چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۶

رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره برخی اخبار مبنی بر مرگ و میر 13 نفر در كشور به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای نوع «آ»، گفت: موارد مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا در سال جاری به یك نوع خاص ویروس آنفلوآنزا و از جمله نوع «آ» این ویروس اختصاص ندارد.

سلامت نیوز : رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره برخی اخبار مبنی بر مرگ و میر 13 نفر در كشور به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای نوع «آ»، گفت: موارد مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا در سال جاری به یك نوع خاص ویروس آنفلوآنزا و از جمله نوع «آ» این ویروس اختصاص ندارد.

دكتر محمد مهدی گویا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مباحث مطرح شده مبنی بر مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای خوكی در كشور گفت: مانند دیگر نقاط دنیا، موارد مرگ و میر آنفلوآنزا میان انواع مختلف این ویروس وجود دارد و تنها اختصاص به آنفلوآنزا «آ» ندارد. ضمن آن كه موارد مرگ و میر این بیماری اغلب در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مشاهده می‌شود.

آنفلوآنزای خوكی دیگر توان همه‌گیری ندارد


وی افزود: پرونده آنفلوآنزای خوكی به عنوان یك عامل ایجاد همه‌گیری جهانی در ماه اوت سال2010 بسته شد. به این ترتیب این ویروس دیگر نمی‌تواند همه‌گیری جهانی ایجاد كند.

وی ادامه داد: از زمانی كه پرونده ویروسی به عنوان یك عامل همه‌گیری جهانی بسته می‌شود در گروه ویروس‌های ایجاد آنفلوآنزای فصلی قرار می‌گیرد. به این ترتیب مانند دیگر انواع آنفلوآنزا در هر فصلی تعدادی از موارد آن ویروس نیز مشاهده می‌شود.

 انواع مختلف ویروس آنفلوآنزا از نظر شدت واگیر تفاوتی با یكدیگر ندارند

گویا افزود: در زمستان امسال آنفلوآنزای نوع B شایع‌تر از دیگر انواع این ویروس است. اما در عین حال بروز دیگر انواع آنفلوآنزا و از جمله آنفلوآنزا نوع «آ» و H3N2 نیز مشاهده می‌شود كه از لحاظ شدت واگیر هیچ تفاوتی با یكدیگر ندارند.

 مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، كهنسالان و خردسالان تزریق واكسیناسیون آنفلوآنزا را جدی بگیرند

 رعایت نكات بهداشت فردی برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا ضروری است

گویا بر لزوم جدی گرفتن تزریق واكسن آنفلوآنزا از سوی گروه‌های پرخطر تاكید كرد و درباره مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا در كشور، گفت: در فصل آنفلوآنزا معمولا تعدادی از افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماران ریوی، قلبی، نارسایی كلیوی و .. مبتلا و تعدادی نیز جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین تاكید می‌شود افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای در فصل آنفلوآنزا برای تزریق واكسن آنفلوآنزا اقدام كنند.

وی نسبت به بروز آنفلوانزا در بیماران قلبی، ریوی، سنین بالای 65 سال، كودكان، مبتلایان به نارسایی‌های كبد، كلیه، مبتلایان به ضعف سیستم‌ ایمنی، شیمی درمانی‌ها و دیگر گروه‌های پر خطر هشدار داد و گفت: گروه‌های دارای بیماری‌های زمینه‌ای ممكن است به اشكال شدید آنفلوانزا مبتلا شوند، بنابراین لازم است این گروه‌ها حتما واكسن آنفلوانزا را دریافت كنند و در صورت مشاهده علائم آنفلوانزا هر چند كه این علائم خفیف باشد، باید به پزشك مراجعه كرده و تحت درمان قرار گیرند.

وی با بیان این كه بروز موارد آنفلوانزا موضوع جدیدی نیست و هر سال اتفاق می‌افتد، با تاكید بر رعایت نكات بهداشت فردی، ادامه داد: لازم است مبتلایان به آنفلوانزا شست و شوی مكرر دست‌ها را در دستور كار خود داشته باشند؛ چرا كه این ویروس عمدتا از طریق دست و ذرات تنفسی انتقال می‌یابد. به این ترتیب جلوگیری از انتقال قطرات تنفسی، شانس انتقال عفونت را بسیار كاهش می‌دهد.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاكید بر بحث استراحت در منزل به دنبال ابتلا به آنفلوانزا، ادامه داد: این بیماری نیاز به درمان آنتی بیوتیكی ندارد و با مصرف قرص استامینوفن ساده و مایعات فراوان طی حداكثر سه تا پنج روز خود به خود بهبود می‌یابد به این ترتیب آنفلوانزا به مصرف دارویی خاصی نیاز دارد، مگر برای گروه‌های پرخطر.

وی تب، سرفه، سردرد ، گلو درد، آبریزش بینی، آبریزش چشم، گاهی اسهال و علائم شدید‌تر را از جمله علائم آنفلوانزا عنوان كرد و گفت: زنان باردار باید بسیار مراقب این بیماری باشند؛ چرا كه بروز این بیماری در زنان باردار شدیدتر است.

گویا تاكید كرد: واكسن آنفلوانزای فصلی به میزان كافی در داروخانه‌ها موجود است. وزارت بهداشت برای گروه‌های هدف مانند پرسنل مراكز بهداشتی و درمانی و برخی مشاغل خاص، تزریق این واكسن را در برنامه‌های خود دارد. دیگر افراد جامعه باید با مراجعه به پزشك برای تجویز و تزریق این واكسن اقدام كنند. در مجموع در مورد بیماری آنفلوانزای فصلی نگران افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستیم. این بیماران به محض مشاهده علائم آنفلوانزا باید به پزشك مراجعه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha