آیا شما هم زوج‌هایی را دیده‌اید که حتی با وجود گذشت ده‌ها سال از زندگی مشترکشان هنوز هم شدیدا به یکدیگر علاقه دارند و مشکلات زندگی و کارهای سخت خانه و محل کار هیچ تاثیری روی حس آن‌ها نسبت به یکدیگر نگذاشته است؟

سلامت نیوز : آیا شما هم زوج‌هایی را دیده‌اید که حتی با وجود گذشت ده‌ها سال از زندگی مشترکشان هنوز هم شدیدا به یکدیگر علاقه دارند و مشکلات زندگی و کارهای سخت خانه و محل کار هیچ تاثیری روی حس آن‌ها نسبت به یکدیگر نگذاشته است؟
محققان با استفاده از اسکن‌های مغزی اثبات کردند این موضوع کاملا امکان‌پذیر است و بعضی از زوج‌ها حتی با وجود گذشت ده‌ها سال از زندگی مشترکشان هنوز هم با شدت به یکدیگر علاقه دارند.
دانشمندان اسکن‌های مغز زوج‌هایی را که بیش از ده سال از ازدواجشان می‌گذشت و علاقه زیادی به یکدیگر داشتند را با زوج‌هایی که به تازگی ازدواج کرده بودند مقایسه کردند و متوجه شدند بین این تصاویر شباهت‌های زیادی وجود دارد.
دکتر آرتور آرون استاد روانشناسی دانشگاه استونی بروک در نیویورک در این باره گفت: البته این افراد زوج‌هایی نبودند که فقط از زندگی خود راضی باشند بلکه زوج‌هایی بودند که حتی با گذشت 21 سال درست مانند افرادی که به تازگی ازدواج کرده بودند به یکدیگر علاقه نشان می‌دادند.
دانشمندان این زوج‌ها را به چند گروه تقسیم بندی کردند، زوج‌هایی که مدت‌های طولانی از ازدواجشان می‌گذشت، زوج‌هایی که به تازگی ازدواج کرده‌اند، زوج‌هایی که شدیدا به یکدیگر علاقه دارند و گروهی که چندان از زندگی خود رضایت نداشتند.
از تمام این افراد پرسیده شد آیا هنوز هم مانند روزهای اول به یکدیگر علاقه دارند؟ نسبت به همسر خود چه احساسی دارند و همسر خود را تا چه حدی مهم‌ترین انسان در زندگی خود می‌دانند؟
سپس به هر کدام از زوج‌ها تصویر همسرشان داده شد و در همان حال از مغز آن‌ها تصویربرداری شد. این اسکن‌ها نشان داد زمانی که همسران به تصویر همسر خود نگاه می‌کنند قسمت‌های خاصی از مغز آن‌ها فعال می‌شود. این قسمت‌ها که سرشار از دوپامین هستند با انگیزه و پاداش مرتبط هستند. این قسمت‌ها هم‌چنین در زوج‌هایی که برای اولین بار به یکدیگر علاقه‌مند می‌شوند و هم‌چنین در افرادی که به مصرف کوکائین معتاد شده‌اند فعالیت بیش‌تری دارد.
هم‌چنین قسمت‌های خاصی از مغز که مرتبط با احساسات مادری و ارتباط صمیمانه با دیگران است در این زوج‌ها فعال‌تر است.
اما در مغز این افراد یک تفاوت بسیار مهم دیگر هم وجود دارد که آن‌ها را از بقیه افراد متمایز می‌کند. در اسکن‌های انجام گرفته مشخص شد عملکرد قسمت‌های مرتبط با ناامیدی و عقده‌های روحی در مغز این زوج‌ها شدت کم‌تری دارد و در عوض فعالیت قسمت‌های مرتبط با خونسردی بیش‌تر است.
روبرت اپستین روانشناس و محقق دانشگاه سن‌دیگو در کالیفرنیا که در مورد عشق و روابط دیگران مطالعات زیادی انجام داده است در این باره گفت: این تحقیقات هم‌چنین نشان می‌دهد که یک فرد می‌تواند چند بار در زندگی خود عاشق شود و هم‌چنین یک عشق را می‌توان برای سال‌ها محکم و استوار باقی نگاه داشت.
ازدواج زوج‌ها در طول زندگی مشترک وارد فازهای مختلفی شود، زمانی که زوج‌ها صاحب فرزند می‌شوند میزان شادی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. زمانی که کودکان بزرگ شده و والدین را ترک می‌کنند زوج‌ها حس می‌کنند روابط آن‌ها وارد فاز جدیدی شده و دوباره از سر گرفته می‌شود.
جالب این جاست که زوج‌هایی که زندگی خود را نسبتا شاد و راضی کننده می‌دانند هیچ‌گاه دوست ندارند در مورد زوج‌هایی که شدیدا به یکدیگر علاقه‌مند هستند بشنوند و معمولا از آن‌ها دوری می‌کنند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از بهترین راه‌ها برای بهتر شدن حس زوج‌هایی که از زندگی خود رضایت زیادی ندارند این است که به زندگی زوج‌های علاقه‌مند به یکدیگر نگاه کرده و خود را با آن‌ها مقایسه کنند. شاید این کار تاثیر مثبتی روی زندگی آن‌ها داشته باشد.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha