اعتیاد تزریقی و روابط جنسی ناسالم از جمله مخاطرات ابتلا به ایدز هستند. اما حقیقت مسئله آن است که انتقال بیماری ایدز تنها به این دو موضوع ختم نمی‌شود. رفتارهای پرخطر انتقال ایدز در حال تغییر است

سلامت نیوز : گویا همچنین درباره شیوع ایدز از راه های تازه می گوید: «اعتیاد تزریقی و روابط جنسی ناسالم از جمله مخاطرات ابتلا به ایدز هستند. اما حقیقت مسئله آن است که انتقال بیماری ایدز تنها به این دو موضوع ختم نمی‌شود. رفتارهای پرخطر انتقال ایدز در حال تغییر است. ایدز پیچیده و گسترده شده و راه‌های ابتلا به آن در طول زمان در حال تغییر شکل است. هنوز درمان قطعی برای مبتلایان به عفونت ایدز وجود ندارد
 تیتر «انتقال ایدز از طریق داروهای انرژی زا» چنین پیامی دارد. این خبر را خبرگزاری ها از قول دکتر محمد مهدی گویا، رییس مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت منتشر کرده اند. او در کنفرانس جامعه ایمن و بخش آمادگی جسمانی و ایروبیک در پیشگیری از اعتیاد و ایدز گفته است: «ابتلا به عفونت HIV حتی می‌تواند ناشی از رفتارهایی باشد که نمی‌توان آنها را رفتار پرخطر تلقی کرد. در این زمینه می‌توان به مصرف داروهای انرژی زا که بدون اطلاع برای آماده ساختن بدن در هنگام ورزش استفاده می‌شود اشاره کرد. ورزشکاران باید در مصرف داروهای انرژی زا دقت لازم را داشته باشند. برخی از این داروها می‌تواند فرد را در معرض ابتلا به عفونتها قرار دهد.»

دکتر گویا اما در گفتگو با خبرآنلاین چنین چیزی را تکذیب می کند: «روانگردان ها و داروهای محرک  باعث احتمال انتقال ایدز می شوند.»

به گفته گویا، روان گردان ها و داروهای محرک که با عناوین مختلف توزیع می شوند، در ابتدا به عنوان داروهای لاغری و کاهش وزن مطرح می شوند: «تبلیغات مختلفی روی این داروها می شود؛ مثلا برای لاغری و کاهش وزن. اما این داروها عوارض فراوانی دارند؛ توهم، عدم تعادل روانی، فشار خون بالا، حتی مرگ زودهنگام، سکته قلبی و مغزی. اعتیاد این داروها، درمان ندارد و هر روز مصرف آن برای هر فرد بیشتر از قبل می شود. این داروها رفتار جنسی پر خطر را افزایش می دهند و رفتار جنسی پر خطر هم احتمال ابتلا به ایدز را بالا می برد.»

به گفته او، داروهای انرژی زا، پروتئین هایی هستند که به عنوان مکمل استفاده می شوند. ایدز چهار راه عمده برای شیوع دارد؛ رابطه جنسی محافظت نشده، اعتیاد، مادر به فرزند و خون آلوده. دو مورد آخر، کمترین میزان ابتلا را دارند، اما اکنون در ایران اعتیاد تزریقی، بیشترین ایرانی را مبتلا کرده است و روابط جنسی، در ردیف بعدی قرار دارد. این دو به عنوان راه های پرخطر شناخته می شوند. دولت توانسته است با روش های مختلف، افزایش بیماران ایدز از راه تزریق را کم کند، اما هشدارهای مختلفی درباره شیوع ایدز از رابطه جنسی در ایران و موج تازه آن از سوی مسوولان دولتی و کارشناسان مستقل دیده شده است.

گویا همچنین درباره شیوع ایدز از راه های تازه می گوید: «اعتیاد تزریقی و روابط جنسی ناسالم از جمله مخاطرات ابتلا به ایدز هستند. اما حقیقت مسئله آن است که انتقال بیماری ایدز تنها به این دو موضوع ختم نمی‌شود. رفتارهای پرخطر انتقال ایدز در حال تغییر است. ایدز پیچیده و گسترده شده و راه‌های ابتلا به آن در طول زمان در حال تغییر شکل است. هنوز درمان قطعی برای مبتلایان به عفونت ایدز وجود ندارد. متاسفانه هنوز برخی علت ابتلا به این بیماری را یک رفتار ضد اجتماعی و ضد فرهنگی می‌دانند. در صورتی که بسیاری از این بیماران هیچ یک از رفتارهای پرخطر را نداشته‌اند و به صورتی ناآگاهانه به این بیماری مبتلا شده‌اند.»

از دو سال پیش، مسوولان وزارت بهداشت، هشدارهایی را درباره شیوع جنسی ایدز در ایران داشتند. عباس صداقت، رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، دراین باره می گوید: «تغییر الگوی گسترش ایدز در کشور نگران‌کننده است. اگر تا 5 سال آینده مداخلات در این زمینه صورت نگیرد، باید منتظر رسیدن موج سوم انتقال ایدز از ارتباط جنسی غیرایمن باشیم.»

تاکنون دو برنامه استراتژیک کنترل ایذر در کشور اجرایی شده است که اجرای رسمی برنامه سوم استراتژیک کنترل ایدز از سال 90 آغاز و تا 93 ادامه خواهد داشت که این برنامه دارای 10 استراتژی و 91 هدف است. به گفته صداقت وظیفه تمام سازمانها و ارگانهای دولتی در این برنامه برای کنترل ویروس اچ آی وی کاملاً مشخص است. در ایران امنون 21 هزار بیمار مبتلا به ویروس ایدز شناسایی شده است که با توجه به برآوردهای جهانی گفته می شود حدود 83 هزار بیمار ناقل ویروس ایدز در ایران زندگی می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha