مصرف بدون نسخه داروی مخدر ترامادول بین نوجوانان و جوانان افزایش یافته و وزارت بهداشت و نظام پزشكی برای جلوگیری فروش بدون نسخه و مصرف بی رویه این داروها باید قاطعیت بیشتری نشان دهند.

سلامت نیوز : مدیر گروه روانپزشكی دانشگاه علوم بهزیستی گفت: مصرف بدون نسخه داروی مخدر ترامادول بین نوجوانان و جوانان افزایش یافته و وزارت بهداشت و نظام پزشكی برای جلوگیری فروش بدون نسخه و مصرف بی رویه این داروها باید قاطعیت بیشتری نشان دهند.

فربد فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، با بیان اینكه داروهایی مانند ترامادول كه جنبه مخدر و اعتیادآور هم دارند صرفاً باید با نسخه پزشك به بیماران خاصی داده شود اظهار داشت: در این زمینه حتی پزشك هم در تعداد نوشتن دارو باید احتیاط كند به نحوی كه بیمار برای دوره زمانی محدود، از دارو استفاده كند.

وی افزود: متأسفانه گاهی دیده می‌شود، نوجوانان و جوانان بدون آنكه علتی برای مصرف دارو داشته باشند به صورت‌هایی به دارو دسترسی پیدا می‌كنند كه مطمئناً داروسازان متعهد جز با نسخه پزشك و كنترل مشخصات بیمار این دارو را در اختیار مراجعه كننده قرار نمی‌دهند.

فدایی با بیان اینكه به هر حال موارد سوء مصرف این داروها اخیراً زیاد شده است تصریح كرد: معلوم نیست این داروها چگونه بدون نسخه پزشك در اختیار نوجوانان و جوانان قرار می‌گیرد چرا كه این دارو جنبه اعتیادآوری قوی دارد و ترك آن نیز بسیار دشوار است.

این متخصص روانپزشكی ادامه داد: عوارض ترامادول مانند عوارض همه مواد مخدر یعنی كاهش قوه قضاوت، رفتارهای بدون مهار و پرخاشگرانه، سستی اراده، قطع ارتباط با واقعیت و گاهی نیز توهم و هذیان است و در مواردی از جرائم پرخاشگرانه و تصادفات خطرناك رانندگی این دارو نقش زمینه‌ای دارد.

وی گفت: در همه نقاط دنیا داروها را از نظر سطح دسترسی بیمار به چندین گروه تقسیم می‌كنند. برای نمونه برخی داروها را مانند آسپرین بدون نسخه پزشك در اختیار بیمار قرار نمی‌دهند اما داروهایی مانند ترامادول با سخت‌ترین موارد حفاظتی قابل تهیه است و حتی در كشورهای اروپایی نسخه این دارو حتما باید به خط پزشك باشد و نسخه تایپ شده نیز پذیرفته نمی‌شود.

فدایی یادآور شد: قاطعیت وزارت بهداشت و نظام پزشكی برای برخورد با این موارد باید بیشتر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha