یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 236320

مصرف منظم گوشت، به ویژه گوشت قرمز یا گوشت های فرآوری شده، می تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را به شدت افزایش می دهد. در حقیقت، مصرف روزانه گوشت قرمز می تواند یکی از بزرگترین عوامل خطرآفرین برای ابتلا به این بیماری بالقوه کشنده باشد.

فرمول غذایی برای کاهش خطر سرطان روده بزرگ

سلامت نیوز: مصرف منظم گوشت، به ویژه گوشت قرمز یا گوشت های فرآوری شده، می تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را به شدت افزایش می دهد. در حقیقت، مصرف روزانه گوشت قرمز می تواند یکی از بزرگترین عوامل خطرآفرین برای ابتلا به این بیماری بالقوه کشنده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، سرطان روده بزرگ ممکن است به اندازه برخی دیگر از انواع سرطان در کانون توجه قرار نداشته باشد، اما این بیماری می تواند بسیار کشنده باشد، به ویژه اگر رژیم غذایی شما به گونه ای باشد که خطر ابتلا به آن را افزایش دهد. برخلاف بسیاری از انواع دیگر سرطان، رژیم غذایی بخشی کلیدی از ابتلا به سرطان روده بزرگ است، زیرا این قسمت از بدن نقشی بسیار مهم در فرایند گوارش ایفا می کند.

به گزارش "اکتیو بیت"، برخی مواد غذایی، مانند گوشت های فرآوری شده، به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند. از سوی دیگر شاید این پرسش مطرح شود که کدام مواد غذایی می توانند خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهند؟ خبر خوب این است که طیف گسترده ای از مواد غذایی سالم و خوشمزه وجود دارند که می توانند در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ نقش داشته باشند. در ادامه با برخی از بهترین نمونه ها در این زمینه بیشتر آشنا می شویم.

توفو و دیگر جایگزین های گوشت

مصرف منظم گوشت، به ویژه گوشت قرمز یا گوشت های فرآوری شده، می تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را به شدت افزایش می دهد. در حقیقت، مصرف روزانه گوشت قرمز می تواند یکی از بزرگترین عوامل خطرآفرین برای ابتلا به این بیماری بالقوه کشنده باشد.

بر همین اساس، افرادی که درباره ابتلا به سرطان روده بزرگ نگران هستند - از قبیل افرادی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ هستند - باید کاهش مصرف گوشت را مد نظر قرار دهند. برای کمک به این روند، شما می توانید مصرف جایگزین های گوشت مانند توفو، که از مواد گیاهی تهیه می شود و اغلب به گونه ای تولید می شود تا مزه و بافتی شبیه به گوشت داشته باشد را مد نظر قرار دهید.

سیر

سیر ماده غذایی خوشبویی محسوب نمی شود، اما مصرف آن می تواند به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. خواص ضد باکتری سیر می تواند به پیشگیری از تشکیل یا تکثیر سلول های سرطانی کمک می کند.

افزودن سیر به رژیم غذایی آسان است، زیرا محصولی مقرون به صرفه بوده و در بسیاری از دستورالعمل های غذایی می توانید از آن استفاده کنید. به عنوان مثال، سیر را می توانید به سوپ ها یا سس های اسپاگتی اضافه کنید. اگر تمایل چندانی به مصرف سیر ندارید می توانید مواد غذایی دیگر مانند پیازچه، تره فرنگی، پیاز، و موسیر را برای بهره‌مندی از اثری مشابه در رژیم غذایی خود جای دهید. در نهایت، روده بزرگ سپاسگزار این اقدام شما خواهد بود.

توت ها

یکی از اقدامات کلیدی برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ حذف مواد غذایی مانند گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده است که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند و جایگزینی آنها با مواد غذایی است که به مبارزه با سرطان کمک می کنند.

توت ها یکی از بهترین گزینه هایی هستند که می توانید در این زمینه مد نظر قرار دهد. آنها سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که به پیشگیری از تشکیل سلول های سرطانی کمک می کنند. بیشتر انواع توت ها دارای آنتی اکسیدان هستند، اما از بهترین گزینه ها می توان به بلوبری، شاه توت، و گیلاس اشاره کرد. تمشک و توت فرنگی از محتوای آنتی اکسیدانی کمتری نسبت به آنها برخوردار هستند.

سبزیجات برگدار

برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ می توانید مصرف سبزیجات برگدار مانند کیل، اسفناج، برگ چغندر سوئیسی، آراگولا، و کاهوی رومی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. تمام این سبزیجات برگدار سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند به مبارزه با سرطان ها، از جمله سرطان روده بزرگ، کمک کنند.

افزودن این سبزیجات برگدار به رژیم غذایی بسیار آسان است. شما می توانید آنها را به سالادی اضافه کنید که می تواند حاوی گوجه فرنگی، خیار، مغزهای خوراکی، و آووکادو باشد. همچنین، شما می توانید این سبزیجات برگدار را به اسموتی ها اضافه کنید. اگر مزه یا بافت این قبیل سبزیجات را نمی پسندید می توانید آنها را به دستورالعمل هایی مانند چیلی یا سس پاستا اضافه کنید تا کمتر متوجه حضور آنها شوید.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین روغن هایی است که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ به رژیم غذایی خود اضافه کنید. روغن زیتون می تواند به کاهش اسید صفرا و تولید آنزیم هایی که در حفظ سلامت دیواره داخلی دستگاه گوارش، از جمله روده بزرگ، نقش دارند، کمک کند. برای کسب بیشترین فایده مصرف روغن زیتون فوق بکر و کاهش مصرف چربی های مضر دیگر را در دستور کار خود قرار دهید.

مواد غذایی سرشار از سلنیم

مواد غذایی سرشار از سلنیم مانند قارچ ها، پیاز، ماهی (از جمله سالمون، ساردین، تن)، مغزهای خوراکی و غلات کامل می توانند به پیشگیری از سرطان روده بزرگ به واسطه مهار رشد سلول های سرطانی کمک کنند. از آنجایی که تنوع مواد غذایی حاوی سلنیم زیاد است افزودن آنها به رژیم غذایی نیز دشوار نیست.

اگر علاقه ای به این مواد غذایی ندارید می توانید میزان دریافت سلنیم خود را با مصرف مکمل ها افزایش دهید. همچنین، توجه داشته باشید که بسیاری از این مواد غذایی را می توانید به دستورالعمل های غذایی مختلف مانند سوپ ها و سس ها اضافه کنید که موجب می شود تشخیص مزه و بافت آنها دشوار شود.

ماهی سالمون

ماهی سالمون طی سال های اخیر شاهد روند افزایشی محبوبیت خود بوده است. این ماده غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 است که توانایی خود در مبارزه با التهاب را نشان داده اند و سلامت مغز و قلب را بهبود می بخشند. با کاهش التهاب، مواد غذایی و روغن های حاوی اسیدهای چرب امگا-3 می توانند احتمال تشکیل و تکثیر سلول های سرطانی را در بدن کاهش دهند.

البته ماهی سالمون تنها ماده غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-3 نیست و از منابع دیگر می توان به ماهی های سادرین، خالمخالی، و کاد اشاره کرد. اگر علاقه ای به مصرف ماهی ندارید، می توانید اسیدهای چرب امگا-3 را با مصرف بذر کتان دریافت کنید. همچنین، امکان استفاده از مکمل های امگا-3 نیز وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha