خانواده این مرد با حضور در دادسرای جنایی پایتخت از شهرداری منطقه ١٨ شکایت کردند اعضای شورای شهر در واکنش به این حادثه شناسایی و برخورد با مقصران را خواستار شدند

تخریب یک منزل مسکونی از سوی شهرداری جان یک نفر را گرفت

سلامت نیوز:ماجرا از یک فیلم کوتاه شروع شد. فیلمی که نشان می‌داد مردی به دلیل بی‌توجهی ماموران شهرداری در حین تخریب یک منزل مسکونی در یافت‌آباد جانش را از دست داده است.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: آنطور که در تصاویر مشخص بود این مرد در خانه‌ای حضور داشته که در طرح توسعه میدان جانبازان دستور تخریب آن از سوی شهرداری منطقه ١٨صادر شده بود. چند روز پس از انتشار و دست به دست شدن این فیلم در شبکه‌های اجتماعی بالاخره مسئولان شهرداری با تأیید کشته شدن و کشف یک جسد در حین عملیات تخریب در تاریخ بیست و سوم دی‌ماه مدعی شدند که این فرد کارتن‌خواب، اعتیاد داشته و حتی احتمال مرگ او قبل از آغاز عملیات تخریب وجود دارد.

از سوی دیگر اما خانواده مرد جان باخته با حضور در دادسرای جنایی تهران مشخص شد نه‌تنها او بی‌خانمان نبوده، بلکه یکی از مالکان همان خانه بوده است. خانواده این مرد ٤٢ساله به نام رضا با اعلام شکایت در دادسرای جنایی پایتخت از شهرداری به دلیل مرگ او شکایت کردند. به گفته اعضای خانواده این مرد، رضا با تصرف شهرداری و تخریب این خانه مخالف بوده و به همین دلیل هم حاضر نبوده آن‌جا را ترک کند. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت وگو  با محمد چارلی، برادر رضا ٤٢ساله که در این حادثه جانش را از دست داد.

 
  شما چه زمانی از ماجرا مطلع شدید؟

 
شنبه ٢٣دی‌ماه حدود ظهر بود که خواهرم با من تماس گرفت و گفت که رضا زیرآوار مانده. البته خواهرم هم از طریق نیروهای آتش‌نشانی مطلع شد. قبل از ظهر چند نفر از آتش‌نشانی به خانه خواهرم مراجعه می‌کنند و سراغ رضا را می‌گیرند. خواهرم ابتدا فکر می‌کند که دوستان برادرم هستند و می‌خواهند شوخی کنند، اما آنها می‌گویند که پای مرگ و زندگی درمیان است. بعد هم خواهرم در جواب به آنها می‌گوید که رضا در خانه است، اما خانه دیگر خراب شده بود.


  آتش‌نشان‌ها از کجا آدرس خانه خواهر شما را پیدا کردند؟


ماجرا از این قرار بوده که وقتی ماموران شهرداری اقدام به تخریب ساختمان می‌کنند، چند نفر از همسایه‌ها به آنها می‌گویند که برادر ما داخل ساختمان است، اما آنها توجهی نمی‌کنند و شروع به تخریب ساختمان می‌کنند. بعد از چند دقیقه همسایه‌ها و اهالی محل دوباره به ماموران موضوع را اطلاع می‌دهند و حتی مانع کار آنها می‌شوند. همان موقع هم با آتش‌نشانی تماس می‌گیرند. نیروهای آتش‌نشانی وقتی به آن‌جا می‌رسند، اهالی محل نشانی خانه خواهر من را به آنها می‌دهند. آنها وقتی از وجود رضا درخانه مطمئن شدند، عملیات آواربرداری شروع شده بود. دور تا دور محوطه را بستند، نیروهای امدادی شروع به جست‌وجو کردند و بعد از چند دقیقه جنازه برادرم پیدا شد.


  شما آن لحظه آن‌جا حضور داشتید؟


 وقتی تلفنی از ماجرا باخبر شدم به سرعت خودم را به آن‌جا رساندم. البته وقتی رسیدم جنازه رضا را از زیرآوار بیرون آورده  و نیروهای آتش‌نشان هم رفته بودند. بعد چند ساعت هم جنازه به پزشک قانونی منتقل شد و فردای آن روز هم او را تشییع و دفن کردیم.


  پزشکان علت فوت را به شما اعلام کردند؟


همانطور که گفتم؛ همان روز شنبه جنازه برادرم به پزشکی قانونی رفت و ما هم فردا، آن را تحویل گرفتیم و دفن کردیم، اما در جواز دفن و گواهی فوتش نوشته شده که رضا به دلیل برخورد جسم سخت و تیز و آسیب‌های شدید ناشی از اجسام سخت جانش را از دست داده است. این اقدام شهرداری و تخریب خانه باعث مرگ برادرم شد.


  شما شکایت کرده‌اید؟


بله الان پرونده در دادسرای جنایی تهران به جریان افتاده است. ما از شهرداری شکایت داریم. اقدام غیرمنطقی آنها باعث این حادثه شد. من، خواهران و برادرانم سازمان شهرداری را مقصر می‌دانیم. اگر آنها به قول و قرارشان پایبند بودند رضا الان زنده بود.

 

  شهرداری قرار بود چه کاری انجام دهد؟


این خانه همراه با چند ملک دیگر در طرح توسعه خیابان الغدیر قرار داشت و باید تخریب می‌شد. بالاخره ما توافق کردیم. حدود ١٠ماه پیش بود که شهرداری پول را به ما داد، اما همانجا به ما گفتند که برای تخریب همه ما باید حضور داشته باشیم. از ما امضا گرفتند و شهرداری هم متعهد شد که موقع تخریب همه مالکین آن‌جا باشند. اتفاقا همان‌جا ما به ماموران گفتیم که برادرم در آن خانه زندگی می‌کند و قبل از هر اقدامی برای تخریب به ما اطلاع دهید. ماموران شهرداری منطقه ١٨ می‌دانستند که رضا در آن خانه زندگی می‌کند. حتی همان روز هم همسایه‌ها و اهالی محل به آنها گفتند که رضا داخل خانه است ولی آنها توجهی نکردند و باعث مرگ رضا شدند.


  این خانه چند مالک داشت؟


این خانه پدری ما بود. پدرم از ٣٠‌سال پیش در این خانه زندگی می‌کرد. پدرم‌سال ٨٤ فوت کرد. ما چهار برادر و چهار خواهر هستیم. پدرم دوبار ازدواج کرده بود. رضا برادر ناتنی ما بود. من سه خواهر ناتنی دیگر هم دارم. ماموران آتش‌نشانی هم به خانه یکی از خواهران ناتنی من که نزدیک همان جاست مراجعه کردند. در کل این خانه ١٢٧متر زمین بود البته دو مغازه هم داشت. شهرداری، متری ٤‌میلیون تومان با ما حساب کرد، اما همان موقع هم رضا مخالف بود. می‌گفت شهرداری این خانه را ارزان خریده و به همین دلیل هم آن‌جا را تخلیه نکرد. او حتی به دفترخانه هم نیامد. البته سهمش را گرفت ولی می‌گفت که من کاری به خواهرها و برادرانم ندارم. او پول بیشتری از شهرداری می‌خواست.


  پس برادر شما به همین دلیل خانه را تخلیه نکرده بود؟


رضا حدود ٤٢سالش و مجرد بود. زن و بچه‌ای نداشت و در خانه پدری زندگی می‌کرد. حتی چند روز قبل از تخریب خانه ماموران بخشی از سقف خانه را برداشته بودند، اما او بازهم آن‌جا را تخلیه نکرد.


  چطور در خانه‌ای بدون سقف زندگی می‌کرد؟
همه سقف را تخریب نکرده بودند. همان‌طور که گفتم او پول بیشتری از شهرداری می‌خواست و معتقد بود که آنها به اندازه ارزش واقعی ملک پول نداده‌اند. به همین دلیل در خانه مانده بود تا آن‌جا تخریب نشود.


  بعضی از مسئولان شهرداری گفته‌اند که برادر شما اعتیاد داشته و حتی احتمال دارد که قبل از تخریب خانه فوت کرده باشد؟


رضا اعتیاد داشت، اما این دلیل نمی‌شود که او را در خانه بکشند. این‌که قبل از تخریب خانه فوت کرده است هم حرف درستی نیست. در جواز دفن و گواهی فوت او علت مرگ برخورد صدمات شدید ناشی از جسم سخت عنوان شده است. این یعنی آوار باعث مرگ او شده است. من تعجب می‌کنم که چطور چنین ادعایی مطرح می‌شود.


  دراین مدت کسی از طرف شهرداری به شما یا خانواده مراجعه کرده است؟


چند روز پس از مرگ رضا چند نفر از طرف شهرداری با خواهرم صحبت کردند. آنها به خواهرم گفته بودند که ما می‌دانیم در این حادثه مقصر هستیم، اما می‌خواهیم که این موضوع با آرامش حل‌وفصل شود. بین ما و شهرداری همین یک دیدار بوده است.


  واکنش اعضای شورای شهر به این حادثه


از سوی دیگر اعضای شورای شهر تهران در جلسه صبح دیروز با اشاره به وقوع این حادثه خواستار شناسایی ماموران خاطی و معرفی آنها به مراجع ذیصلاح شدند. در همین حال در جلسه صبح دیروز شورای شهر تهران هم صحبت‌هایی درخصوص این حادثه و لزوم شناسایی و برخورد با مسببان حادثه فوت یکی از شهروندان در منطقه ١٨حادثه مطرح شد. افشین حبیب‌زاده معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این حادثه خواستار ارایه گزارش کاملی از علت حادثه به شورای اسلامی شهر تهران و شناسایی هرچه سریعتر ماموران خاطی و معرفی آنها به مراجع ذیصلاح شد: «متاسفانه هفته گذشته پس از تخریب بخشی از املاک باقی‌مانده تملک شده توسط شهرداری منطقه ١٨، پیکر یکی از شهروندان که ظاهرا در گودالی شب را به صبح می‌رسانده است پیدا می‌شود. » این نماینده شورای شهر با اشاره به شناسایی هویت فرد جان باخته در این حادثه گفت: «پس از بررسی‌های اولیه گزارش شد این شخص ازجمله مالکین ملک مذکور بوده است که به دلایل نامشخصی همچنان به زندگی خود در آن ملک ادامه داده و مامورین شهرداری به دلیل بررسی‌های ناقص قبل از تخریب متوجه این موضوع نشده‌اند.»

او اضافه کرد: « اگرچه هنوز زمان فوت این مرد به‌طور قطعی از سوی پزشکی قانونی اعلام نشده است اما اساسا تذکر بنده به شهرداری منطقه ١٨ ضمن ارایه گزارش کامل از واقعه مذکور به شورای اسلامی شهر تهران هرچه سریع‌تر ماموران خاطی را شناسایی و به مراجع ذیصلاح معرفی کند.» احمد مسجد جامعی دیگر عضو شورای شهر تهران هم با انتقاد از نحوه اجرای عملیات تخریب شهرداری که باعث بروز این حادثه تلخ شده است، گفت: «ما موقعی که اسم‌های بزرگی مطرح می‌شود بدان می‌پردازیم نظیر پلاسکو و سانچی خبر را منتشر  و جوانب آن را بررسی و ارزیابی می‌کنیم که البته خوب هم هست، اما وقتی یک نفر از اقشار ضعیف جامعه جان می‌سپارد خصوصا اگر بتوانیم به او برچسبی بزنیم خیلی سریع به حاشیه می‌رویم و موضوع را به فراموشی می‌سپاریم. حال سوال من این است که عوامل و مسبب درگذشت یک نفر زیر آوار تخریب شهرداری منطقه ١٨ چه و که بوده است. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha