سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از اجرای طرح تنفس جنگل به صورت یک بعدی و ناقص انتقاد کرد.

کاهش یک میلیون هکتاری مساحت جنگل های شمال طی ۵۰ سال گذشته

سلامت نیوز: سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از اجرای طرح تنفس جنگل به صورت یک بعدی و ناقص انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز، علی محمد شاعری در گفت و گو با خانه ملت، با انتقاد از اینکه مساحت جنگل های شمال به دلیل بهره برداری های بی رویه طی 50 سال گذشته از سه میلیون هکتار به حدود یک میلیون و هشتصد تا 2 میلیون هکتار کاهش پیدا کرده است، گفت: متاسفانه این کاهش مساحت از بین رفتن تنوع زیستی، به خطر افتادن زیستگاه های حیات وحش، جلوگیری از ذخیره آب در خاک، بروز سیلاب های خانمان برانداز و به تدریج تغییر اقلیم، افزایش سیل،کاهش بارندگی، افزایش گرمایش زمین و از بین رفتن و تخریب زیباترین منظر شمال یعنی جنگل های بی بدیل هیرکانی را به همراه داشته است.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجلس دهم برای حفاظت از جنگل  گامی موثر برای بررسی و تصویب طرح تنفس جنگل در برنامه ششم برداشت، افزود: بر اساس این قانون قطع و بهره برداری از درختان سرپا ممنوع بوده و بهره برداری و جمع آوری درختان در شمال صرفا شامل درختان شکسته غیرقابل احیا، ریشه کن شده و افتاده است.

وی طرح تنفس جنگل را تنها طرحی دانست که طی 50 سال گذشته با هدف حفاظت پایدار از جنگل های شمال طی 50 سال گذشته به تصویب رسیده است، گفت: این طرح در حال حاضر توسط سازمان جنگل ها در حال اجرایی است؛ البته اجرای آن نباید موجب تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: سازمان جنگل ها ضمن جلوگیری از  بهره برداری درختان سرپا باید اجازه جمع آوری بخشی از درختان خشک، شکسته و افتاده را صادر کند بااین اقدام ضمن حفظ اشتغال جنگل نشینان و مجریان طرح ها فعالیت کارخانجات وابسته به جنگل نیز تعطیل نخواهد شد.

شاعری با یادآوری اینکه برای جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و تامین نیاز چوبی کشور پیشنهاد واردات چوب با تعرفه صفر و همچنین توسعه زراعت چوب را دادیم، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه باید بهتر عمل کند.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه طرح تنفس جنگل به صورت یک بعدی و ناقص اجرا می شود، گفت: متاسفانه ابعاد اجتماعی و اقتصادی این طرح خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد و اجرای یک بعدی آن می تواند تبعات سوئی را به همراه داشته باشد و اصل قانون را بعد از مدتی ناکارآمد و  بی خاصیت کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی باید طرح تنفس جنگل را بر اساس برنامه ششم اجرایی کند، افزود: اجرای قوانین زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که تمامی ابعاد  آن مورد توجه قرار گیرد؛ از وزیر جهاد کشاورزی انتظار داریم قانون تنفس جنگل را با نظارت دقیق به گونه ای اجرا کند که هم حفظ جنگل و هم جلوگیری از بیکاری کارگران و تعطیلی کارخانجات را به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha