چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 236000

مطالعه صورت‌گرفته توسط محققان انگلیسی نشان می‌دهد ۸۰ درصد کودکانی که در دوره مدرسه با مشکل چاقی یا اضافه‌وزن مواجه هستند،

هشدار درباره چاقی و اضافه‌وزن کودکان

سلامت نیوز: مطالعه صورت‌گرفته توسط محققان انگلیسی نشان می‌دهد ۸۰ درصد کودکانی که در دوره مدرسه با مشکل چاقی یا اضافه‌وزن مواجه هستند،

به گزارش سلامت نیوز، «سیناپرس» نوشت: سبک زندگی مدرن از جمله کم‌تحرکی و عادات غذایی نامناسب، به‌ویژه مصرف مداوم فست فودها باعث شده است که علاوه بر بزرگسالان، کودکان و نوجوانان نیز با مشکل چاقی و اضافه‌وزن مواجه شوند.

عوامل تأثیرگذار در اضافه وزن و چاقی:

فست فودها

غذاهای چرب

نوشابه و نوشیدنی‌های قندی

کاهش مصرف میوه و سبزیجات

کم‌تحرکی

گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مورد چاقی کودکان

- تعداد کودکان چاق یا دچار اضافه‌وزن در سنین ۵-۰ سال از ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۹۹۰ به ۴۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

- تعداد کودکان چاق یا دچار اضافه‌وزن در منطقه آفریقا در این بازه زمانی، از ۴ به ۹ میلیون نفر افزایش یافته است.

- بالاترین نرخ چاقی و اضافه‌وزن، در بین کودکان کشورهای در حال توسعه دیده می شود که این نرخ ۳۰ درصد بالاتر از کشورهای توسعه‌یافته است.

- با ادامه روند کنونی، تعداد کودکان چاق تا سال ۲۰۲۵ به ۷۰ میلیون نفر خواهد رسید.

پیامدهای چاقی و اضافه‌وزن در کودکان

عدم کنترل وزن و اصلاح‌نکردن الگوی تغذیه‌ای در کودکان، می‌تواند منجر به بروز انواع مشکلات جدی سلامتی از جمله بیماری‌های قلبی - عروقی، مقاومت به انسولین، اختلالات اسکلتی - عضلانی، سرطان و ناتوانی در بزرگسالی شود.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند که برای نوزادان و کودکان خردسال تغذیه با شیر مادر حداقل در ۶ ماه نخست تولد و استفاده از مکمل‌های غذایی مطمئن در کنار تغذیه با شیر مادر تا ۲ سالگی در نظر گرفته شود.

توصیه WHO برای کودکان در سنین مدرسه (دانش آموزان):

افزایش مصرف میوه و سبزیجات

حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی روزانه و مستمر

مصرف متعادل چربی و قند

محدود کردن مصرف فست‌فودها و خوراکی‌های مضر نظیر چیپس، پفک، تنقلات و نوشیدنی قندی

انگلیس و بحران بمباران تبلیغات خوراکی‌های مضر

به گفته متخصصان انگلیسی، میلیون‌ها خانواده در چرخه ویرانگری گرفتار شده‌اند که می‌تواند طول عمر آنها را کاهش دهد و دولت بریتانیا باید اقدام فوری در این زمینه انجام دهد.

آمارها نشان می‌دهند، از هر ۳ دانش‌آموز انگلیسی، یک کودک در زمان اتمام دوره دبستان دچار چاقی یا اضافه‌وزن است.

پروفسور نینا مودی (Neena Modi) رئیس کالج سلطنتی زایمان و سلامت کودکان تأکید کرد: ۸۰ درصد کودکان چاق، در بزرگسالی نیز با این مشکل مواجه خواهند بود که می‌تواند امید به زندگی را تا ۱۰ سال و امید به داشتن زندگی سالم را نیز تا ۲۰ سال کاهش دهد. در نتیجه، این افراد مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شوند.

به گفته پزشکان، والدین چاق بیش از سایر افراد، مستعد داشتن فرزندان چاق هستند که این مسأله ناشی از عادات غلط زندگی است.

براساس گزارش کالج سلطنتی زایمان و سلامت کودکان (انگلیس)، یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای کاهش نرخ چاقی و اضافه‌وزن در بین کودکان و نوجوانان، محدود کردن تبلیغات خوراکی‌های ناسالم از جمله فست‌فودهاست.

گروه‌های فعال در حوزه سلامت عمومی، خواستار ممنوع‌کردن تبلیغ مواد غذایی با چربی اشباع، قند و نمک در تلویزیون پیش از ساعت ۹ شب و همچنین محدود کردن تعداد فست‌فودها در نزدیکی مدارس و مراکز تفریحی هستند.

انتقادهای زیادی به دولت انگلیس وارد است که اقدامات در زمینه مقابله با چاقی کودکان، کافی نبوده و دولت نمی‌تواند از کودکان در مقابل بمباران تبلیغات موادغذایی و خوارکی‌های مضر محافظت کند.

وضعیت چاقی در بین کودکان ایرانی

دکتر علیرضا رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت اواسط دی‌ماه سال جاری در نشستی خبری اظهار کرد: ۷۶ درصد بیماری‌‌ها و مرگ و میر ایرانیان مربوط به بیماری‌‌های غیرواگیر است. ابتلا به بسیاری از این بیماری‌ها مانند دیابت و سرطان، به روش تغذیه بازمی‌‌گردد.

رییسی با بیان اینکه در یک روند ۱۰ ساله چاقی در بین کودکان ایرانی دو برابر شده است، خاطرنشان کرد: ۱۴ درصد کودکان در معرض اضافه‌وزن قرار دارند که در بسیاری از استا‌ن‌ها مانند گیلان و اردبیل، این آمار  به ۲۰ درصد می‌رسد.

وی افزود: ذائقه کودکان را به خوراکی‌‌های شیرین عادت داده‌ایم. در این میان، برنامه‌های وزارت بهداشت در راستای کم‌کردن نمک، شکر و چربی است که تولیدکنندگان صنایع غذایی به این موضوع اعتراض می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha