فشارهای خانوادگی و داشتن رابطه ضعیف با والدین در شروع مصرف سیگار بسیار مؤثر بوده و این تأثیر در دختران و پسران متفاوت است.

سلامت نیوز : فشارهای خانوادگی و داشتن رابطه ضعیف با والدین در شروع مصرف سیگار بسیار مؤثر بوده و این تأثیر در دختران و پسران متفاوت است.
دكتر حسن آذری‌پور عضو كمیته سیاستگذاری كنترل دخانیات گفت: در گفت و گو با خبرنگار وب‌دا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: مصرف سیگار توسط والدین، بیشتر دختران را تحت تأثیر قرار می‌دهد در حالی كه مصرف سیگار توسط برادر و خواهر كه به نظر می‌رسد اثر قوی‌تر نسبت به مصرف سیگار توسط والدین دارند، پسران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی افزود: فشارهای اجتماعی از جمله دوستان سیگاری و تعارف سیگار توسط همسالان از عوامل عمده و بسیار مؤثر در گرایش نوجوانان به سیگار است. همچنین عدم موفقیت در تحصیل، اعتماد به نفس پایین، عدم توانایی در ایجاد ارتباط با دیگران و منزوی بودن، نداشتن توانایی مقابله با فشار دوستان و دانش ناكافی و نگرش غلط در مورد خطرات سیگار از جمله فاكتورهای شخصیتی است كه می‌تواند در شروع مصرف سیگار مؤثر باشد.
دكتر آذری‌پور تصریح كرد: محرومیت‌های اجتماعی و اقتصادی و در دسترس بودن سیگار از دیگر فاكتورهای مؤثر و مهمی برای مصرف سیگار به صورت مداوم هستند ولی بر اولین تجربه مصرف سیگار تأثیر چندانی ندارند.
به گفته وی تبلیغات سیگار در رسانه‌ها نیز اثر محرك دارد و می‌تواند جوانان را از مرحله اولین تجربه سیگار به مرحله مصرف مداوم بكشاند.
عضو كمیته سیاستگذاری و كنترل دخانیات خاطرنشان كرد: رواج فروش سیگار به صورت علنی توسط مغازه‌داران و دكه‌های روزنامه فروشی و نیز در اختیار گذاردن كبریت برای روشن كردن سیگار، تأثیر عوامل محیطی استعمال دخانیات توسط نوجوانان را در كشور ما افزایش داده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha