سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 236503

مزایای ورزش، بسیار زیاد و فراتر از یک کاهش وزن ساده است. دلایل بسیار زیادی، از بهبود خلق و خو گرفته تا تقویت استخوان ها برای ورزش کردن وجود دارد.

ورزش به جز کاهش وزن چه مزایایی دارد؟

سلامت نیوز:  مزایای ورزش، بسیار زیاد و فراتر از یک کاهش وزن ساده است. دلایل بسیار زیادی، از بهبود خلق و خو گرفته تا تقویت استخوان ها برای ورزش کردن وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، در ادامه به شما خواهیم گفت با ورزش چه خدمتی به خود می کنید:


1- بهبود سلامت استخوان ها

ورزش، مفید بودن خود را برای استخوان ها در چندین سطح نشان می دهد. ورزش هایی که در آنها وزن بدن باید تحمل شود، برای مثال کارهای روزانه ای مانند پیاده روی، بالا رفتن از پله ها و همچنین ورزش هایی مانند تنیس، دویدن و حتی رقصیدن همگی به سلامت استخوان ها کمک می کنند. ورزش های قدرتی نیز علاوه بر اینکه باعث تحریک رشد استخوانی می شوند، مانع از دست دادن استخوان نیز هستند.

اگر می خواهید بهترین نتیجه را بگیرید توصیه می شود ورزش هایی مانند پیاده روی و دویدن را همراه با ورزش های قدرتی ترکیبی انجام دهید.


2- کاهش خطر ابتلا به بیماری های تهدید کننده زندگی

لیست بیماری هایی که ورزش می تواند به پیشگیری از آن ها کمک کند یا بهبودشان دهد، بسیار طولانی است. ورزش به روش های متعددی کمکتان می کند. سلامت قلب را بهبود می دهد، واکنش بدن به انسولین را افزایش می دهد، تعداد دفعات حملات آسمی و شدتشان را کاهش می دهد. همچنین عضلات را تقویت می کند تا به پیشگیری از درد مفاصل کمک کند.

روتین ورزشی خود را تغییر دهید. اگر می خواهید سلامت قلبی و عروقی خود را افزایش دهید، روتین ورزشی خود را هر چند وقت یک بار تغییر دهید و مطمئن شوید شدتش آنقدر باشد که به پیشرفتتان کمک کند. اگر برای بهبود و یا پیشگیری از کمر درد، ورزش قدرتی انجام می دهید مطمئن شوید حرکاتی انجام دهید که تمام عضلات کمر را پوشش دهند.


3- بهبود خلق و خو

معمولا بعد از یک ورزش خوب، به دلیل ترشح اندورفین احساس نشاط می کنید. محققان بر این باورند که ترشح انتقال دهنده عصبی اپی نفرین نیز، از دیگر دلایل این بهبود در خلق و خو است.


4- افزایش سطح انرژی

بهبود در جریان خون و در پی آن تقویت انتقال اکسیژن و مواد مغذی دلایل اصلی این هستند که ورزش باعث افزایش سطح انرژی تان می شود. تحقیقات نشان داده اگر در هفته تنها سه مرتبه به مدت 20 دقیقه ورزش کنید، کمتر احساس خستگی می کنید و انرژی بیشتری دارید. اگر با ورزش، تنها به دنبال افزایش انرژی هستید توصیه می کنیم ورزش هایی با شدت کم را امتحان کنید.


5- داشتن خواب بهتر

ورزش به طرق مختلفی روی خواب تاثیر می گذارد. ورزش نه تنها به خسته شدن ذهن و بدن کمک می کند، بلکه واکنش استرسی به محرک ها را نیز کاهش می دهد.

ورزش را زمان بندی کنید. این مورد کاملا به تجربه شخصی خودتان بستگی دارد. چند بار امتحان کنید. اگر ورزش در شب باعث می شود نتوانید خوب بخوابید آن را به صبح منتقل کنید.


6- تقویت زندگی جنسی

اندورفینی که از یک ورزش درست و حسابی ترشح می شود، باعث بهبود ترشح هورمون های جنسی می شود. علاوه بر آن کاهش استرس، افزایش انرژی و تقویت جریان خون همگی برگ های برنده ای هستند که به تقویت زندگی جنسی تان کمک می کنند.

یکی از بهترین ورزش هایی که می تواند کمکتان کند، ورزش عضلات کفِ لگن است.


7- بهبود حافظه

تحقیقات نشان داده انجام ورزش های هوازی به صورت مرتب، باعث افزایش سایز هیپوکامپ می شود. هیپوکامپ قسمتی از مغز است که مسئول حافظه کلامی و یادگیری است.

تنها کافی است ورزش را به صورت مرتب انجام دهید و برای عملی شدن این مورد، باید به فکر انجام ورزش هایی امکان پذیر باشید. مثلا گاهی شاید نتوانید به باشگاه بروید و یا در همان خانه ورزش سنگینی انجام دهید. در چنین مواقعی یک پیاده روی سبک نیز کافی است.


8- بالا رفتن بهره وری

تمرکز بهتر، یادگیری سریع تر و خلاقیت بالاتر. همه ی این ها را می توانید با ورزش کردن به دست بیاورید. تحقیقات روی کارمندان نشان داده کسانی که ورزش می کنند نسبت به افرادی که تحرکشان کم است، مدیریت زمان بهتری دارند.

از هر فرصتی برای افزایش تحرک خود استفاده کنید. در روز چندین مرتبه از پای میز خود بلند شوید و راه بروید و یا از پله ها بالا و پایین بروید. هنگام استراحت، در هنگام ناهار کمی قدم بزنید.


9- داشتن پوستی صاف تر

همانطور که گفتیم ورزش جریان خون را افزایش می دهد. بنابراین اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به پوستتان می رسد. این ترکیب همچنین به افزایش تولید کلاژن نیز کمک می کند. پروتئینی که به پوست، قدرت و خاصیت کشسانی می دهد.

فقط اگر خواستید بیرون ورزش کنید، چه در فصل گرما چه در فصل سرما از پوست خود به خوبی محافظت کنید. استفاده از ضد آفتاب در تمام فصول اهمیت دارد.


10- داشتن عضلات قوی تر

این را فراموش نکنید که بافت عضلانی از نظر سوخت و ساز، نسبت به بافت چربی فعال تر است. بنابراین با افزایش بافت عضلانی، بدن کالری بیشتری می سوزاند. علاوه بر این افزایش بافت عضلانی ظاهرتان را نیز بهتر می کند.

انواع و اقسام وزنه ها را لیفت کنید و همیشه به ورزشتان تنوع دهید تا تمام عضلات را درگیر نگه دارید.

نویسنده: لائورا ویلیامز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha