سلامت نیوز : تا به حال چقدر به تاریخ تولید و انقضای محصولات آرایشی دقت کرده‌اید؟ خیلی از شما احتمالا با تاریخ مصرف 3 تا 4ساله این محصولات برخورد کرده‌اید ولی شاید به این نکته هیچ وقت توجه نکرده باشید که «عمر مفید لوازم آرایشی 6 تا 12ماه است».

به عقیده متخصصان پوست بیش از 90 درصد عوارض ناشی از فراورده‌های آرایشی، می‌تواند به‌دلیل استفاده از محصولات تاریخ گذشته باشد به همین دلیل باید لوازم آرایشی کهنه دور ریخته شود و برس‌های مربوط به این مواد مدام شسته شود.
دکتر محمد گلشنی، دبیر انجمن متخصصان پوست، مو و زیبایی ایران در مورد طول عمر مفید محصولات آرایشی به همشهری اینطور توضیح می‌دهد: در مورد تاریخ مصرف لوازم آرایشی 2 نظریه وجود دارد؛ نظریه اول این است که از زمان تولید محصول تا 3سال بعد می‌توان از آن استفاده کرد و دوم اینکه از زمان باز شدن پلمب محصول 6 تا 12ماه می‌توان از این مواد استفاده کرد.

البته به عقیده این متخصص پوست این دو نظریه بیشتر در مورد کرم‌های آرایشی از قبیل کرم‌های روشن‌کننده و دور‌چشم‌ها مصداق دارد؛ به این صورت که تاریخ مصرف این مواد 2 تا 3 سال است ولی بعضی از آنها وقتی باز می‌شوند محدودیت زمانی مصرف برایشان ایجاد می‌شود؛ مثل روشن‌کننده‌هایی که داخلشان ماده هیدروکینون یا کوجیک‌اسید وجود دارد.
«این مواد در مجاورت با هوا اکسیده می‌شوند و این باعث می‌شود که ماده آرایشی ترکیباتش را از دست بدهد. برای همین توصیه می‌شود که از زمان باز شدن محصول، ظرف مدت 6ماه مصرف شود چون این مواد وقتی اکسیده می‌شوند تغییر رنگ هم می‌دهند و دیگر خاصیت اولیه را ندارند.»

دبیر انجمن متخصصان پوست، مو و زیبایی ایران در ادامه خاطرنشان می‌کند: کرم‌های دور چشم هم به این خاطر که ساختمان دور چشم حساس است در یک فاصله محدود زمانی قبل از اضافه شدن آلودگی توصیه می‌شود که مصرف شوند.
اما سومین توصیه دکتر گلشنی در مورد محصولات آرایشی، کرم‌های کاسه‌ای است. به عقیده وی این کرم‌ها به خاطر اینکه در تماس مستقیم با دست هستند آلودگی را زودتر جذب می‌کنند و باید بلافاصله بعد از بازشدن پلمب مصرف شوند؛ به این معنی که تاخیری در مصرف روزانه آنها وجود نداشته باشد. نکته مهم دیگر از نظر این متخصص پوست این است که وقتی کرم باز می‌شود در معرض هوا و نور قرار می‌گیرد که این دو عامل خود باعث فاسد شدن محصولات آرایشی می‌شوند.

دور چشم‌ها خطرناک‌ترند!

اما در این میان تأکید یک سری از متخصصان پوست فقط روی کرم‌های دور چشم است به‌طوری که دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر درباره اهمیت مصرف به‌موقع این کرم‌ها به همشهری می‌گوید: مهم‌ترین توصیه ما در مورد لوازم آرایشی کرم‌های دور چشم هستند، مثل کرم‌های اطراف پلک یا مژه چون این کرم‌ها احتمال وارد شدنشان به داخل چشم زیاد است و عامل تحریک چشم هستند. به عقیده دکتر داوودی این کرم‌ها به راحتی‌ بعد از باز شدن می‌توانند انواع میکروب‌ها، عفونت‌ها و قارچ‌ها را جذب کنند برای همین است که در بسته‌های کوچک تهیه می‌شوند تا زود مصرف شوند.

ولی در این میان ممکن است فردی با وجود حجم کم این محصولات به شکل مقطعی از آنها استفاده کند که به گفته این متخصص پوست احتمال بروز عفونت از طریق این محصولات در چنین فردی بالاتر است. وی در پایان خاطرنشان می‌کند: در مورد بقیه محصولات آرایشی چنین حساسیتی وجود ندارد البته اگر این محصولات هم از تاریخ مصرفشان زیاد بگذرد احتمال بروز آلرژی و حساسیت و در نهایت بروز آکنه را در فرد بالا می‌برد.

همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha