سلامت نیوز : مصرف ناكافی میوه و سبزی‌ها علت 31 درصد بیماری‌های انسداد عروق قلبی و 11 درصد از سكته‌های مغزی در جهان است.

دكتر زهرا عبداللهی، معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه در گفت و گو با خبرنگار وب‌دا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: میوه‌ها و سبزی‌ها به علت داشتن ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اكسیدانها، ایزوفلاون‌ها و فیبرها نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، سكته مغزی، پوكی استخوان، دیابت نوع 2 و چاقی دارند.

وی افزود: مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها به علت داشتن آنتی‌اكسیدان‌ها و فیبرها از رسوب چربی در دیواره رگ‌ها و تصلب شرائین جلوگیری می‌كنند.

دكتر عبداللهی تصریح كرد: فیبرها باعث افزایش حركات روده شده و بدین ترتیب از یبوست جلوگیری می‌كنند فیبرها همچنین باعث كاهش فشار درون روده شده و در جلوگیری از بیماری‌های گوارشی روده مؤثر است.

وی با اشاره به این كه فیبرها با كاهش سطح كلسترول خون، از بیماری‌های قلبی و مغزی جلوگیری می‌كند، تصریح كرد: فیبرها تخلیه محتویات معده به درون روده و جذب آنها را به تأخیر می‌اندازند و با این كار مانع افزایش ناگهانی قند خون شده و به همین علت در بیماری دیابت مفید هستند.

معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه خاطرنشان كرد: فیبرها با ایجاد حس سیری، باعث كاهش مصرف غذا شده و به كاهش وزن كمك می‌كنند میوه‌ها و سبزی‌ها نقش محافظتی مهمی در ابتلا به سرطان كولون و ركتوم دارند.

وی افزود: میوه‌ها و سبزی‌ها غنی از پتاسیم هستند و می‌توانند به كنترل فشارخون كمك كنند و از ریتم‌های قلبی نامنظم جلوگیری نمایند. همچنین میوه‌ها و سبزی‌ها به علت داشتن آنتی اكسیدان ها نقش مهمی در مقابله با آلودگی هوا دارند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha