سلامت نیوز : عضو گروه علمی علوم بهداشتی و تغذیه فرهنگستان علوم پزشكی ایران گفت:‌ دعا، بخشایش‌گری، صله ارحام، شركت در اجتماعات مذهبی،‌ توكل، شكر خدا ارتباط مستقیم یا غیر مستقیمی با سلامت و بیماری دارد كه متخصصان سلامت از آنها غافل مانده‌اند.

 جعفر بلهری در همایش مقدمه‌ای بر سلامت معنوی كه در فرهنگستان علوم پزشكی ایران برگزار شد، افزود: در طول سال‌های گذشته تعریف دین و معنویت، شناسایی متغیرهای آن، نوع مداخله در پیشگیری و سلامتی به تدریج شناسایی شده و سازمان جهانی بهداشت انجمن‌‌های پرستاری و پزشكی، انجمن‌های روان‌پزشكی، روان‌شناسی و مشاوره‌ آمریكا و بسیاری از دانشگا‌ه‌ها و مراكز بزرگ علمی جهان آن‌را به رسمیت می‌شناسند و به پژوهش و تدریس آن می‌پردازند.

وی گفت:‌پدیده‌ها و موضوعات دینی و معنوی شامل شیوه زندگی معنوی و مذهبی،‌باور و ایمان به امور ماورائی و فراحسی، انجام عمل و رفتار ایمانی و معنوی، رفتارهای مذهبی درونی و بیرونی، هویت دینی یا معنوی ارتباط مستقیم یا غیر مستقیمی با سلامت و بیماری دارد.

عضو گروه علمی علوم بهداشتی و تغذیه فرهنگستان علوم پزشكی ایران اضافه كرد: همچنین می‌توان گفت كه دعا، بخشایش‌گری، ذكر، مراقبه، حضور در اجتماعات مذهبی، توكل، توبه، تلاوت قرآن، صله رحم، شادكامی، شكر، روزه، خدا و مرگ، معجزه، ملائكه، روح، صلح، انسان‌دوستی، عدالت، تعهد، مسئولیت و ده‌ها‌ موضوع و رفتار دینی و معنوی دیگر وجود دارد كه ارتباط مستقیم یا غیر مستقیمی با سلامت و بیماری دارد و در دو صده گذشته كه علم پزشكی رشد چشمگیری داشته است نقشی در تامین سلامتی انسان‌ها نداشته و یا متخصصان سلامت از آنها غافل مانده‌اند.

بلهری گفت: یادگیری نحوه پرداختن به جنبه‌های معنوی در مراقبت پزشكی نیز یك بخش معمولی است كه از برنامه درسی دانشگاه‌های پزشكی نیست درحالی كه شواهدی وجود دارد كه این مسئله چیزی است كه بیماران از ما می‌خواهند و انتظار دارند كه آنرا به عنوان بخشی از مراقبتی كه فراهم می‌‌كنیم انجام دهیم.

وی اضافه كرد: مذهبی بودن درونی بالا موجب بهبودی سریعتر افسردگی و بویژه در بیمارانی كه كاركرد جسمی‌شان بهبود نیافته افزایش پیدا می‌كند.

بلهری گفت: هوش معنوی توانایی فرد است و برای شناخت و دستیابی به معنای زندگی و خلقت، ارزش‌ها و یكپارچگی با جهان و بهره‌گیری از آن برای تكامل و تعالی در زندگی و تصمیم‌گیری‌هاست.

عضو گروه علمی علوم بهداشتی و تغذیه فرهنگستان علوم پزشكی ایران اضافه كرد: برای درك خودآگاهی،‌ بصیرت، كنترل خویش، حس الهام و هدایت درونی، بخشش، ایثار، دلسوزی، انعطاف‌پذیری، تذكر كلان، تحمل رنج‌ها، مشكلات، تواضع، همدلی چیزی بیشتر از دو چشم و هوش برتر از برخاسته از قدرت محاسبه، منطق و حافظه و ریاضی دارد.

وی اضافه كرد: موضوعاتی كه گفته شد پیوندی ناگسستنی با آرامش،‌ امید، سلامت و زندگی مراجعین دارد و بیگانگی درمانگران از این موضوعات مرتبط با هوش معنوی است كه قابل گذشت نمی‌تواند باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha