تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیماران در شب‌ها، ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل یا تعطیلات آخر هفته بیشتر در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند. پژوهشگران دلایل مختلف و متعددی برای این پدیده مطرح کرده‌اند.

تعطیلات آخر هفته بیشتر مراقبت سلامتی‌تان باشید، آمار مرگ‌ومیر به شکل عجیبی بیشتر می‌شود

سلامت نیوز: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیماران در شب‌ها، ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل یا تعطیلات آخر هفته بیشتر در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند. پژوهشگران دلایل مختلف و متعددی برای این پدیده مطرح کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس؛ محققان با توجه به پژوهش‌های جدید اعلام کرده‌اند که به نظر می‌رسد بیماران در روزهای تعطیل یا تعطیلات آخر هفته به دلایل مختلف از قبیل خونریزی مغزی، حمله قلبی یا لخته شدن خون در ریه‌ها بیشتر در معرض خطر مرگ‌ومیر قرار می‌گیرند. پزشکان این دوره‌های زمانی را که شامل شب، ساعات و روزهای تعطیل و تعطیلات آخر هفته می‌شود، «اثر تعطیلات آخر هفته» نامیده‌اند.

مطالعات جدید در ادامه تحقیقات پیشین در این حوزه انجام گرفته است. در تحقیقات پیشین مشخص شده بود که میزان بقای بیمارانی که بر اثر بیماری یا حمله قلبی در بیمارستان‌ها پذیرش شده‌اند، در طول شب و تعطیلات آخر هفته کاهش پیدا می‌کند. البته در مطالعات جدید مشخص شده که این روند بقا طی دهه گذشته بهبود پیدا کرده است.

دکتر «اوچنا اوفوما» (Uchenna Ofoma) استاد پزشکی دانشگاه تمپل در فیلادلفیا (ایالات‌متحده آمریکا) و پزشک مراقبت‌های ویژه در سیستم بهداشتی Geisinge در دانویل، پنسیلوانیا که سرپرستی مطالعات جدید را بر عهده داشته، معتقد است که نحوه درمان بهتر شده است اما هنوز شکاف شبانه و تعطیلات آخر هفته و مشکلاتی که ایجاد می‌کند، بسته نشده است.

پژوهشگران با بررسی آمار بیماران فوت‌شده در بیمارستان‌ها بین سال‌های ۲۰۰۰ (۱۳۷۹) تا ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) به این نتیجه رسیدند که میزان بقای بیماران از ۱۶ درصد به ۲۵٫۵ درصد افزایش پیدا کرده و میزان بقای بیماران در شب‌های تعطیلات آخر هفته از ۱۱٫۹ درصد به ۲۱٫۹ درصد رسیده است. البته باید ذکر کرد که در فاصله بین روزهای هفته و ساعات غیر اداری تغییر فراوانی ایجاد نشده است.

در این پژوهش‌ها، حدود 300 هزار بیمار از ۴۷۰ بیمارستان موردبررسی قرار گرفتند. یکی از نتایج این مطالعات آن است که بیش از نیمی از بیمارانی که دچار مشکلات و حملات قلبی شده‌اند، در زمان ساعات غیر اداری به این حملات دچار شده‌اند.

دکتر «ست گلدشتاین» (Seth Goldstein) متخصص جراحی کودکان در بیمارستان جانزهاپکینز در این مورد گفت: «کودکان بستری‌شده در بیمارستان برای جراحی‌های فوری معمول، بیشتر در تعطیلات آخر هفته در معرض خطر خونریزی یا سایر عوارض قرار داشتند.» دکتر گلدشتاین که تحقیقات جداگانه‌ای در همین حوزه انجام داده، معتقد است شاید بیمارستان‌ها در دوره‌های زمانی ساعات غیر اداری، شب‌ها و تعطیلات آخر هفته با کمبود پزشک مواجهند. علاوه بر آن امکان دارد بیمارانی که در ساعات غیر اداری، شب‌ها و تعطیلات آخر هفته به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، وضعیت عمومی وخیم‌تری داشته باشند. برای نمونه می‌توان گفت در ایالات‌متحده آمریکا بسیاری از بیمارانی که تحت جراحی‌های سنگین و جدی قرار گرفته‌اند، در تعطیلات آخر هفته اقدام به نوشیدن مشروبات الکلی کرده‌اند و در پی آن دچار حوادثی شده‌اند که به آن‌ها آسیب فیزیکی شدید وارد کرده است.

به همین ترتیب دکتر اوفوما و تیم تحقیقاتی‌اش می‌گویند بیمارانی که در ساعات غیر اداری دچار ایست قلبی شده بودند، در این مطالعات محاسبه نشده‌اند. همچنین بین بیمارانی که دچار حمله قلبی شده‌اند و بیمارانی که ایست قلبی داشته‌اند، در داخل بیمارستان و خارج از آن تفاوت وجود دارد. نباید فراموش کرد «زمان» برای بیمارانی که خارج از بیمارستان دچار حمله یا ایست قلبی می‌شوند، بسیار حیاتی است و این مسئله مهم تا رسیدن آن‌ها به بیمارستان نقش کلیدی در کاهش بقای بیماران ایفا می‌کند.

دکتر اوفوما معتقد است که راهی برای مقابله با شکاف بقای بیماران در ساعات غیر اداری، شب‌ها و تعطیلات آخر هفته وجود دارد. او در تحقیقات خود تلاش کرد تا کوچک‌ترین تفاوت را در کارکرد درست بیمارستان‌ها در نظر بگیرد.

دکتر گلدشتاین اعتقاد دارد که بیمارستان‌ها می‌توانند با تغییر نحوه فعالیت‌های اجرایی بیمارستان این شکاف را از بین ببرند. این احتمال وجود دارد که با افزایش تعداد کارکنان و پزشکان بتوان این مشکل را حل کرد.
شرح کامل این مطالعات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله کالج قلب و عروق آمریکا (American College of Cardiology) منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha