بر طبق مصوبه جدید، سه بیماری اوتیسم، ای‌بی و بیماری‌های متابولیکی به فهرست بیماران خاص اضافه شدند. دکتر حنان حاج‌محمودی مدیرکل دفتر خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی سازمان بیمه سلامت، درباره بودجه‌ای که به این مصوبه تخصیص داده شده است.

تمام خاصهایی که بیمه میشوند

سلامت نیوز:مساله بیمه و حمایت بیمهای از بیماران خاص همیشه مورد توجه بوده است. حالا در جریان بررسی لایحه بودجه 97 در مجلس شورای اسلامی، طرحی از طرف کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است.

به گزارش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: حدراین طرح به ‌اضافه شدن چند بیماری جدید به فهرست بیماری‌های خاص، تأکید شده است. اتفاقی که میتواند خیال بیماران خاص از بابت بیمه را راحت کند. بر این مبنا، نشستی با اصحاب بیمه و نمایندگان انجمن‌های بیماران خاص در ایسنا برگزار شد.

 بر طبق مصوبه جدید، سه بیماری اوتیسم، ای‌بی و بیماری‌های متابولیکی به فهرست بیماران خاص اضافه شدند. دکتر حنان حاج‌محمودی مدیرکل دفتر خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی سازمان بیمه سلامت، درباره بودجه‌ای که به این مصوبه تخصیص داده شده است، گفت: «میزان اعتبار ردیف بودجه‌ای تعیین شده برای این مصوبه بسیار کم است و اگر قرار است بخشی از هزینه‌های این بیماری‌های جدید تحت پوشش قرار گیرد، باید بر میزان اعتبارت آن افزوده شود. سازمان بیمه سلامت ایران بسته خدماتی مرتبط با بیماران خاص را از محل ردیف بودجه‌ای خودش با عنوان ردیف بودجه‌ای ۳۰۳۱۰ تأمین می‌کند که اعتبار آن در سال گذشته ۵۳۹میلیارد تومان بوده و امسال هم با رشدی اندک به ۵۷۷میلیارد تومان رسیده است.» 

او درباره خدماتی بیمه نیز توضیح داد: «سازمان بیمه سلامت از طریق این ردیف، فرانشیز بیماران خاص را کاهش داده یا رایگان کرده یا هزینه‌های دارویی برخی بیماران مانند ام‌اس را به ۱۰ درصد کاهش می‌دهد تا هزینه‌های فقرزدایی که به این بیماران تحمیل می‌شود تا حدودی کاهش یابد؛ بنابراین عمده اعتبارات این ردیف برای حمایت از این بیماران خاص قرار داده شده است؛ زیرا هزینه‌هایی که این بیماران متحمل می‌شوند، بسیار بالاست. به‌عنوان‌مثال در سال گذشته به‌طور متوسط بابت خدمات بیماران خاص ماهانه برای هر نفر یک‌میلیون تومان هزینه کردیم و مجموع هزینه‌کرد ما در سال گذشته بابت همین بسته تعیین شده بیماران خاص، ۸۵۰ میلیارد تومان بوده است که حدود ۳۰ درصد آن در راستای کاهش فرانشیز بیماران هزینه شده است.» حاج‌محمودی با بیان اینکه این ردیف بودجه‌ای در اختیار وزارت بهداشت و میزان اعتبارش بالغ‌بر ۲۱۶ میلیارد تومان است، توضیح داد: «بر این اساس خدماتی را که ما در حوزه بیماران خاص پوشش نمی‌دهیم، وزارت بهداشت پوشش می‌دهد. البته ازآنجایی‌که در مصوبه مجلس اعلام شده که بخشی از هزینه‌های این بیماران پوشش داده شود، نباید انتظار داشت که همه هزینه‌هایشان مانند بیماران خاص، رایگان شود. درعین‌حال باید توجه کرد که میزان اعتبار ردیف بودجه‌ای تعیین شده برای این مصوبه بسیار کم است و این میزان بودجه تکاپوی هزینه‌های این بیماران را نمی‌کند.» با این مصوبه درمجموع ۶۴ هزار بیمار خاص تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران قرار میگیرند.

هزینههایی برای پیشگیری در نظر گرفته میشود


 اعمال بودجه برای داروها و خدمات به بیماران خاص، تنها کاری نیست که در این مصوبه قرار است که انجام شود، حاج‌محمودی درباره پیشگیری از تولد بیماران خاص مانند تالاسمی و هموفیلی با بیان اینکه در حال حاضر هزینه‌های پیشگیری از تولد بیماران تالاسمی و هموفیلی در تولد اول و دوم تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار دارد و رایگان است، گفت: «اما سؤال اینجاست که چرا باوجوداین اقدامات، باید بچه تالاسمی یا هموفیلی به دنیا آید؟ وقتی‌که دو تالاسمی مینور با هم ازدواج می‌کنند، بپذیرند که اگر بچه تالاسمی به دنیا آوردند، هزینه‌اش برعهده خودشان است. از طرفی هم متأسفانه گاهی با بیمارانی مواجهیم که داروهایشان را می‌فروشند. البته راهکاری که برای این مشکل پیش‌بینی کرده‌ایم این است که به داروها کد اصالت دهیم و وقتی‌که دارو به بیمار داده می‌شود، کد اصالتش سوخته شود؛ بنابراین دارو دیگر نمی‌تواند به بازار دارویی کشور بازگردد. البته ممکن است به کشورهای همسایه ارسال شود.»  او با بیان اینکه حتی گاهی شاهدیم که بیماران هموفیلی به‌دلیل شغل‌شان مرتباً ضربه می‌بینند و با هر ضربه دچار خونریزی می‌شوند، توضیح داد: «بر این اساس بیمار با هر بار ضربه دیدن و خونریزی، اقدام به دریافت دارو می‌کند؛ به‌طوری‌که در برخی مواقع اگر این بیمار سر کار نرود و ما حقوقش را پرداخت کنیم، از پول داروهایش کمتر می‌شود.»

اعتبارات را جداگانه قرار دهید


 دکتر محمدجواد کیان، معاون بنیاد امور بیماری‌های خاص نیز در این میزگرد با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق و اشاره به فراکسیون بیماران خاص در مجلس شورای اسلامی، گفت: «مرتباً با دکتر نوبخت جلساتی در این زمینه برگزار شد. از طرفی چند سالی است که بنیاد بیماری‌های خاص در حوزه اختلال اوتیسم ورود کرده و مشکلات این بیماران را مطرح می‌کند. علاوه‌بر این کمیته‌ای متشکل از نمایندگان مجلس تشکیل شده و قرار است خلأهایی که برای حمایت از بیماران اوتیسم وجود دارد، بررسی شود؛ چرا که برخی از این خلأها فقط جنبه درمانی ندارند، بلکه جنبه‌های آموزشی را هم در برمی‌گیرند.»  او با بیان اینکه از بیمه‌ها تقاضا داریم که اعتبارات تخصیص داده شده برای بیماران خاص را جداگانه قرار دهند، گفت: «مراکز درمانی ارائه خدمت به بیماران خاص که تمام خدماتشان را به‌طور رایگان به این بیماران ارائه می‌دهند و هیچ فرانشیزی نمی‌گیرند، چشمشان به دست بیمه‌هاست؛ بنابراین بیمه‌ها باید هر چه سریع‌تر مطالبات این مراکز را پرداخت کنند. از‌طرفی دیدیم که میزان تعرفه‌های مراکز خیریه دیالیز چهار K کاهش یافت. ما به‌جای اینکه دست خیریه‌ها را بگیریم تا گسترش یابند و خدمات بیشتری را ارائه دهند، تعرفه‌هایشان را کاهش می‌دهیم و باعث ضرر و زیان آنها می‌شویم.»

دولت مدیریت کند


 آقای «احمد قویدل» مدیرعامل کانون هموفیلی ایران، گفت: «بزرگ‌ترین دغدغه ما این است که دولت در شرایط کنونی حتی قادر نیست سه بیماری خاصی را که از قبل وجود داشته است، مدیریت کند. حال چطور می‌خواهند سه بیماری دیگر را هم به لیست بیماران خاص اضافه کنند، بدون‌اینکه بودجه‌ای برایشان در نظر بگیرند. از زمان دولت اصلاحات قرار بود هر سال یکی از بیماری‌های صعب‌العلاج در زمره بیماران خاص قرار گیرد و قرار بود این کار به‌صورت تدریجی در کشور انجام شود و اگر این اتفاق افتاده بود اکنون بیماری‌هایی مانند ایدز، دیستروفی و صرع باید تحت پوشش قرار می‌گرفتند؛ بنابراین پیوستن این سه بیماری به فهرست بیماران خاص ما را خوشحال می‌کند، اما باید اعتبارات لازم برای آن در نظر گرفته شود.»  قویدل با اشاره به مشکلات کنونی بیماران هموفیلی، گفت: «در حال حاضر بیماران هموفیلی به داروهایشان دسترسی ندارند و یک ماه است که به دلیل عدم پرداخت مطالبات از سوی بیمه‌ها، شرکت‌های پخش دارو، داروها را حبس کرده‌اند. ما درحال‌حاضر در اکثر استان‌ها از نظر دارویی با مشکلات جدی مواجهیم.

درحال‌حاضر یخچال‌های بیمارستان امام‌خمینی‌(ره)، بیمارستان مفید و درمانگاه هموفیلی خالی است و دولت قادر نیست که حتی این حوزه را اداره کند.»  مدیرعامل انجمن هموفیلی ایران با بیان اینکه دولت بزرگ‌ترین اشتباهش را در حوزه سلامت با انتقال یارانه دارو به سازمان‌های بیمه‌گر انجام داد، گفت: «سازمان‌های بیمه‌گر ما همیشه از پول نفت تغذیه کرده‌اند. سازمانی مانند تأمین اجتماعی آن‌قدر از پول نفت و رانت‌های دولتی استفاده کرده که تبدیل به یک بنگاه اقتصادی شده است. مشخص است که تأمین اجتماعی دغدغه سلامت ندارد. سازمانی که کشتی در آب دارد و هواپیما در آسمان، نمی‌تواند در حوزه سلامت مرم دغدغه‌ای داشته باشد.»  او با اشاره به بدهی بیمهها توضیح داد: «درحال‌حاضر درمانگاه کانون هموفیلی ایران بیش از 10 میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلب دارد. حال معلوم است که بیمارستان‌ها چه میزان مطالبات از بیمه‌ها دارند. تا زمانی که نمایندگان مجلس نتوانند تکلیف بدهی‌های حوزه سلامت را مشخص کنند، وضعیت به همین صورت خواهد بود.» اضافه شدن سه بیماری به لیست بیماریهای خاص خود قدم خوبی است که میتواند برای حل مشکلات بعدی امید ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha