مدیر امور تالاب‌های سازمان محیط زیست با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹۹ کیلومتر کاهش سطح داشته و سطح تراز آن نیز نسبت به سال قبل ۲۵ سانتی‌متر کاهش یافته است.

وسعت دریاچه ارومیه ۲۹۹ کیلومتر کاهش یافت

سلامت نیوز: مدیر امور تالاب‌های سازمان محیط زیست با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹۹ کیلومتر کاهش سطح داشته و سطح تراز آن نیز نسبت به سال قبل ۲۵ سانتی‌متر کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا؛ محمد باقرزاده کریمی امروز در نشست تالابها اظهار کرد: کشورهای ژاپن، استرالیا، اتریش و هلند در موضوع تالابها با ما همکاری می‌کنند و از آنها برای روز جهانی تالابها هم دعوت شده است ضمن اینکه از کشورهای روسیه، خزر، افغانستان و عراق نیز برای روز جهانی تالابها(سیزدهم بهمن ماه) دعوت به عمل آورده‌ایم.

وی به برخی مشکلات موجود در تالابها و به‌ویژه دریاچه‌های ارومیه اشاره کرد و افزود: متاسفانه بارشها پاییزی در ارومیه به وقوع نپیوسته و سطح تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر 1270.31 است یعنی نسبت به سال مشابه گذشته 25 سانتی‌متر کاهش یافته است و نسبت به میانگین بلند‌مدت، 4 متر و 36 سانتیمتر کمتر شده است.

مدیر امور تالاب‌های سازمان محیط زیست ادامه داد: وسعت دریاچه ارومیه نیز 1771.35  است که نسبت به مشابه سال قبل 299 کیلومتر کاهش سطح داشته و نسبت بلند‌مدت 2755 کیلومتر کاهش داشته است.

باقرزاده کریمی با بیان اینکه دریاچه ارومیه و مسائل مرتبط با آن  از 20 سال قبل مطرح شده بود، اظهار کرد: در آن سالها کسی به وضعیت دریاچه حساس نبود اما در حال حاضر روی سانتی‌مترهای دریاچه ارومیه نیز حساسیت نشان می‌دهند که رویکرد خوبی است.

وی به برخی برنامه‌ها که در عدم قطعیت دریاچه ارومیه و پیشبرد وضعیت آن اثرگذار بوده  اشاره کرد و گفت: تغییر در برنامه‌های دستگاههای اجرایی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، عدم جذب کامل اعتبارات، مشارکت جوامع محلی و شرایط آب و هوایی باید به طور جد مورد لحاظ قرار گیرد.

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست درباره فاینانس در نظر گرفته شده از سوی دولت برای احیای تالاب‌ها گفت: اینکه 30 درصد از این اعتبارات پرداخت شده به‌دلیل محدودیت منابع دولتی بوده و باید برای پیشبرد طرح‌های مرتبط با تالاب‌ها و تغییر الگوی کشت برنامه‌هایی مدنظر قرار گیرد.

 باقرزاده کریمی در توضیح علت خشکی دریاچه ارومیه نیز اظهار کرد: مسائل مختلفی در این زمینه وجود دارد و از سویی ما تنها موفق شدیم 30 درصد اعتبارات لازم برای حفظ تالاب‌ها را جذب کنیم یعنی اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم که همه این اعتبارات دریافت شده است، در بهترین حالت 30 درصد برنامه انجام گرفته که باید مدنظر قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha