سلامت نیوز :تایج یک مطالعه نشان داد که مشارکت مادران در بخش مراقبت های ویژه نوزادان راهکاری با برآیند مثبت در کاهش احتمال بستری مجدد نوزادان در بخش است که هزینه های سیستم بهداشتی- درمانی را کاهش و کیفیت مراقبت را افزایش می دهد.


 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری کشور، نوزادان کم وزن و نارس از گروه های در معرض خطر هستند و مشکلات جسمانی، روحی و روانی فراوانی نسبت به نوزادان طبیعی دارند و به علت مشخصات فیزیولوژیک به مراقبت های اصولی برای ادامه حیات و کسب روند رشد و نمو طبیعی دارند.

درک والدین از آسیب پذیری نوزاد بر الگوی میزان استفاده از مراقبت های بهداشتی – درمانی تاثیر می گذارد و به مراجعه مکرر به پزشک و مراکز درمانی منجر می شود بنابراین مشارکت والدین در مراقبت از نوزاد به شناخت بهتر پاسخ ها و نشانه های نوزاد منتهی می شود و میزان بستری مجدد نوزاد را کاهش می دهد.

بر پایه این گزارش، در یک مطالعه تجربی 100 مادر مراجعه کننده به بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان اکبرآبادی به صورت مستمر انتخاب شدند و با گمارش تصادفی انتخاب و در داخل گروه مطالعه قرار گرفتند برای گروه مداخله یک جلسه اطلاع رسانی در بدو حضور بر بالین بیمار برگزار و اجازه حضور و مشارکت در برخی از مراقبت ها به آنها داده شد زمان ترخیص و پذیرش ثبت شد و میزان بستری مجدد یک ماه پس از ترخیص از طریق تماس تلفنی پرسیده شد.

نتایج نشان داد از 47 فردی که در گروه آزمون به تماس تلفنی برای سنجش بستری مجدد پاسخ دادند 4/3 درصد یک نوبت نوزاد خود را مجددا بستری کردند و از 44 فرد گروه کنترل 13/6 درصد یک .  4/5 درصد 2 نوبت نوزاد خود را بستری کردند همچنین میانگین روزهای بستری در گروه آزمون 96/6 و در گروه کنترل 96/12 روز بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha