سلامت نیوز : رییس اداره ژنتیك وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت :‌ ژنتیك در بروز تمام بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی، دخالت دارد.
 
اشرف سماوات در گفت و گو با ایرنا افزود: در بروز بیماریها، علاوه بر نقش ژنتیك، عوامل دیگری نیز مانند عوامل محیطی،موثر هستند اما گاهی نقش ژنتیك و گاهی نیز نقش محیط ، غالب تر و پررنگ تر است.
وی با تاكید بر اینكه نقش این عوامل در بروز بیماری متفاوت است، خاطرنشان كرد: برای مثال محیط در بروز یك بیماری روده ای عفونی، نقش بسیار غالب ایفا می كند اما ژنتیك هم در پیدایش اینگونه بیماری ها، بی تاثیر نیست.
رییس اداره ژنتیك وزارت بهداشت گفت: رویكرد كنونی مدیریت بیماریها باید تغییر یابد و مشخص شود چه عواملی موجب بیماریها می شود و برحسب نقشی كه عوامل ژنتیكی و محیطی در ایجاد بیماری ایفا می كند، نحوه مدیریت پیشگیری از بیماری نیز طراحی شود.
سماوات افزود: بطور مثال ژنتیك در بروز بیماریهای قلبی، سهم قابل ملاحظه ای دارد در حالی كه در مدیریت بیماری های قلبی، بیشترین تمركز در مدیریت عوامل محیطی است بنابراین وظیفه مراكز سیاست گذاری سلامت در كشور است كه مدیریت بیماری را بصورت نوین طراحی كنند.
رییس اداره ژنتیك وزارت بهداشت خاطرنشان كرد:‌ تمام بیماریها مانند بیماریهای قلبی، دیابت سرطان ها بویژه سرطانهای فامیلی و بیماریهای ارثی مانند پی. كی. یو PKU ، تالاسمی و بیماریهای كروموزمی ، قابل پیشگیری هستند و بیماری غیرقابل پیشگیری وجود ندارد به شرط آنكه كنترل و پیشگیری این بیماریها، با مدیریت و برنامه ریزی علمی همراه باشد.
سماوات گفت: ایجاد نگرش علمی در كنترل و پیشگیری این بیماریها از جمله برنامه های وزارت بهداشت است چرا كه اگر این نگرش ایجاد نشود نمی توانیم مدیریت ، برنامه ریزی و اجرای خوبی داشته باشیم.
وی افزود: ایجاد نگرش علمی موجب فراهم آمدن بستر فعالیت در زمینه پیشگیری از بیماریها می شود.
این مقام مسول وزارت بهداشت اظهار داشت: برنامه های ژنتیك باید در قالب یك برنامه كل نگر و جامع به نام بسته جامع ژنتیك اجتماعی ارایه شود چرا كه اگر برنامه ریزیهای مربوط به بیماریهای ژنتیك، جامع نباشد در برگیرنده خدمت رسانی به آحاد مردم نخواهد بود.
وی افزود: حتی اگر برنامه ای مبتنی بر شواهد علمی باشد اما فقط قشر محدودی را تحت پوشش قرار دهد، فقط سلامت این افراد تغییر پیدا می كند و تغییری در شاخص های سلامت جامعه به طور موثر ایجاد نمی شود.
سماوات ادامه داد: ‌مقوله ژنتیك باید همراه با محیط به عنوان عوامل بیماریها در مدیریت و برنامه ریزی دخالت داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha