تکرر ادرار شبانه ممکن است برای هر شخصی پیش بیاید ولی اگر علت آن را پیدا کنید به راحتی قابل درمان خواهد بود.

علت تکرر ادرار در شب چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، خواب خوب شبانه به شما کمک می‌کند صبح‌ها احساس آرامش بیشتری داشتعه و سرحال تر باشید. با این حال، زمانی که مدام احتیاج به استفاده از دستشویی در شب دارید، رسیدن به یک خواب خوب در شب دشوار است.

اگر متوجه شدید که هر شب بیش از دو بار برای ادرار کردن از خواب بیدار می شوید، ممکن است وضعیتی به نام شب ادراری داشته باشید.ادرار شبانه، بیشتر در افراد بالای 60 سال دیده می شود.

ادرار شبانه با یک بیماری مرتبط به نام شب ادراری یکسان نیست . شب ادراری زمانی است که نمی توانید نیاز خود به ادرار کردن در شب را کنترل کنید. در حالی که ادرار شبانه به طور معمول منجر به از دست دادن خواب می شود، می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای دیگر باشد.

علت تکرر ادرار شبانه چه می تواند باشد؟

افزایش سن یکی از بزرگترین عوامل موثر در ادرار شبانه است.

با افزایش سن، بدن هورمون آنتی دیورتیک کمتری تولید می کند؛ این هورمون به ما در حفظ مایعات بدن کمک می کند. این امر منجر به افزایش تولید ادرار به خصوص در شب می شود. ماهیچه های مثانه نیز می توانند با گذشت زمان ضعیف شوند و نگه داشتن ادرار در مثانه را دشوارتر می کنند.

افزایش سن تنها عامل موثر در ادرار شبانه نیست. سایر علل شایع عبارتند از:

  • عفونت مزمن دستگاه ادراری
  • نوشیدن مایعات اضافی (به ویژه مایعات کافئین دار و الکلی) قبل از خواب
  • عفونت باکتریایی در مثانه
  • داروهای ادرار آور

زنان ممکن است در اثر بارداری و زایمان دچار تکرر ادرار شوند. این شرایط می تواند مثانه و عضلات کف لگن را ضعیف کند.

در برخی موارد، ادرار شبانه نشانه یک بیماری زمینه ای است.

بیماری های مرتبط با تکرر ادرار

  • نارسایی احتقانی قلب
  • نارسایی مزمن کلیه
  • دیابت
  • بزرگی پروستات
  • آپنه انسدادی خواب
  • بی خوابی
  • سندرم پای بی قرار

علائم تکرر ادرار شبانه چیست؟

اکثر افراد می توانند شش تا هشت ساعت کامل استراحت کنند بدون اینکه نیازی به ادرار کردن داشته باشند. با این حال، ادرار شبانه باعث می شود که شما چندین بار در شب برای استفاده از دستشویی از خواب بیدار شوید. این وضعیت در شدیدترین اشکال خود باعث می شود که شما شبانه پنج تا شش بار از خواب بیدار شوید.

علائم مرتبط با ادرار شبانه می تواند شامل تولید بیش از حد ادرار، تکرر ادرار و احساس نیاز فوری به ادرار کردن اما تولید ادرار کم باشد.

وقتی مکررا از دستشویی استفاده می کنید، نمی توانید احساس آرامش کنید. همچنین، ادرار شبانه می تواند احتمال افتادن و آسیب دیدن سالمندان را افزایش دهد.

تکرر ادرار شبانه چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما با ارزیابی علائم شما و انجام معاینه فیزیکی، تکررادرار شبانه را تشخیص می دهد. آنها ممکن است سؤالات خاصی را برای تعیین علل بالقوه این بیماری بپرسند.

سوالات ممکن است شامل چند بار بیدار شدن برای ادرار کردن در شب، مدت زمانی که ادرار شبانه را تجربه کرده اید و سوالاتی در مورد فعالیت های منظم خود قبل از خواب باشد.

به عنوان مثال، اگر قبل از خواب مایعات زیادی می نوشید یا داروهای ادرارآور مصرف می کنید، اینها می تواند منجر به ادرار شبانه شود.

پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای تعیین علت تکرر ادرار تجویز کند. آزمایش ادرار به بررسی ترکیبات شیمیایی موجود در ادرار می پردازد. غلظت ادرار تعیین می کند که آیا کلیه های شما به درستی آب و مواد زائد را دفع می کنند یا خیر.

سایر آزمایش‌ها شامل کشت ادرار و اندازه‌گیری ادرار باقی‌مانده پس از خالی شدن ادرار است. در این آزمایش از ناحیه لگن سونوگرافی انجام می شود تا میزان ادرار پس از دفع ادرار در مثانه باقی بماند.

اگر پزشک شما مشکوک باشد که یک بیماری زمینه ای دارید، ممکن است آزمایش‌های بیشتری را تجویز کند. این آزمایش ها شامل اندازه گیری قند خون، نیتروژن اوره خون، اسمولالیته خون، کلیرانس کراتینین و الکترولیت های سرم است.

این آزمایش ها می توانند میزان عملکرد کلیه ها را مشخص کنند. آنها همچنین غلظت برخی از ترکیبات شیمیایی را در خون شما اندازه گیری می کنند. این آزمایش ها می توانند تعیین کنند که آیا ادرار شبانه یک عارضه جانبی بیماری کلیوی، کم آبی بدن یا دیابت است یا خیر.

گزینه های درمانی تکرر ادرار شبانه

درمان تکرر ادرار شبانه اغلب به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، ممکن است قبل از خواب بیش از حد نوشیدنی و مایعات بنوشید. پزشک شما ممکن است توصیه کند پس از مدت زمان مشخصی مایعات خود را محدود کنید.

برخی رفتارها همچنین می توانند دفعات ادرار شبانه را کاهش دهند. چرت بعد از ظهر می تواند به شما کمک کند که احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

دارو

داروها همچنین ممکن است به کاهش ادرار شبانه کمک کنند. توجه به این نکته مهم است که داروها می توانند علائم را کاهش دهند، اما نمی توانند ادرار شبانه را درمان کنند. هنگامی که مصرف آنها را قطع کنید، علائم شما برمی گردد.

دسته ای از داروها به نام آنتی کولینرژیک ها می توانند اسپاسم عضلانی مثانه را آرام کنند. آنها همچنین می توانند نیاز به دفع بیشتر ادرار را کاهش دهند.

اگر شب ادراری را تجربه می کنید، برخی آنتی کولینرژیک ها می توانند آن را کاهش دهند. با این حال، این داروها می توانند عوارض جانبی مانند خشکی دهان، سرگیجه و تاری دید ایجاد کنند.

برخی از پزشکان مصرف یک دیورتیک را توصیه می کنند که باعث تحریک ادرار در اوایل روز می شود. این می تواند میزان ادرار در مثانه شما را در شب کاهش دهد. مصرف یک فرم مصنوعی هورمون ضد ادرار نیز ممکن است به کاهش ادرار شبانه کمک کند.



نوکتریا یا تکرر ادرار شبانه ممکن است به یکی از این سه دلیل بوجود آمده باشد

  • مثانه شما به سختی می تواند ادرار را در خود نگه دارد.
  • در طول روز بیش تر از حد معمول ادرار تولید می کنید.
  • در طول شب بیش تر از حد معمول ادرار تولید می کند.


تکرر ادرار در شب و مشکلات خواب نامربوط

هر چه بیشتر از خواب بیدار شوید احتمال بیشتری دارد که متوجه ادرار داشتن و احساس خالی کردن مثانه شوید. به گفته دکتر راتمن، شاید اصلا نیازی به ادرار کردن به صورت اورژانسی نداشته باشید ولی چون از خواب بیدار شده اید به دستشویی می روید.

یک دلیل احتمالی آن می تواند آپنه خواب Sleep apnea باشد، شرایطی که در خواب تنفستان به صورت موقت قطع شده و باعث بیدار شدن تان در نصف شب می شود. اگر با هرگونه مشکل خواب دیگری روبرو هستید، رفع آن ها منجر به توقف دستشویی رفتن شبانه تان خواهد شد.


تکرر ادرار در شب و عادات بد در مصرف نوشیدنی ها


کافئین و الکل هر دو دیورتیک diuretics ( ادرار آور ) هستند که منجر به افزایش تولید ادرارتان می شود بنابراین نوشیدن آن ها در اواخر روز منجر به افزایش ادرار شبانه خواهد شد به علاوه مصرف هر نوع نوشیدنی به مقدار زیاد در شب هم منجر به تکرر ادرار شبانه خواهد شد.

به پیشنهاد دکتر اورولوژیست جیسون ام فیلیپس Jason M. Phillips، مصرف هرگونه نوشیدنی را 2 تا 4 ساعت قبل از خوابیدن قطع کنید و از مصرف کافئین و الکل در عصر اجتناب کنید تا از بیدارخوابی های شبانه برای رفتن به دستشویی راحت شوید.


مصرف داروهای خاص و تکرر ادرار شبانه

به گفته دکتر فیلیپس، برخی داروهای رایج از جمله لیزیکس Lasix و هیدروکلروتیازید hydrochlorothiazide که برای درمان ادم edema ( تورم ) و فشار خون بالا تجویز می شوند، دیورتیک هستند. اگر این داروها را مصرف می کنید 6 ساعت یا بیشتر قبل از خواب آن ها را مصرف کنید.

ممکن است داروهای دیگری هم در این زمینه مشکل ساز باشند بنابراین اگر دچار تکرر ادرار شبانه هستید در مورد اثرات جانبی داروهایتان با پزشکتان مشورت نمایید.


دیابت

اگر مبتلا به دیابت باشید، گلوکز یا قند خون اضافه به کلیه هایتان هجوم برده و منجر به افزایش آب ورودی به کلیه ها می شوند که در نهایت به سمت مثانه می روند بنابراین ممکن است سریع تر از حد معمول احساس پر شدن مثانه داشته باشید.

اگر در طول روز مانند شب تکرر ادرار دارید و هر بار میزان ادرارتان زیاد است بهتر است آزمایش ادرار urinalysis testبدهید تا مشخص شود چه مقدار قند در ادرارتان وجود دارد.


بزرگ شدن پروستات و ارتباط آن با تکرر ادرار

با افزایش سن در مردان، تغییری در بدنشان به نام هیپرپلازی خوش خیم پروستات benign prostatic hyperplasia یا بزرگ شدن غده گردو شکل پروستات در بدنشان ایجاد می شود. پروستات مسئول انسداد ادرار در بدن مردان است. این مشکل به دلیل تغییرات سطح هورمون ها از جمله تستوسترون testosterone یا تجمع دی هیدروتستوسترون* dihydrotestosterone بوجود می آید.

به گفته دکتر فیلیپس، یک غده پروستات بزرگ شده می تواند فشار مثانه را افزایش دهد و باعث شود فکر کنید بیشتر نیاز به تخلیه مثانه دارید. بزرگ شدن پروستات می تواند باعث سایر علایم مشکلات ادراری شود مثل کنترل شروع و توقف ادرار، جریان ضعیف، احساس خالی نشدن کامل مثانه بعد از ادرار کردن.

پروستات بزرگ شده را می توان با داروهایی مانند فلومکس Flomax، Myrbetriq یا آنتی کولینرژیک anticholinergics که عضلات مثانه را شل می کنند و روش جراحی یورو لیفت* UroLift درمان کرد.

* دی هیدرو تستوسترون dihydrotestosterone: یا DHTفرمی از تستسترون است که برای تکامل جنسی جنس مذکر ضروری است. این هورمون در غده پروستات، فولیکول مو و غدد آدرنال توسط آنزیم 5-آلفاردوکتاز از تستسترون ایجاد می شود. درواقع متابولیتی از تستسترون است که از لحاظ بیولوژیک فعال بوده و به کلاسی از هورمون‌ها که آندروژن نامیده می شوند تعلق دارد.

* یورولیفت Urolife :در این روش وسیله ای از طریق مجرای ادرار به غده پروستات نزدیک میشود سپس با استفاده از چند نخ بخیه که به دکمه هایی متصل است پروستات به کنار زده شده و در همان وضعیت باقی میماند تا مجرای ادرار باز شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد حسن ملک ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    0 0
    سلام. بدینوسیله از نویسنده وتهیه کننده ی متن که مختصر وبسیار گویا،مشکل وسوال رو توضیح دادن ؛صمیمانه تشکر می کنم.درپناه خدا باشید.