همه اینها و نفس عمل پیش‌بینی آب و هوا، سوای برنامه‌ریزی مردم جهت انجام امور مختلف ازجمله سفر، برای آمادگی مسئولان و ایجاد شرایط مناسب جهت عدم‌خدشه به زندگی اجتماعی و شرایط رفاهی مردم است.

باوجود پیش‌بینی‌ها تهران آماده مقابله با شرایط سخت جوی نبود

سلامت نیوز:به نظر بهتر این باشد که گزارش را با اظهارات محمدعلی نجفی، شهردار تهران شروع کنیم، بالاخره بعد از زلزله تهران و حوادث اخیر که آخر هم مشخص نشد ایشان کجا بودند و چرا واکنشی نداشتند، برف زمستان امسال نجفی را به اظهارنظر واداشت و در یک توییت مجازی گفت: «از شهروندان خوب تهرانی به‌خصوص جوانان و دانش‌آموزان دبیرستانی دعوت می‌کنم از چند ساعت دیگر و با گرم‌تر شدن هوا، در کنار ماموران شهرداری به سبک‌تر شدن بار شاخه‌های درختان از برف به آرامی و دقت کمک کنند.»

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: چند روز پیش که برای تدارک یک مسافرت کاری به نرم‌افزارهای مختلف هواشناسی مراجعه کرده بودم، به اتفاق وضعیت فعلی هوای تهران را پیش‌بینی کرده بودند، مضاف بر آن بخش هواشناسی اخبار سیما هم چند روز پیش اعلام کرد که مردم هفته آینده(همین هفته جاری) به خوبی زمستان را حس خواهند کرد.

همه اینها و نفس عمل پیش‌بینی آب و هوا، سوای برنامه‌ریزی مردم جهت انجام امور مختلف ازجمله سفر، برای آمادگی مسئولان و ایجاد شرایط مناسب جهت عدم‌خدشه به زندگی اجتماعی و شرایط رفاهی مردم است. اتفاقی که امروز، نه در ایستگاه‌های مترو، نه در ایستگاه‌های اتوبوس، نه در افزایش نرخ‌های یهویی تاکسی‌ها، نه در درختان شکسته و افتاده وسط پیاده‌روها و نه در خیلی جاهای دیگر مشاهده نشد.
غافلگیری، توجیه مناسبی نیست که برخی از اعضای مدیریت شهری نسبت به تعطیلی شهر تهران بعد از اولین بارش جدی برف سال 96 آن را بیان کرده‌اند. با این تفاسیر انتظارات از مجموعه مدیریت شهری شهر تهران و بالاتر از آن از استانداری و مجموعه راه و شهرسازی بیش از این بود.

 از اقدامات شهرداری متاسفم

محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به انتقاد از شهرداری تهران پرداخت و طی اظهاراتی گفت: «از اقدامات شهرداری تهران و استانداری متاسفم. چرا شهرداری آمادگی لازم برای ساماندهی اولیه معابر را نداشت؟ چرا وقتی هواشناسی پیش‌بینی این وضعیت را کرده بود شهر فلج شده بود؟ تعداد زیادی درخت بر اثر سنگینی بارش برف شکسته که نشان می‌دهد عوامل شهرداری اقدام به برف‌روبی از درخت‌ها نکرده‌اند. شن‌پاشی در کوچه و خیابان‌های فرعی نیز به شکل مطلوب انجام نشده است.»

 تعطیلی شهر ناشی از عدم‌آمادگی مسئولان شهری

فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این ارتباط با «فرهیختگان» به گفت‌وگو پرداخت و گفت: «از یک هفته پیش شاید هم بیشتر هواشناسی وضعیت فعلی بارش‌ها را پیش‌بینی کرده بود و امروز نباید وضعیت شهر به این شکل می‌شد. شهرداری، ستاد بحران و سایر دستگاه‌های دیگر باید خیلی قبل‌تر از ایجاد چنین وضعی آمادگی می‌داشتند.»

وی در ادامه به شرایط اقلیمی و احتمال بارش‌های این چنینی در کشور اشاره کرد و افزود: «فارغ از پیش‌بینی‌های هواشناسی کشور ما از لحاظ اقلیمی و آب و هوایی در وضعیتی قرار دارد که احتمال بارش‌های این چنینی در آن زیاد است. لذا مثل بسیاری دیگر از کشور‌ها باید آمادگی این شرایط را می‌داشتیم. متاسفانه شهر کاملا قفل شده و این ناشی از عدم‌آمادگی مسئولان مربوطه بود.»

ذوالقدر با انتقاد از مباحث مربوط به اطلاع‌رسانی خاطرنشان کرد: «بسیاری از مردم ساعات ابتدایی صبح دیروز، یعنی قبل از ساعت 7 از منازل خارج شدند و به سمت محل کار خود رفتند اما ساعت 7 به یک‌باره برخی ادارات تعطیل اعلام شدند، خب بارش که از دیشب اتفاق افتاد و حجم و گستردگی آن هم معلوم بود چرا زودتر اطلاع‌رسانی نشده بود؟»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با ستاد مدیریت بحران در شهر تهران گفت: «هم در حادثه زلزله تهران و هم در این بارش سنگین ستاد بحران ناکارآمد ظاهر شد و این در حالی است که می‌توانستند از قبل به نیروها آماده‌باش بدهند و نیروها را جهت تسریع در انجام اقدامات بسیج کنند اما این اتفاق نیفتاد. شهردار تهران به‌عنوان یکی از متولیان اصلی این وضعیت باید پاسخگو باشد و مجلس با شهرداری در این رابطه مکاتبه خواهد کرد.»

 اسنپ و تپسی هم دور برداشتند

آن چیزی که تا اینجا تشریح شد تنها گوشه‌ای از مشکلاتی بود که تهران و شاید بسیاری دیگر از استان‌ها و شهرهای کشور با آن درگیر بودند. زاویه دیگری از مشکلات موضوع مربوط به حمل‌ونقل و بحث تاکسی‌های اینترنتی است. اسنپ، تپسی، کارپینو و... که نفس وجودی هریک از آنها سوای اندیشه کسب سود و روزآوری حمل‌ونقل کشور، تسهیل روند نقل‌وانتقالات شهری و ایجاد شرایط رفاهی بوده است. چهارراه تهرانپارس، درست مقابل هتل شهر، چند قدمی ابتدای خطوط اتوبوسرانی تهران و چند متری ایستگاه تاکسی‌های انقلاب و آزادی، صف طولانی و شلوغی بیش از حد ایستگاه اتوبوس باعث شد، تاکسی را انتخاب کنم تا به سمت انقلاب بروم، حدود چهار پنج تاکسی در ایستگاه بودند که روی در آنها نوشته شده بود، تهرانپارس انقلاب، به رسم عادت همیشگی بدون سوال از راننده سوار یکی از آنها شدم، راننده گفت: «من فقط دربستی می‌روم، برو جلویی رو سوار شو» من هم پیاده شدم و وقتی نزدیک ماشین جلویی شدم، دیدم راننده با فریاد می‌گفت: «دربست، دربست...» متوجه شدم که هیچ‌کدام از تاکسی‌های این خط امروز قصد مسافر سوار کردن غیردربستی ندارند.

کمی جلوتر رفتم، یک پراید نقره‌ای که سمت راست شیشه جلوی آن لوگوی یکی از این تاکسی‌های اینترنتی چسبیده بود ایستاده بود و او هم فریاد می‌زد، دربست، پرسیدم چرا؟ نمی‌شه من الان درخواست بدم شما قبول کنید باهم بریم؟ گفت: «نه مگه دیوونم دربست پولش چند برابره مردم هم تو این هوا مجبورن و سوار می‌شن.» خب من هم که درخواست می‌دم هزینه‌های تاکسی اینترنتی زیاد شده. راننده گفت: «آره، ولی کمه!»

علاوه‌بر افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی، تعطیلی شهر ختم به همین موضوع نشد و برخی از محلات و مناطق تهران از تلنبار شدن زباله‌ها در سطل‌ها و عدم‌تخلیه به موقع آنها خبر دادند، منطقه 18 تهران یکی از این مناطق بوده است که عدم‌جمع‌آوری زباله‌ها در آن باعث انباشت حجم زیادی زباله و ایجاد فضای نامطلوب برای شهروندان شده بود.

 پیش‌بینی‌ها را جدی نگرفتیم


الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به این موضوع که بروز چنین وضعیتی مسبوق به سابقه است و اولین باری نیست که تهران دچار چنین وضعیت و مشکلاتی می‌شود خاطرنشان کرد: «این بار اولی نیست که تهران در پی بارش نزولات الهی یا اتفاقاتی از این دست دچار مشکلاتی خلاف رفاه عمومی می‌شود و هر بار نیز همه مردم و مسئولین نسبت به آن گله‌مند هستند. بهتر این است که به جای گله‌گذاری و ایراد گرفتن، در مواجهه با اتفاقات قابل پیش‌بینی مثل همین بارندگی که مدت‌ها پیش توسط هواشناسی پیش‌بینی شده بود، آمادگی داشته باشیم و آن را جدی بگیریم.»

وی در ارتباط با وضعیت تهران پس از بارش سنگین برف ادامه داد: «حالا که دو روز از بارش گذشته است، تقریبا اوضاع نابسامان اولیه از سرگذرانده شده و البته ایراداتی هم که وجود دارد همچون انسداد جاده‌ها و بزرگراه‌ها، مربوط به شهر تهران نیست.»

فخاری با انتقاد از وضعیت برخی موضوعات هم چون اطلاع رسانی یا مشکلات موجود در روند برف‌روبی و ... افزود: «نمی‌توان گفت هیچ کاری صورت نگرفته است، بالاخره افراد و سازمان‌های متولی در حد توان خود امور را پیش بردند اما متاسفانه آن چابکی لازم و مورد انتظار وجود نداشته است و به تبع آن مشکلات گوناگونی به وجود آمده است.»

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا درختان در فصل پاییز به خوبی هرس نشدند که با سنگینی برف این‌گونه شکستند و مشکلاتی را ایجاد کردند گفت: «این موضوع مربوط به زیر مجموعه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران است که ما نیز بارها به مدیران جدید گفتیم این معاونت نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و باید به آن توجه جدی بشود. برای بحث رسیدگی و ارائه خدمات شهری که همین هرس کردن درخت‌ها و برف‌روبی و ... نیز در آن است، بودجه قابل توجهی تخصیص داده شده است اما معلوم نمی‌شود که پول‌ها کجا هزینه می شوند. گزارشات مردمی رسیده است که در سطل‌های مخصوص شن و نمک، به اندازه کافی کیسه‌های شن و نمک موجود نبوده است، این‌ها دست پیمانکار است، پول را هم می‌گیرد اما چرا این کوتاهی اتفاق می‌افتد. خدمات شهری باید کار پیمانکاران را نظارت کند و ماحصل کار را به صورت گزارش ارائه کند. به نظر می‌رسد مساله سیستمی در چگونگی کار با پیمانکاران خدمات شهری جدی است.»

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پایان به واکنش شورای شهر در ارتباط با اتفاقات ناشی از بارش اخیر اشاره کرد و افزود: «شورا به عنوان نهاد نظارتی از شهرداری در این ارتباط گزارش خواهد خواست و شهرداری باید ریز اقدامات خود را به شورا ارائه کند و در ارتباط با کاستی‌ها پاسخگو باشد. این نکته را هم بگویم که بارش نزولات الهی برکت از سوی خداوند متعال است و نباید با کاستی‌های انسانی در بحث‌های پیشگیرانه و خدمت رسانی این نعمت الهی را به بحران تبدیل کنیم.امروزه با دانش و مهارت و فناوری رویدادهای شرایط آب و هوایی قابل پیش‌بینی هستند و می توان از آنها فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی ساخت. از نهادهای علمی و ساختار ارزنده مشارکت محله و شورایاری هم می‌توان بر پایه روش علمی بهره گرفت و شهر را بهتر اداره کرد.»

در نهایت و با جمع‌بندی اظهارات مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر تهران و همچنین برداشتی آزاد از اظهارات پلیس راهور، شهردار تهران و سایر مسئولان، می‌توان ادعا کرد سهل‌انگاری و عدم‌جدی پنداری امر بارندگی و شدت آن که از هفته گذشته توسط هواشناسی پیش‌بینی شده بود، پایه‌گذار کمبود‌ها و عدم رسیدگی‌ها و اقدامات لازم و کافی به شهروندان در لحظات حساس و اضطرار شد و انتظار می‌رود با الگو‌گیری از تجربیات این اتفاق در آینده با آمادگی بیشتر به مقابله با سایر اتفاقات بپردازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha