چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۴۷
کد خبر: 23589

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد گفت: چاقی دومین علت مرگ در دنیاست كه قابل پیشگیری است

سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه شاهد گفت: چاقی دومین علت مرگ در دنیاست كه قابل پیشگیری است.
 
دكتر علیرضا خلج فوق تخصص جراحی چاقی و لاپارسكوپی در گفت و گو با ایرنا افزود: براساس تحقیقات مراكز علمی و آمار جمع آوری شده در جهان، چاقی در سالهای آینده، نخستین علت مرگ قابل پیشگیری در دنیا خواهد بود.
وی اضافه كرد: چاقی می تواند به تمامی سیستم های بدن از جمله قلب و عروق ، گوارش ، كبد و خون ، چشم و سایر اعضای بدن آسیب برساند و از عوامل بروز برخی بیماریها از جمله افزایش چربی و قند خون است.
به گفته این استاد دانشگاه، اكنون سیگار، نخستین علت مرگ قابل پیشگیری در دنیا محسوب می شود.
وی ادامه داد تاكنون ویروس ها و بیماری های ویروسی از مهم ترین عوامل نارسایی كبد بودند درحالی كه امروزه، چاقی از عمده ترین عوامل بروز نارسایی كبد به شمار می آید.
خلج تغذیه مناسب را تغذیه طبیعی دانست و گفت: مهم ترین دلیل چاقی افراد، داشتن رژیم غذاهای مصنوعی یا غذاهای فوری است كه حجم كم ولی چربی قابل توجهی دارند.
عضو هیات علمی دانشگاه شاهد خاطر نشان كرد بازگشت به رفتارهای سنتی و تهیه غذاهای خانگی و سالم می تواند عامل موثری در كاهش وزن افراد و رفع چاقی ها باشد .
وی اظهار داشت: امروزه تعداد قابل توجهی از مردم تمایل به انجام جراحی های مختلف برای رفع چاقی دارند كه متاسفانه این امر ناشی از عدم اطلاع رسانی كافی و تبلیغات نادرست در این زمینه است.
فوق تخصص جراحی چاقی و لاپاراسكوپی ادامه داد همچنین برخی تصور می كنند با جراحی یا گذاشتن بالن می توانند مشكل خود را حل كنند، در صورتی كه فرد رژیم مناسب و فعالیت های ورزشی كافی نداشته باشد، بار دیگر بدنشان به حالت قبلی بر می گردد.
وی تبلیغات نادرست از طریق بروشورها و پیك های تبلیغاتی را از دلایل عمده افزایش گرایش به جراحی چاقی و گذاشتن بالن معده عنوان كرد و گفت: استادان دانشگاه ، متخصصان و صاحبنظران رشته های مختلف مرتبط با چاقی و رسانه ها باید با ارائه اطلاعات درست و كافی مانع از انتخاب غلط مردم شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha