شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۰

حتی شدید‌ترین فرم‌های بیماری میگرن که به شکل سردردهای مزمن بروز پیدا می‌کند آسیبی به مغز نمی‌رساند.

سلامت نیوز :حتی شدید‌ترین فرم‌های بیماری میگرن که به شکل سردردهای مزمن بروز پیدا می‌کند آسیبی به مغز نمی‌رساند.
معمولا بسیاری از بیماران مبتلا به میگرن این سوال را از خود می‌پرسند که آیا سردردهای شدید میگرنی می‌تواند برای مغز مضر باشد یا خیر؟
اما دکتر کریستف تزوریو محقق دانشگاهی در پاریس در این باره گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد که هیچ چیزی برای نگرانی وجود ندارد و این بیماری آسیبی به مغز نمی‌رساند.
میگرن در اصل نوعی از سردردهای ناتوان کننده است. بیماران مبتلا به میگرن گاهی اوقات هاله‌ای از نور را در برابر چشمان خود می‌بینند. میگرن تقریبا یک نهم بزرگسالان را به خود دچار می‌کند. هنوز علت بروز این بیماری کشف نشده است، اما محققان معتقدند شاید رگ‌های خونی در مغز در پیدایش میگرن نقش داشته باشند.
قبلا هم تحقیقات انجام شده نشان داده بود افرادی که سابقه ابتلا به میگرن را دارند بیش‌تر از دیگران ممکن است دچار آسیب‌های جزئی در رگ‌های خونی بسیار کوچک داخل مغز انسان شوند. این پارگی‌های بسیار کوچک در اثر از بین رفتن تدریجی رگ‌های ریزی به وجود می‌آید که خون را به مواد سفید مغز می‌رسانند که مسوولیت انتقال اطلاعات را به قسمت‌های مختلف مغز بر عهده دارند. مشابه با همین اتفاق هم در بین افراد سالمند، مبتلایان به دیابت و افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند مشاهده می‌شود.
تزوریو و همکارانش به دنبال بررسی این موضوع بودند که آیا مبتلایان به میگرن بیش‌تر از دیگران این علائم رو از خود نشان می‌دهند یا خیر؟
تحقیقات گسترده نشان داد حتی سالمندانی که به شدید‌ترین نوع میگرن دچار هستند هیچ نشانه‌ای از آسیب مغزی در آن‌ها مشاهده نشده است. توبیاس کروث که در این تحقیقات شرکت داشته است در این باره گفت: این یافته‌ها می‌تواند برای بسیاری از مردم امیدبخش باشد. با وجود آنکه احتمال آسیب‌ رسیدن به رگ‌های بسیار کوچک مغز در اثر ابتلا به میگرن افزایش پیدا می‌کند، اما ثابت شده است که این ناهنجاری‌ها اثری در کاهش عملکرد مغزی انسان‌ها ندارد.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha