پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 236085

غرفه قزوین با شاهین و مارهایی که آورده است محلی برای سلفی گرفتن بازدیدکنندگان است.

رنگین کمان فرهنگ ایران در نمایشگاه گردشگری

سلامت نیوز:شاه عباس صفوی با آن سبیل چخماقی از اصفهان ۵۰۰ سال پیش آمده، خیابان سئول. شیخ بهایی بعد از چند قرن دارد درباره تقسیم آب زاینده رود به خبرنگاری تهرانی جواب پس می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: میرعماد هم گاهی متمایل به شیخ بهایی می‌شود گاهی به شاه عباس. ستارخان و باقرخان هم در سالن ۳۸ تاریخ مشروطیت تبریز را به بازدیدکنندگان یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته یادآوری می‌کنند. موسیقی اقوام هر لحظه به رنگی درمی‌آید. کارناوالی از رنگ و رِنگ(صدا) است. دانش‌آموزان به‌دنبال قراری که معاونت گردشگری با آموزش و پرورش گذاشته همان ساعت‌های اولیه وسط نمایشگاه به صف شده‌اند. خاله شاهین به گفته خودش سال‌ها تلاش کرد تا عمو شاهین شد. او تنها مردی بود که مربی مهدکودک شد. مهدکودکی‌ها تا به یاد دارند در مهدها خاله داشتند نه عمو، پس او را خاله شاهین صدا می‌زدند. «هوشنگ شاهین زاده» احیاگر و سازنده بازی‌های قدیمی است. غرفه او هم پر از بازی‌های قدیمی مثل طبلک و علی ورجه است. می‌گوید ۱۵۰ بازی قدیمی را در پژوهش‌هایش زنده کرده است.
شاهین‌زاده موزه اسباب بازی‌های دست‌ساز دارد و به نکته جالبی اشاره می‌کند. ویژگی وسایل بازی قدیمی در حرکت دست‌ها بود. چیزی که او از آن به دست ورزی یاد می‌کند.


غرفه قزوین با شاهین و مارهایی که آورده است محلی برای سلفی گرفتن بازدیدکنندگان است. پادشاهان صفوی هرازگاهی از وسط سالن‌ها می‌گذرند. زنان یاسوجی در حال پخت نان هستند. مردان رقص لری را بهانه‌ای کرده‌اند تا مخاطبان از دستپخت زنان بخرند و بخورند.
دلفین‌های چابهار هم مشتری‌های خود را در روز اول پیدا کردند. دلفین‌ها، دست دوز زنان روستای «تیس» و شهر چابهار است که با هدف حمایت بومی‌ها و اشتغالزایی زنان روستایی با حمایت منطقه آزاد تهیه می‌شود.
کمال‌الملک از ایوان کافه لقانطه چشم دوخته است به بازدیدکنندگان که با ماشین عصر پهلوی عکس یادگاری می‌گیرند. گروه بادی (چوپا) با پاهای دراز و جمع دلقک توجه بسیاری را به خود جلب کرده.عباس تقی آباد طراح و کارگردان گروه حضور آنها را با هدف ایجاد کارناوال شادی در نمایشگاه می‌داند؛ شادی و رنگ. شرکت‌های توریستی در روز دوم نمایشگاه از تعداد بازدیدکنندگان راضی هستند.


بازار داغ آژانس‌ها و اپلیکیشن ها


آژانس‌ها در حال نصب رایگان اپلیکیشن آنلاین خرید بلیت هستند. کارشناس یکی از آژانس‌های قدیمی درباره قیمت‌های فروش نرم افزار پروازهای داخلی، خارجی، هتل و... می‌گوید که قیمت‌های ارائه شده گران است. یکی از شرکت‌ها نسخه کامل نرم افزار پرواز داخلی را ۲ و نیم میلیون تومان می‌فروشد. این کارشناس می‌گوید ما همین نرم افزار را ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشیم. او تازه کار بودن شرکت‌ها را در قیمت نرم افزارها دخیل می‌داند و می‌گوید ما قبلاً سود خود را به دست آورده‌ایم. کارشناس بازرگانی یکی از شرکت‌های توریستی می‌گوید بازار فروش نرم افزارهای گردشگری بسیار خوب است.

او از استقبال مخاطبان هم راضی است. روبات تلگرام را به شرکت ۵۰ هزارتومان می‌فروشد. البته یک شرط هم دارد. باید آن شرکت یکی از نرم‌افزارهای آنها را بخرد‌. قیمت نرم افزارها از ۵۰۰ هزار شروع می شود و به ۳۰ میلیون هم می‌رسد. مدیرعامل یک شرکت توریستی می‌گوید: شرکت ما یک سیستم مبتنی بر وب است که تمام نیازهای آنلاین یک آژانس مسافرتی را برآورده می‌کند و باعث فروش هرچه بیشتر آژانس‌های مسافرتی می‌شود. او مدیریت وب سرویس‌ها، مدیریت ظرفیت‌های چارتر، مدیریت کانال‌های فروش، مدیریت مشتریان و... را از دیگر کارکردهای شرکت خود که در حوزه سایبری فعالیت می‌کند می‌خواند و می‌گوید: «ما تمام آژانس‌ها را با وب سایت‌های جهانی لینک می‌کنیم.» یک کارشناس دیگر هم می‌گوید ما با اپلیکیشن خود شرایطی را به وجود می‌آوریم تا گردشگران از تخفیف قیمت‌ها خبردار شوند. غرفه فروش ویزای ۵ ساله کانادا هم پر مخاطب است.


رونق کمتر گردشگری غذا


رودابه و زال از دل شاهنامه فردوسی پریده‌اند بیرون. آنها عروسک‌های غول پیکری هستند که داستان‌های عاشقانه را برای بازدیدکنندگان روایت می‌کنند. این عروسک‌ها در آبادان ساخته شده‌اند، بیش از سه متر ارتفاع دارند و در جشنواره قزاقستان و یونیما، مقام برتر را کسب کرده‌اند.
گردشگری غذا آن چیزی نیست که مخاطبان انتظار دارند. «محمد محب خدایی» معاون گردشگری کشور در پاسخ به اعتراض‌ها، گردشگری غذا در این نمایشگاه را در مرحله‌گذار توصیف می‌کند که قرار است در نمایشگاه سال آینده بهتر شود. البته او توضیح می‌دهد که گردشگری غذا نیازمند بخش‌های آشپزخانه‌ای است که مجریان نمایشگاه با حضور این بخش موافقت نکرده‌اند. در این میان تبریزی‌ها سفره رنگارنگی را چیده‌اند که آب از دهان بازدیدکنندگان راه می‌اندازند.
بازدیدکنندگان در دو روز آخر نمایشگاه رایگان ویزیت می‌شوند. این ویزیت شامل چاقی، زیبایی و چکاپ کامل می‌شود. پزشکان متخصص زیبایی به سؤال بازدیدکنندگان جواب می‌دهند. پزشکانی هم هستند که به کسانی پاسخ می‌دهند که مشکل چاقی دارند. چکاپ‌ها شامل قندخون، فشار، قد و وزن، زیبایی، پوست و مو، چشم (فشار و بینایی‌سنجی) است. کسانی که چکاپ را انجام می‌دهند چند روز بعد می‌توانند جواب آزمایش خود را از طریق تلفن همراه دریافت کنند. نوجوان‌های آذری رقص لزگی می‌روند. رقص خراسانی هلتداران را خیره کرده است.

بازار سلفی با مجسمه‌های متحرک باقرخان و ستارخان داغ است.خانه‌های سنتی چابکسر، کلاچای، رودسر، رحیم آباد و لاهیجان از بازدید‌کنندگان پر و خالی می‌شود. سیمرغ هم از لابه لای حماسه فردوسی به وسط نمایشگاه آمده است. مخدوم قلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن و حکیم جرجانی پدر علم آزمایشگاهی به پیشواز بازدیدکنندگان غرفه گلستان آمده‌اند.
بین شاه عباس در قزوین و شاه عباس در اصفهان رقابتی سخت برای جذب مخاطبان در گرفته است. برد تا روز دوم نمایشگاه با شاه عباس آمده از قزوین است که با خدم و حشم در خیابان‌های نمایشگاه راه می‌رود تا مأمور جدی و عصبانی او پیغام شاه را بخواند. شاه عباس ملوکانه به همه دستور می‌دهد تا از غرفه قزوین دیدن کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha