عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: شیر مادر دارای نوعی چربی به نام "دكا " است كه در رشد سلول‌های عصبی و مغزی شیرخوار نقش مهمی را ایفا می‌كند. این چربی در شیر خشك وجود ندارد.

شیر مادر در رشد سلول‌های عصبی و مغزی شیرخوار مؤثر است
سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: شیر مادر دارای نوعی چربی به نام "دكا " است كه در رشد سلول‌های عصبی و مغزی شیرخوار نقش مهمی را ایفا می‌كند. این چربی در شیر خشك وجود ندارد.

احمدرضا فرسار در گفت‌وگو با فارس در خصوص تركیبات شیر مادر و مقایسه آن با شیر خشك اظهار داشت: شیر مادر نسبت به شیر خشك از تركیبات بیشتری برخوردار است البته امروزه سعی می‌كنند تا از نظر تركیبی، شیر خشك را كه باید از آن به عنوان شیر مصنوعی یاد كرد، به شیر مادر نزدیك كنند اما در حال حاضر هنوز نتوانسته‌اند به صورت 100 درصد تركیبات آن را به شیر مادر نزدیك كنند.

وی با بیان اینكه شیر خشك از شیر گاو تهیه می‌شود، گفت: باید به این نكته توجه داشت كه گاو یك حیوان گیاهخوار است اما ما انسان‌ها هم گیاهخوار و هم گوشتخوار هستیم؛ دستگاه گوارش انسان با گاو یكی نیست و آنزیم گوارشی در دستگاه آناتومیك گاو با انسان متفاوت است؛ از این‌رو شیر گاو، تمام نیازهای گوساله را تأمین می‌كند و شیری كه در سینه مادر وجود دارد نیز همه نیازهای كودك انسان را برآورده می‌كند یعنی شیر گاو متناسب با نیاز گوساله است البته سعی كرده‌اند برای ساخت شیر خشك، پروتئین شیر گاو را كم كنند تا برای هضم نوزاد آسان باشد.

عضو كمیته كشوری تغذیه با شیر مادر به دیگر تفاوت‌های شیر مادر با شیر خشك اشاره كرد و افزود:‌ در شیر مادر، نوعی چربی به نام "دكا " وجود دارد كه در رشد سلول‌های عصبی و مغزی شیرخوار نقش مهمی را ایفا می‌كند. این چربی در شیر خشك‌ دیده نمی‌شود همچنین در شیر مادر، اسیدی به نام «آراشیدونیك» وجود دارد كه آن هم در رشد سلول‌های عصبی و مغزی كودك تاثیرگذار است و از این رو سعی كرده‌اند این اسید را به صورت مصنوعی به شیرخشك‌ها اضافه كنند.

فرسار گفت: یكی دیگر از تفاوت‌های شیر مادر با شیرخشك این است كه در شیر مادر مواد ایمنی‌بخش و هورمون‌هایی وجود دارد كه در شیر خشك دیده نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha