رییس انجمن دیابت گفت: زنان بر اثر افزایش ذرات معلق، مونواكسیدكربن و دی اكسید نیتروژن موجود در هوا بیش از مردان به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند.

سلامت نیوز : رییس انجمن دیابت گفت: زنان بر اثر افزایش ذرات معلق، مونواكسیدكربن و دی اكسید نیتروژن موجود در هوا بیش از مردان به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند.

دكتر اسدالله رجب در گفت وگو با ایسنا افزود: اگر آلودگی هوا با وزن زیاد و سن بالا در زنان و مردان همراه شود، احتمال ابتلای آنان به دیابت نوع 2 افزایش می‌یابد.

وی با بیان این كه تاثیر بیشتر آلودگی هوا بر ابتلای زنان به دیابت، نتیجه پژوهشی است كه در كشور آلمان انجام شده است، گفت: نتایج این پژوهش در سال 2009 منتشر شد و حاصل 16 سال مطالعه روی 2000 نفر در غرب آلمان بود.

وی با بیان اینكه آمار مبتلایان به دیابت نوع 2 در ایران بالاست، گفت: در این شرایط باید پیشگیری را در دستور كار خود قرار دهیم چرا كه این كار از نظر اقتصاد درمان به صرفه است.

رییس انجمن دیابت در ادامه اظهار كرد: آلودگی مواد غذایی به سموم دفع‌ آفات و حتی مرگ موش نیز می‌تواند در افزایش احتمال ابتلای افراد به دیابت موثر باشد. علاوه بر آن ظروف پلاستیكی كه برای عرضه نوشابه و شیر استفاده می‌شود ممكن است در ابتلا به دیابت نقش داشته باشد. در این جهت از سال 2010 عرضه مواد غذایی كودكان در این گونه ظروف در آمریكا ممنوع شده است و كشورهای اروپایی نیز تلاش می‌كنند كه از پاكتهای مقوایی به جای ظروف پلاستیكی استفاده كنند. حتی محافظ‌های مواد غذایی نیز احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند چرا كه در ساخت آن‌ها از ماده (bisphenola (BPA استفاده می‌شود.

رجب در پایان از انجام پژوهش روی 400 بیمار دیابتی در ایران خبر داد و گفت: این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آلودگی هوا بر كنترل قند بیماران دیابتی در سال گذشته و سال جاری انجام و طی یكی دو ماه آینده نتایج آن استخراج می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha