده کمتر باشد، حقوقی را که مبلغ آن بیشتر است از صندوق ذیربط دریافت و کسری آن را تا سقف مقرر از صندوق دیگر دریافت می‌کند.همچنین همسر دائم بیمه شده متوفی که خود مشترک یکی از صندوق‌های موضوع این ماده باشد می‌تواند توأمان از حقوق بازنشستگی یا حقوق وظیفه خود و شوهرش بدون رعایت شرط مذکور در بند 3 استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha