امیرحسین ولیان، دبیر جمعیت دیده بان طبیعت وشبکه سمن‌های زیست محیطی شهرستان شاهرود گفت:از سوی مردم ایران به حسن روحانی برای انتخاب عیسی کلانتری و سیاست های ضد محیط زیستی او که تمام دست‌آوردهای دولت محیط زیستی را در 4 سال اول بر باد می‌دهد کارت زرد می دهم. من به روحانی رای داده ام و پشیمان هم نیستم؛ اما از انتخاب روسال دو سازمان متولی جنگل و محیط زیست شگفت‌زده هستم. چرا باید به دلیل این انتخاب و رویکرد نادرست، با محیط زیست وحیات مردم بازی شود و قشر متوسط از دولت تدبیر وامید، روی برگرداند؟

کارت زرد به روحانی برای انتخاب کلانتری و رویکرد ضدمحیط زیستی دولت

سلامت نیوز: امیرحسین ولیان، دبیر جمعیت دیده بان طبیعت وشبکه سمن‌های زیست محیطی شهرستان شاهرود گفت:از سوی مردم ایران به حسن روحانی برای انتخاب عیسی کلانتری و سیاست های ضد محیط زیستی او که تمام دست‌آوردهای دولت محیط زیستی را در 4 سال اول بر باد می‌دهد کارت زرد می دهم. من به روحانی رای داده ام و پشیمان هم نیستم؛ اما از انتخاب روسال دو سازمان متولی جنگل و محیط زیست شگفت‌زده هستم. چرا باید به دلیل این انتخاب و رویکرد نادرست، با محیط زیست وحیات مردم بازی شود و قشر متوسط از دولت تدبیر وامید، روی برگرداند؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از اسکان نیوز، او که در "سمینار بررسی آینده طبیعت ایران" که به همت "جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود" و "باشگاه کوهنوردی اَوِرس این شهر در روز پنجشنبه در سالن هلال احمر شهرستان شاهرود در استان سمنان تشکیل شده بود سخن می‌گفت با تشکر از حضور گسترده مردم در این سمینار و اشاره به فعالیت‌های معدنکاوی در ارتفاعات شاهوار که آن‌را پاره پاره کرده‌اند یادآور شد: شاهرود که نامش بسیار به شاهوار نزدیک است امروز نامی تراژیک شده است؛"شاهرود، رودی که دیگر نیست"! قصه این رود که چگونه به ارزانی از دست دادیم قصه پر اشک وآبی است که در مجالی دیگر به آن می پردازیم. امروز باید به قصه "شاهوار" بپردازیم که هنوز هست و مباد روزی که بگوییم شاهوار، کوهی که دیگر نیست.

نابودی منبع آب و حیات

ولیان گفت: در فلات خشک و کم آب مرکزی ایران، تنها منبع آب، ارتفاعات بلند و کوه‌های سر به فلک کشیده است که در زمستان، برف را ذخیره و در تابستان چشمه‌ساران و جویبارانی را روان می‌کنند. این تنها منبع آب فلات مرکزی و از جمله شهر ما شاهرود است. اگر ما نگین کویر هستیم وشهری و آبادی درخشانی در هزار کیلومتر در فاصله نیشابور تا تهران هستیم مدیون همان چشمه‌سارهایی هستیم که از شاهوار داریم. شاهرود امروز ما با چندصدهزار نفر جمعیت این شهرستان و تمام دشت و شهرهای "بسطام" و "مجن"، در پناه شاهوار زندگی می کند و شاهوار منبع حیات و زندگی مان است. شاهواری که چندمیلیون سال استوار ایستاده و ما انسان‌ها با تمام افتخار طولانی بودن تاریخ مان، 7 هزار سال است که در دامن او پناه گرفته‌ایم. شاهواری که کریمانه به ما آب و زندگی داده امروز چه اتفاقی برایش می افتد؟ چرا حالا پاره پاره شده و دارد از دست می رود؟

دبیر جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود هشدار داد:چند سالی است که  یک شرکت معدنکاوی، در منطقه تاش، برداشت سنگ آلومینیوم از این معدن را شروع کرده و علیرغم تصور ما از معدن که شاید چندهزارمتر تخریب در زمین دارد صدها هکتار جنگل وکوهستان و مراتع آن‌را زیر ورو و ویران کرده است. در اثر این فعالیت‌ها، شاهوار بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین معدن روباز کشور شده است و ظرف همین سه سال، چند صدهکتار از وسعت شاهوار را تخریب کرده و کوهی عاری از پوشش گیاهی و درخت و زندگی باقی گذاشته است.

ولیان گفت: منبع آبساز ما به منبع سیلاب‌ساز تبدیل شده است؛ زیرا تنها چیزی که برف وباران را نگه می‌دارد پوشش گیاهی است که به زودی به کلی از دست می‌رود و تنها زمینه حیات جانداران وحیات وحش نیز همین پوشش گیاهی است که در حال تخریب کامل است. چندصد هکتار زمین زیرورو شده و ویرانه‌ای سنگلاخ از آن باقی است و این شروع ماجراست. آن‌چنان که مدارک موجود نشان می‌دهد حجم آینده این تخریب طی تنها یک دهه آینده به چیزی حدود 20 برابر امروز خواهد رسید. همین الان که یک بیستم این تخریب را داریم، مقام اول تخریب کوهستان در کشور شامل حال ما شده است. وقتی تخریب‌ها به 20 برابر این برسد، چه چیزی از این سرزمین باقی خواهد ماند؟ از منبع آب ما چه چیزی باقی می ماند و آنوقت ما باید برای زندگی به کجا برویم؟

بی‌تفاوتی مسئولان شهری و استانی

دبیر شبکه سمن‌های زیست محیطی شهرستان شاهرود سمنان درباره بی‌تفاوتی مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست و دیگر مسئولان استانی و شهری گفت:شش سال پیش در آغاز کار این معدن همراه گروه‌های کوهنوردی و تشکل‌های دیگر، با اهالی روستای "تاش" صحبت می‌کردیم و آینده خطرناکی را که این معدن برای سرزمین و زندگی‌شان پدید می‌آورد توضیح دادیم. از آن‌روز تا امروز با تمام مسئولان این شهر و استان صحبت و مکاتبه کرده‌ایم؛ بیانیه داده‌ایم؛ خواهش و درخواست کرده‌ایم که به داد شاهوار برسند؛ اما کو گوش شنوا؟

او خطاب به جمعیت حاضر در سمینار گفت: شما امشب مسئولی در این سالن می‌بینید؟ این شهر فرماندار ندارد؟ رییس محیط زیست و رییس منابع طبیعی ندارد؟ کجا هستند این‌ها؟ اداره منابع طبیعی که یک دامدار را برای ریشه کنی  چند بوته "گَوَن به دادگاه می‌کشاند امروز کجاست؟ هزار درخت اَوِرسی که ممنوع‌القطع است برای این معدن قطع شده و اداره کل منابع طبیعی سمنان و سازمان جنگل‌ها، چشم‌هایش را بر این بی‌قانونی صریح بسته و صدایی از کسی در نمی‌آید. کجا هستند؟ چرا به پرسش های مردم، پاسخی نمی‌دهند؟

انتظار تدبیر داریم

دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود یادآور شد: دولت تدبیر وامید قرار نبود با ما این‌گونه رفتار کند. ما حماسه جنگل ابر را در دوران دولت بی‌تدبیرو بی‌امید آفریدیم؛ دولت آقای احمدی‌نژاد که اهل هیچ گفتمان زیست محیطی نبود نتوانست جنگل ابر ما را ویران کند؛ چون ما امیدی به گفتمان آن دولت نداشتیم و به کمک شما مردم با مکاتبه‌ها و بیانیه‌ها و مصاحبه‌ها و حرکت مدنی در خیابان اعتراض خودمان را اعلام کردیم و توانستیم جنگل ابر را نجات دهیم. اما افسوس که در این دولت، کلاه گشادی سرمان رفت. سال‌ها وقت مان را صرف گفت‌وگو با مدیران و مسئولانی کردیم که تصور کردیم قرار است در این دولت حرف مردم شنیده شود؛ قرار است محیط زیست و منابع طبیعی مهم قلمداد شود؛ دریغ از این‌که چنین اتفاقی نیفتاد. حالا معدنکاران سرعت کارشان را چند برابر کرده و مجوزهای شان را پی درپی گسترش داده‌اند.

ولیان با اشاره به این‌که اگر برای آینده خودمان اهمیت قائلیم باید با تجمع اعتراضی خودمان، این صدا را به گوش مسئولان برسانیم گفت: مسئولان محترم اگر اهل شنیدن حرف منطقی بودند این همه جلسات و نوشته‌ها و مکاتبه‌ها و هشدارها تاکنون، اثری در آن‌ها گذاشته بود. من اعلام می‌کنم که در این بحث پای هیچ جناحی در میان نیست؛ بلکه فقط منافع ملی و زندگی ماست که محیط زیست دارد آن‌را معامله می‌کند.

دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت ودبیر شبکه سمن‌های زیست محیطی شهرستان شاهرود خطاب به دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی گفت: جناب آقای دکتر روحانی عزیز رییس زیست محیطی‌ترین دولت تاریخ ایران؛ ما به شما رای داده‌ایم؛ به این رای افتخار می‌کنیم و از آن، پشیمان نیستیم؛ اما از شما شرط وفای به عهد می‌خواهیم. ما با شما پیمان بستیم و این پیمان، یک سویه نیست. آن‌چنان نیست که پس از رایی که به شما دادیم هیچ تعهدی برای شما ایجاد نشده باشد. شما شعار "دولت محیط زیستی" دادید و البته الحق‌والانصاف در 4 سال دولت نخست دولت خویش، به محیط زیست احترام گذاشتید. دستکم مدیریت خانم دکتر ابتکار و محیط زیست بسیار بسیار قابل قبول بود؛ قابل قبو‌ل تر از مدیریتی که اکنون در دولت دوازدهم می‌بینیم.

ولیان تاکید کرد:همه ما توقع داشتیم که در دوره واپسین، مدیریتی قوی‌تر، حمایتی دوچندان و بودجه‌ای درخور برای این سازمان، که قرار است زندگی و حیات را در این کشور حمایت کند در نظر بگیرید؛ ولی با کمال تاسف و تعجب، شاهد یک چرخش 180 درجه ای در رویکرد مدیریت این سازمان و سازمان جنگل ها هستیم.این دو سازمانی که باید آینده سرزمین ما را حفظ و تامین کنند کاملا رویکردشان را تغییر داده‌اند. به جرات می گویم که ریاست سازمان محیط زیست دولت آقای احمدی نژاد، این گونه به طبیعت و محیط زیست نگاه نمی کرد و صدمه نزده بود.

انتخاب عیسی کلانتری

او با اشاره به مدیریت جدید سازمان محیط زیست توسط روحانی گفت: شما عیسی کلانتری را بر این مسند گذاشتید. کلانتری که نه با گفتمان شما و تدبیر وامید شما سنخیتی دارد و نه تعاملی با محیط زیست. اساس تعامل و گفت‌وگو را نمی‌داند و هیچ پایبندی به محیط زیست و مبانی آن ندارد. به جرات می‌توان گفت عیسی کلانتری، تمام زحمات و خدمات چهارسال گذشته دولت روحانی در باب حفاظت محیط زیست را بر باد فنا داده است. تنها در گیلان، مجوز 20 سد را داده و شخص ایشان پای موافقت با ساخت 20 سد را امضا کرده‌اند. به جرات و صراحت می‌گویند "من آمده‌ام پروژه‌هایی را که معطل ارزیابی مانده سریعا امضا کنم تا زودتر به جریان بیفتد". ظاهرا حیات ما ارزشی ندارد و قرار است بلدوزرها بر این سرزمین حاکم باشند. این همه سخن از مافیای سدسازی در این کشور بوده و خود عیسی کلانتری این همه بر طبل "بحران آب" کوبیده است و امروز رویکرد انتقال آب بین حوضه‌ای را راه انداختند. آقای رییس جمهور! مردم ما آگاه هستند. برای ما روشن است که رسالت عیسی کلانتری، نه حفاظت از طبیعت این سرزمین که جریان دادن به "مافیای سدسازی" است که پروژه‌های انتقال آب را می‌خواهد. رسالت ایشان تامین بودجه این پروژه‌هاست. ما به سهم خودمان راضی هستیم شما مستقیما از بودجه این مملکت که این همه ردیف برای خیلی‌ها گذاشته‌اید، ردیفی هم برای مافیای سدسازی بگذارید و بگویید دست از سر این سرزمین بردارند و مستقیم پول را بگیرند.

او در بخش دیگر از سخنانش خطاب به رییس جمهور گفت:جناب  آقای رییس جمهور! ما می فهمیم در عرصه سیاست، چرخش‌های چپ وراست و تغییرات آنی ظاهرا اجتناب‌ناپذیر است و سعی می‌کنیم آن‌ها را درک کنیم؛ می دانیم پشت پرده سیاست پر است از بده بستان‌ها و امیتیاز دادن‌ها و گرفتن‌ها؛ ما شاید بتواینم تغییرات تغییر رویکردهای سیاسی را تحمل کنیم به امید آینده‌ای دورتر؛ اما عرصه طبیعت ومحیط زیست، عرصه بده و بستان نیست. آخرین داشته‌های حیاتی این سرزمین امتیازی برای واسپردن نیست. در حوزه طبیعت و محیط زیست، راه یک سویه‌ای است و اگر آن را بخشیدید پس گرفتنی نیست. از این راه دیگر بازگشتی  نخواهیم داشت؛ همچنان‌که دریاچه ارومیه را جلوی چشمان مان می‌بینیم. هرچه پول صرفش کنید بعید است بازگردانید. خواهش ما این است که اگر قرار است امتیازی بدهید از طبیعت و زندگی ما مردم نبخشید؛ از بودجه های میلیاردی ببخشید!

او تاکید کرد:رییس جمهور محترم! رقیبان سیاسی شما از این رویکرد حماسی مردم و پیروزی چشمگیر شما در شگفتی هستند که مدیون اعتماد تک تک مردم بود؛ اکنون ما مردمی که به شما رای دادیم در تعجب هستیم از این‌که چگونه چوب حراج به این اعتماد عمومی زده‌اید. بخشی از جامعه ما چند ماه گذشته  در جال تنش بود. اعتراض‌هایی را مطرح کردند؛ بخش محروم جامعه که در تنگنای اقتصادی، جانشان به لبشان رسیده و کمتر کسی به آن‌ها توجه کرده است. اعتراض‌هایی  را داشتند و شما به نیکی، حق اعتراض‌هایی را برای آن‌ها محترم دانستید. ما می دانیم که مسائل اقتصادی را که نتیجه سال های متمادی سوء مدیریت، فساد، رانت و سال های متمادی عدم تعامل با جهان است به این سرعت نمی‌توان رفع کرد و شاید نتوانید رضایت طبقه محروم را به این زودی جلب کنید؛ اما من تعجب می کنم که طبقه متوسط جامعه را به این راحتی و رایگانی، با آوردن مدیری مانند عیسی کلانتری از خودتان دور می‌کنید؟ رای این طبقه را دست کم نگیرید. مطالبات زیست محیطی مردم شاید یک دهه پیش محدود به نخبگان جامعه می‌شد، اما امروز مطالبه‌های تمامی طبقه متوسط جامعه ما را دربرمی‌گیرد. حتی طبقات محروم نیز به دلیل درک مشکل آب، هوا و ریزگرد هر روزه را با تمام وجودشان درک کرده‌اند. امروز تمام مردم ما خواهان مطالباتی هستند که نباید دست کم گرفته شود.

داوری مردم

دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت ودبیر شبکه سمن‌های زیست محیطی شهرستان شاهرود در ادامه با بالا بردن یک برگه زرد رنگ خطاب به رییس جمهور روحانی گفت: داور هر جامعه‌ای مردم آن هستند و اگر بخواهند کسی را به بازی سیاست و قدرت، دعوت می‌کنند؛ کسی را تشویق می‌کنند؛ به کسی کارت زرد می‌دهند و خدای ناکرده به کسی کارت قرمز می‌دهند. امروز به نمایندگی از بخشی از این مردم، به شما کارت زرد می‌دهیم! این کارت اخطار را از ملت خویش داشته باشید! در رویکرد خودتان تغییر ایجاد کنید؛ عیسی کلانتری را عزل کنید؛ پیمان خود را با ما مستحکم کنید و نشان بدهید که اهل پیمان و وفای به عهد هستید تا ما کارت مان را  پس بگیریم و خدای ناکرده آنرا به کارت قرمز تبدیل نکنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha