تحقیق جدید دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد می گوید افزایش قیمت تریاک ممکن است کشاورزان را در افغانستان تشویق نماید تا مقدار بیشتری خشخاش در آینده کشت نمایند.

افزایش قیمت تریاک تهدیدی علیه نهضت مبارزه با تولید مواد مخدر در افغانستان
سلامت نیوز :  تحقیق جدید دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد می گوید افزایش قیمت تریاک ممکن است کشاورزان را در افغانستان تشویق نماید تا مقدار بیشتری خشخاش در آینده کشت نمایند.
 
گزارش "بررسی تریاک افغانستان در2010" که پنج شنبه در شهر وین انتشار یافت هشدار می دهد که قیمت های بالا می تواند دستآوردهای اخیر در زمینه مبارزه با تولید مواد افیونی را در این کشور آسیایی به خطر اندازد.
 
در این گزارش آمده است قیمت های روبه افزایش نتیجه برآورد بازار از کمبود به دلیل آفت خشخاش است که موجب کاهش تولید تریاک تا میزان نصف در سال گذشته گردید، همچنین عملیات نظامی جاری که باعث ایجاد شک و تردید در میان کشاورزان خشخاش در باره آینده زراعت این محصول شده است.
 
یوری فدوتوف مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد می گوید بازار در برابر کاهش زیاد در تولید خشخاش از خود عکس العمل نشان داد که افزایش قیمت تریاک تا بیش از دو برابر نسبت به سال 2009 نتیجه آن بود.
 
شایان ذکر است علت کاهش تولید در افغانستان عامل طبیعی یا آفت گیاهی ذکر گردیده که موجب ازبین رفتن محصول خشخاش در استان های هلمند و قندهار شده است.  این امر موجب افزایش قیمت خشخاش تولیدی به وسیله خانوارها و در نتیجه سود باد آورده برای ایشان گردیده است. در 2010 میانگین قیمت تریاک خشک در زمان برداشت محصول در مزارع کیلویی 169 دلار بود که نشان دهنده 164 درصد افزایش قیمت نسبت به بهای 64 دلار برای هر کیلو تریاک در سال قبل از آن یعنی 2009 است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha