چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 23564
سلامت نیوز : صحنه امروز دانشگاه صحنه جهاد علمی است وجهاد علمی حرکت با عظم راسخ جانانه ای است که هر مانعی را از سر راه برمیدارد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این مطلب را پس از بازدید از پردیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد در جلسه هیئت رئیسه این دانشگاه عنوان کرد و با اشاره به تفاوت جهاد علمی با تلاش علمی گفت: جهاد علمی،  حرکت با عظم راسخ جانانه ای است که هر مانعی را از سر راه برمیدارد و به اعتبار عظم های راسخ، همت های عالی، تلاش های مضاعف و حمایت هایی که در همه شئون وجود دارد شکل می گیرد و ما را به عرصه های بالاتر میرساند.
دکتر محققی ، آئین نامه ارتقاء را کیفی ترین آئین نامه ارتقاء در کشور دانست و افزود: آئین نامه ارتقاء معتبرترین آئین نامه ای است که با نگاه جامع به پیشرفت متوازن فرهنگی، معنوی، اخلاقی و خدمت رسانی ملاک پیشرفت اعضاء هیئت علمی قرار گرفته است.
 وی با اشاره به این که در این آئین نامه، ارتقاء فرهنگی با ارتقاء علمی عجین شده است ، گفت: بند یک این آئین نامه فعالیت های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی اساتید را بررسی می کند.
 دکتر محققی افزود: باید کیفیت اعضاء هیئت علمی موجود بر اساس آئین نامه ارتقاء به یک تعهد تبدیل شود و در یک بازه زمانی معین که از پایان برنامه پنجم توسعه طولانی تر نشود و هرم هیئت علمی در همه جهات یک پله صعود داشته باشد.
دکتر محققی توسعه پژوهشی را از دیگر معانی توسعه کیفی دانست و افزود: پژوهش در ابتدا یک موضوع در حاشیه و امری اختیاری است ولی در شرایط کنونی باید رشد پژوهشی شتابی پیدا کند که قابل قیاس با رشد آموزشی باشد. وی با بیان اینکه در سیستم های پایدار آموزشی توازن بین آموزش و پژوهش خیلی معنی دار است افزود: یک مزیت اصلی دانشگاههای علوم پزشکی فیلد جمعیتی است که باید با ایجاد مراکز تحقیقاتی بویژه در بخشهای بالینی از اطلاعات بدست آمده استفاده شود.
دکتر محققی افزود: التزام سیستم آموزشی به ارائه عالیترین و بهترین خدمات و انتقال این تجربه به نسل بعدی که باید در آینده این خدمت را به دیگران ارائه کنند از مهمترین مشخصه های نظام آموزشی ما است. وی در خصوص تفاوت نظام آموزش عالی کشور با کشورهای بیگانه گفت: در نظام آموزش عالی ما همه فضائل انسانی متجلی می شود و دانشجوی ما تکلیف الهی را انجام میدهد چراکه خود را برای ناب ترین و شایسته ترین خدمت ها به نسل آینده آماده می کند. دکتر محققی جنبه های فرهنگی، اخلاقی، معنوی و تزکیه ای را از دیگر ویژگیهای نظام آموزش عالی در جمهوری اسلامی دانست و افزود: خدمت به مردم در قالب فعالیتهای بیمارستانی علاوه بر عبادت یک نعمت الهی است.
معاون آموزشی با بیان این که همیشه نباید در دانشگاه ها مصرف کننده باشیم گفت: بیمارستان آموزشی باید مولد تجربیات علمی باشد وضمن استفاده از تمام فعل و انفعالات انجام شده ، این تجربیات مدون شود تا دیگران هم از آنها استفاده کنند که این مفهوم تولیدگر بودن دانشگاه است.
وی با توجه به مزیت های تحصیل در شرایط آرام و مناسبی همچون دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: باید جهت گیری های بعدی این دانشگاه در کنار توسعه کمی و استاندارد برای رسیدن به یک مجموعه استاندارد آموزشی ، جهت گیری های کیفی باشد چراکه اساس توسعه در دهه پیشرفت و عدالت در راستای تحقق سند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی توسعه و پیشرفت کیفی است. دکتر محققی با اشاره به رویکرد دلسوزانه مسئولین دانشگاه برای تحقق اهداف بزرگ اظهار امیدواری کرد با توجه به تجارب بدست آمده این دانشگاه اهداف توسعه کیفی نیز عملی شود. وی با اشاره به اجرای نقشه جامع علمی برای دست یابی به اهداف چشم انداز گفت: با توجه به ظرفیت های بالقوه موجود باید این دانشگاه در تحقق این نقشه جامع سهم شایسته ای داشته باشد. دکتر محققی ورود به عرصه های تحصیلات تکمیلی را باعث پویایی، جوشش و تولید علمی دانشگاه دانست و افزود: باید به تناسب افزایش کمیت و کیفیت آموزش، کادر اعضاء هیئت علمی تقویت و اعضاء جوانی به آن اضافه شوند چراکه یک معنای رشد و بالندگی دانشگاه در ارتقاء اساتید است و باید دغدغه مهم دانشگاه تحقق آن باشد. وی با تأکید بر توسعه پژوهش در دانشگاه افزود: باید همه آزمایشگاه های علوم پایه دارای کارنامه پژوهشی باشند و دغدغه اصلی استفاده همزمان پژوهشی و آموزشی از این امکانات باشد.
بر اساس این گزارش ،آقای علیزاده مشاور وزیر و مدیرکل دفتر مركزی حراست نیز در این جلسه گفت: نظم و تقوی که دو توصیه سفارش شده امام علی (ع) در انجام امور است بدرستی در این دانشگاه مشاهده می شود. وی معنای تقوی را رسیدن به کیفیت بالای آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی دانست و گفت: این دانشگاه در مقایسه با دانشگاه های هم تیپ بی نظیر و قابل قیاس با دانشگاه های بزرگ و با سابقه کشور است و قطعاٌ در آینده ای نزدیک به سطح دانشگاه های بزرگ کشور میرسد.
 
دکتر علیرضا مسلم سرپرست دانشگاه هم در این جلسه توسعه و پیشرفت دانشگاه را مرهون خدمات دولت عدالت محور نهم و دهم دانست و افزود: در سال 84 و قبل از شروع بکار دولت نهم این دانشگاه شبیه یک دبیرستان بزرگ بود اما با عنایت و لطف دولت محترم نهم و دهم و نگاه ویژه سرکار خانم دکتر دستجردی مقام محترم وزارت هم اکنون پذیرش دانشجوی پزشکی و تحصیلات تکمیلی که شبیه یک رویا بود تحقق یافته است. وی با اشاره به اینکه با حمایتهای سرکار خانم دکتر دستجردی و دکتر محققی تا پایان سال 3 رشته آموزش بهداشت، بهداشت محیط و پرستاری سالمندان به رشته های مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه افزوده می شود، گفت: امیدواریم با توجه به نظر مثبت هیئت بورد ، مجوز پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری گرایش ویژه نیز صادر شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha