رئیس انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران گفت: اغلب مردم با مشاهده علائم بیماری های فصلی و سرماخوردگی، خودسرانه اقدام به مصرف آنتی بیوتیک می کنند در حالی که این دارو نقشی در بهبود عفونت تنفسی ندارد.

آنتی بیوتیک نقشی در بهبود عفونت ویروسی تنفسی ندارد

سلامت نیوز:رئیس انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران گفت: اغلب مردم با مشاهده علائم بیماری های فصلی و سرماخوردگی، خودسرانه اقدام به مصرف آنتی بیوتیک می کنند در حالی که این دارو نقشی در بهبود عفونت تنفسی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،جمشید سلام زاده  افزود: در فصل زمستان ، بیشتر بیماری های ویروسی تنفسی بروز و شیوع پیدا می کند و این بیماری ها چون ماهیت ویروسی دارند برای معالجه نیازی به آنتی بیوتیک ندارند.


وی تصریح کرد: با وجود این متاسفانه تصور عامه بر این است که با مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک می توانند بر بیماری خود فائق آیند در حالی که آنتی بیوتیک ها نقشی در بهبود عفونت های تنفسی ندارند و نه تنها موجب بهبودی نمی شوند بلکه عوارضی نیز ایجاد می کنند.


وی ، مقاومت میکروبی را مهم ترین عارضه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها عنوان کرد و گفت: با ادامه روند مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها و بروز مقاومت میکروبی ، طی سال های آینده در مقابل عفونت های جدی ، خلع سلاح خواهیم شد.

**خودسرانه پنی سیلین نزنید
این استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها در هنگام سرماخوردگی و گلودرد، علاوه بر ایجاد عوارض مقاومت دارویی ، هزینه های نابجایی به جیب مردم و نیز نظام سلامت وارد می کند.


 سلام زاده یادآور شد: متاسفانه بیماران به پزشک اصرار می کنند که برای آنان آنتی بیوتیک به ویژه آنتی بیوتیک های تزریقی مانند پنی سیلین تجویز کند درحالیکه مصرف آنتی بیوتیک های تزریقی و خوراکی فقط برای مواقع عفونت باکتریال در ریه ها و دستگاه تنفسی است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha