جمعه ۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 23620

یك متخصص تغذیه گفت: قابلیت جذب «روی» از گوشت 4 برابر غلات است.

سلامت نیوز : یك متخصص تغذیه گفت: قابلیت جذب «روی» از گوشت 4 برابر غلات است.

زهرا عبداللهی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: «روی» در تمام مواد غذایی حیوانی و گیاهی كه منبع خوب پروتئین هستند، وجود دارد.

وی گفت: به طور كلی قابلیت جذب «روی» از منابع حیوانی بیشتر از منابع گیاهی است و در صورتی كه قسمت اعظم «روی» دریافتی از منابع گیاهی تأمین شود نیاز به این ریزمغذی افزایش می‌یابد.

این متخصص تغذیه افزود: به طور كلی قابلیت جذب «روی» از گوشت 4 برابر غلات است. فیبر و فیتات از مهمترین عوامل كاهش جذب «روی» از رژیم غذایی هستند و در صورتی كه مقدار كمی پروتئین حیوانی در وعده غذایی وجود داشته باشد، جذب روی از غذاهای حاوی فیتات افزایش می‌یابد.

عبداللهی گفت: روی موجود در شیر مادر مانند آهن در مقایسه با شیر گاو از قابلیت جذب بالاتری برخوردار است. به طور كلی، پیشگیری و كنترل كمبود روی مانند هر ریزمغذی دیگری مستلزم به كارگیری استراتژی‌های غنی سازی مواد غذایی، مكمل یاری، آموزش تغذیه و اصلاح رفتارهای غذایی است.

وی افزود: غنی سازی مواد غذایی عمده از جمله آرد، انواع غلات صبحانه، ماكارونی و غذاهای تجارتی كودك در سایر كشورها به اجرا گذاشته شده است. مكمل یاری روی در كودكان مبتلا به بیماری‌های اسهالی توصیه شده است.

این متخصص تغذیه اضافه كرد: مكمل یاری روی به میزان یك میلی گرم به ازاء كیلوگرم وزن بدن در كودكان دچار كمبود روی خفیف توصیه شده است و در موارد كمبود شدید روی، این میزان به روزانه 3 تا 4 میلی گرم روی به ازاء هر كیلوگرم وزن بدن افزایش می‌یابد. در بزرگسالان، مصرف طولانی مدت مكمل روی به مقدار بیشتر از 15 میلی گرم در روز توصیه نمی‌شود.

وی گفت: غنی سازی آرد با روی در برخی كشورها انجام شده است. در كشور ایران در برنامه ملی غنی سازی آرد كه توسط وزارت بهداشت تدوین شده است، افزودن روی با آرد علاوه بر آهن و اسید فولیك درنظر گرفته شده است. با اجرای این برنامه بخشی از روی مورد نیاز بدن تأمین خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha